fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/04/כל-המשפחות-המאושרות.jpg

כל המשפחות המאושרות: בתערוכה חדשה מציגים שתי צלמות וצייר משפחות ישראליות מרתקות

במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בתל-אביב תזכו להצצה לחיי משפחות שונות של האמנים יעל רוזן, אלה ברק ודוד ניפו

1נשיא המדינה לשעבר חיים הרצוג עם אשתו אורה והילדים יצחק ורונית. צילום יעל רוזן, פברואר 1975

נשיא המדינה לשעבר חיים הרצוג עם אשתו אורה והילדים יצחק ורונית. צילום: יעל רוזן, פברואר 1975

בתערוכה החדשה: “כל המשפחות המאושרות” שתיפתח ביום ה’, 22 באפריל 2021, במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בתל-אביב, שאותה אוצרת מוניקה לביא, יוצגו עבודות של שלושה אמנים ישראלים: שתי הצלמות יעל רוזן ואלה ברק  והצייר דוד ניפו – בכולן מתוארות משפחות.

בתערוכה בולטים צילומי משפחות השמנה והסלתה של שנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20 בישראל המצולמים בבתיהם; צילומים משפחתיים של משפחות ישראליות, שצולמו בשנים האחרונות בסטודיו מעוצב בדרום תל אביב; וציור של משפחת אצולה צרפתית, הפוסע בעקבות מסורת ציורי הדיוקן האירופאית.

התערוכה מזמינה את הצופה להצצה לחיים של משפחות אחרות. הקומפוזיציות מוקפדות, פרטי ההעמדה מתוכננים לעילא, הדמויות מסוגננות וסביבתן מעוצבת. בתוך כך, המבט האינטימי של האמנים חושף את היחסים והדינמיקות החד פעמיות בכל משפחה.

יעל רוזן: צילומי האליטה המקומית

יעל רוזן היא צלמת עיתונות ידועה, שעבדה לאורך השנים עבור העיתונים “על המשמר”, “את” ו”מעריב” ונחשבת לאחת מחלוצות הצילום המגזיני בישראל. בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20 צילמה רוזן את השמנה והסלתה של החברה הישראלית, בהם אנשי ציבור, אנשי רוח ואמנים מובילים בישראל.

בין מצולמיה היו משפחות נשיא המדינה חיים הרצוג, הרמטכ”ל מוטה גור, הסופר והבמאי אפרים קישון ושחקנית התיאטרון חנה רובינא – את כולם צילמה בבתיהם. בצילומיה נשקפת אליטה מקומית בנעלי בית, מקפידה על סגנון חיים פשוט. אשת הרמטכ”ל הצטלמה בביתם בחלוק בית ובכפכפי אצבע, ובן הנשיא נעל נעלי בית משובצות.

2אפרים קישון אשתו שרה והילדים עמיר ורננה. צילום יעל רוזן, מרץ 1975

אפרים קישון, אשתו שרה והילדים עמיר ורננה. צילום: יעל רוזן, מרץ 1975

בתצלומי משפחות הרצוג וקישון ישובים הילדים למרגלות הוריהם, הממוקמים משני צידיהם, ואם המשפחה יושבת ליד הפסנתר. בשני התצלומים האחרים בני המשפחה מצופפים, קרובים, נוגעים זה בזה. בתצלום של חנה רובינא, המצולמת עם בתה אילנה רובינא ועם נכדתה, נראות השלוש כדבוקה מטריארכלית, שעליה חולשת חנה, האם הגדולה.

בכל התצלומים של רוזן תלויות על הקירות יצירות אמנות, ובחללים פזורים חפצי נוי, שטיחים ורהיטים. בדיוקנאות אלה, כל משפחה מיוצגת באמצעות החלל, הקבוצה ופרטיה. מתצלומיה של יעל רוזן עולה דיוקן של חברת מהגרים, שהציבה בראש סולם ערכיה עולם תרבותי עשיר, משפחתיות ופשטות הליכות.

3חנה רובינא עם הבת אילנה והנכדה מאיה. צילום יעל רוזן, ספטמבר 1974

חנה רובינא עם הבת אילנה והנכדה מאיה. צילום: יעל רוזן, ספטמבר 1974

אלה ברק: צילום כאירוע וטקס משפחתי

‘פוטו ברק’, הסטודיו לצילום של אלה ברק, ממקום בסמטה בדרך יפו-תל-אביב. זהו חלל שאליו באים להצטלם לכבוד אירוע חגיגי או כחוויה משפחתית מגבשת. טקסיות המעמד ניכרת בכל הפרטים: בהעמדה ובלבוש המצולמים, ברקע ובאבזרים. הסטודיו לובש ופושט צורה בהתאם לאופי התצלום המתוכנן: זוגי, משפחתי, הריוני, עם או בלי בעלי חיים.

הצילום התיאטרלי של ברק שואב את השראתו מחנויות צילום ישנות, שהושפעו מערכי ציורי דיוקן מתקופות הרנסנס והבארוק. תצלומיה מצטטים באופן מודע ומשחקי את תולדות הצילום והאמנות. היא מצלמת במצלמה אנאלוגית בפורמט בינוני ויוצרת עבור המצולמים רגע טקסי חגיגי ותוצאה אסתטית.

התבוננות בתצלומים של משפחות ישראליות בנות זמננו משרטטת מרחב מוכר, ומציתה בצופה כמיהה למיפוי, זיהוי ופיצוח של זהות המצולמים ושל הרקע הסוציאלי שלהם. ההתבוננות בחיים של אחרים מהפנטת, ועל אחת כמה וכמה בחיים של אחרים הדומים לנו.

4משפחת קיציס המבורגר אלה ברק

משפחת קיציס המבורגר. צילום: אלה ברק

5משפחת בר-אל 1 אלה ברק

משפחת בר-אל. צילום: אלה ברק

6משפחת שרש-הראל אלה ברק

משפחת שרש-הראל. צילום: אלה ברק

דוד ניפו: דיוקן אצולה משפחתי

בתערוכה “כל המשפחות המאושרות” מציג הצייר דוד ניפו לראשונה את הציור משפחת הנסיך פייר ד’ארנברג, עליו עבד במשך שנתיים. ניפו פוסע בעקבות מסורת ציורי הדיוקן הקבוצתי בתולדות האמנות, על פיה – איש רם מעלה ובעל הון מזמין צייר דיוקנאות, שינציח את דמותו ודמותם של בני משפחתו למען הדורות הבאים. הדיוקן הוא סך כל המאוויים של המזמין וציפיותיו מן הצייר, המתבקש לייצר עבורו את התדמית האידיאלית למעמדו, באמצעותה ייזכר.

הנסיך פייר ד’ארנברג הוא בנם של נסיך צרפתי ושל יורשת אמריקנית, חברת חוג הסילון הבינלאומי של שנות ה-70 של מאה ה-20. מעמדם החברתי כה נכבד, עד כי נישואי פייר לרעייתו סילוויה ב-1997 נחגגו באירוע בן שלושה ימים, שהתפרש על פני שלושה אתרים שונים. את 1,200 המוזמנים שירתו מלצרים עטויי מלבושים ופאות נוסח המאה ה-18.

בציור זה הם מוצגים כמשפחה למופת: הנסיך עוטה גלימה, יושב על כורסה, וסביבו, ברבע מעגל, אשתו ושלוש בנותיהם.

7הציור הסופי דוד ניפו

הציור הסופי של דוד ניפו: הנסיך פייר ד’ארנברג, אשתו ושלוש בנותיהם

תאריך פתיחה: 22 באפריל 2021 בשעה 20:00. תאריך נעילה: 1.7.2021.  שעות פתיחה: ב’-ה’: 10:00-16:00, ו’: 10:00-14:00, שבת: 10:00-15:00. כתובת המוזיאון: שמעון רוקח 21, נוה-צדק, תל-אביב. המוזיאון פועל על פי התו הסגול. הדרכות לבתי ספר ולקבוצות בטלפון: 03-5103346.

;