fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/07/ויטמין-די-וקורונה-גדול-scaled.jpg

בשורה: ויטמין D עשוי להפחית את הסיכוי להידבק בקורונה

חוקרי “לאומית שירותי בריאות” ואוניברסיטת בר-אילן בדקו 7,807 אנשים, מתוכם 782 היו חיוביים לקורונה. אצל אלו שנדבקו בנגיף הרמה הממוצעת של ויטמין D בדם היתה נמוכה משמעותית מאלו שלא נדבקו. המלצה למבוגרים: ליטול תוסף של ויטמין D

1ויטמין די וקורונה

Photo by Allef Vinicius on Unsplash

האם ויטמין D עשוי להפחית את הסיכון להידבקות בנגיף הקורונה? מחקר חדש של “לאומית שירותי בריאות” ואוניברסיטת בר-אילן, שפורסם בכתב העת המדעי FEBS, מצא כי רמות נמוכות של ויטמין D בדם קשורות בסיכון מוגבר של הידבקות בנגיף ‏הקורונה.

החוקרים של מכון המחקר של “לאומית” בהובלת דר’ יבגני מרזון ודר’ אילן גרין, בשיתוף חוקרים מהפקולטה לרפואה ע”ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן בהובלת דר’ מילנה פרנקל-מורגנשטרן, מצאו כי אלו שסבלו ממחסור בוויטמין D היו בסיכון גבוה פי 1.45 להידבקות בקורונה ובסיכון פי 2 לאשפוז, בהשוואה לאלו שרמת ויטמין D בגופם היתה תקינה.

החוקרים איתרו את כל מבוטחי “לאומית” שנבדקו לקורונה בגל הראשון ושביצעו בדיקת רמת ויטמין D בדם. סך הכל נבדקו 7,807 אנשים, מתוכם 782 (10.1%) התגלו כחיוביים. במחקר נמצא שאלו שנדבקו בקורונה הרמה הממוצעת של ויטמין D בדמם היתה נמוכה משמעותית מאשר אלו שלא נדבקו.

על פי המחקר, מטופלים עם רמת ויטמין D נמוכה מ-30 נ”ג/מ”ל (ננוגרם למיליליטר) היו בעלי סיכוי גבוה יותר להידבק בנגיף לעומת מטופלים עם רמת תקינה של ויטמין D. “הממצאים במחקר שלנו תואמים תוצאות של מחקרים אחרים בתחום, אבל המחקר שבוצע ב’לאומית’ הוא הגדול והמקיף ביותר שנעשה עד כה בעולם”, אומר דר’ אילן גרין, מנהל מכון המחקר של “לאומית”.

“הממצא העיקרי של המחקר שלנו הוא הקשר המובהק בין רמת ויטמין D נמוכה בדם לבין הסיכוי להידבק בנגיף הקורונה”, מסביר דר’ יבגני מרזון, מנהל מחלקה לרפואה מנוהלת של “לאומית”. “יתר על כן, בניתוח הנתונים של קבוצת החיוביים לנגיף נמצא שבקרב מטופלים עם רמה נמוכה של ויטמין D בדם היה סיכוי גבוה יותר לתחלואה קשה יותר ולצורך באשפוז. בנוסף, גיל מעל 50 הוא גורם סיכון משמעותי נוסף לתחלואה קשה בקורונה, ולכן מומלץ בעיקר למבוגרים לקחת תוספת של ויטמין D”.

החשיבות של ויטמין D

ויטמין D חיוני לבריאות העצמות ויש לו גם תפקיד חשוב בהגנה על מערכות הנשימה, הלב והמוח. ישנן גם השערות שהוויטמין משפר את מערכת החיסון ועוזר להילחם בזיהומים וירליים שונים. קיימות עדויות מדעיות לתרומת ויטמין D להקטנת הסיכון לזיהומים חריפים בדרכי הנשימה.

באחרונה אנו עדים לשיח רחב המתקיים בנושא הקשר בין ויטמין D לטיפול או למניעת תחלואה במחלת הקורונה. בתחילת חודש מאי התפרסם מחקר קטן משווייץ אשר הראה כי אצל מטופלים חיובים לנגיף הקורונה (סה”כ 27 איש) היתה רמת ויטמין D נמוכה יותר מאשר אצל מטופלים עם תוצאה שלילית (סה”כ 80 נבדקים), אך ההבדל לא היה משמעותי סטטיסטית.

במחקר אחר פורסמו נתונים אשר מצביעים על קשר בין אזורים באירופה שלתושביהם רמות נמוכות של ויטמין D ובין שיעורי תמותה גבוהים יותר ממחלת הקורונה, אך במחקר זה לא נבדקו באופן ישיר רמות בדם בקרב מטופלים  אשר נפטרו מקורונה בהשוואה לאנשים שהחלימו מהמחלה.

“מפתיע כי מצבים כרוניים, כגון שיטיון, מחלות לב וכלי דם ומחלות ריאה כרוניות, אשר נחשבו  כגורמי סיכון במחקרים הקודמים, לא נמצאו במחקר שלנו כגורם המגביר את שיעור ההידבקות”, אומר פרופ’ שלמה וינקר, ראש חטיבת רפואה של “לאומית”. ” אנו מניחים כי ממצא זה קשור להקפדה על הנחיות  משרד הבריאות על ריחוק חברתי בקרב חולים כרוניים”.

העמותה הישראלית לאוסטאופורוזיס ולמחלות עצם ממליצה לגברים ולנשים בני 50 שנים ויותר ליטול תוסף של ויטמין D במינון של 800 עד 1,000 יחב”ל ביום. זהו מינון בטוח שאינו דורש ניטור ויטמין D בדם. אנשים שסובלים ממחסור בוויטמין D מקבלים מינונים גבוהים יותר – בהתאם להמלצות הרופא.

מהן הדרכים שבהן מקבל הגוף ויטמין D? קודם כל, חשיפה של העור לקרני השמש גורמת לגוף לייצר ויטמין D. ויטמין D קיים גם במספר קטן של מזונות, ובהם דגים מסוימים (כמו סלמון, מקרל וסרדינים), שמן דגים, שמן של כבד דגים וחלמון ביצה. בישראל משווקים גם מוצרי מזון שהועשרו באופן מלאכותי בוויטמין D כמו חלב ומוצריו, משקאות סויה ומוצרי סויה, דגני בוקר, לחמים, מרגרינה ומיצי פירות.

ויטמין D בתוספי תזונה: ויטמין D משוּוק גם בתוספי תזונה – בטיפות או בטבליות – שניתן לרכוש בבתי מרקחת ובחנויות טבע. לעיתים תוסף התזונה כולל רק ויטמין D ולפעמים הוא הוא כולל ויטמין D לצד ויטמינים ומינרלים נוספים. שילוב מקובל הוא של ויטמין D ושל סידן.

בתמונה למעלה: Photo by Michele Blackwell on Unsplash

;