fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/המילון-הקוסמטי-השלם-גדול.jpg

המילון הקוסמטי השלם: המושגים החשובים ביותר מעולם היופי שאת חייבת לדעת עליהם

כולנו מטפחות את עצמנו, שמות קרם לילה, קרם יום, ואפילו יודעות מה זה בוטוקס. אבל קיימים המון מושגים בתחום הטיפוח שאולי שמענו עליהם אבל אנחנו לא בדיוק מבינות מה אומרים מונחים כמו מלנין, קולגן, אלסטין וקוטיקולה. לפנייך, מושגים מעולם היופי שכולנו רוצות לדעת עליהם הכל

המילון הקוסמטי השלם

Photo by Angelos Michalopoulos on Unsplash

אלסטין. חלבון חיוני המצוי בעור וגורם לגמישותו, עם הגיל, מואט הייצור הטבעי של האלסטין, והחשיפה לשמש ולנזקי הסביבה גורמת לו להתקשח. התוצאה: קמטים וצניחת העור.

אנטי אייג’ינג. מושג המציין את כל הקשור במניעת תהליכי ההזדקנות של העור או בעיכובם. זה כולל טיפולי עומק ומרכיבים בתכשירי טיפוח, שנועדו לצמצם את נזקי הזמן, לחזק ולשקם את סיבי האלסטין והקולגן. לפי רוב המומחים, יש להתחיל בטיפולי אנטי אייג’ינג בגיל צעיר, עם הופעתם של סימני הגיל הראשונים – קמטוטים, פיגמנטציה וכד’. הכל, כמובן, בהתאם למצב העור.

אנטי אייג’ינג בשיער. כמו העור, גם השיער סובל מפגעי הזמן. בכל שלב של חיינו, תנאי הסביבה, סגנון החיים והרגלי עיצוב השיער משפיעים על בריאות השיער ומצב הקרקפת, כאשר שני גורמים מרכזיים משפיעים על הזדקנות השיער והקרקפת: עם השנים, השיער והקרקפת הופכים בהדרגה ליבשים יותר ומאבדים את חיוניותם וגמישותם. מגמה זו הולכת ומתגברת עם הגיל. הקרקפת מאבדת לחות, מתקשה ונעשית מתוחה ורגישה יותר למפגעים חיצוניים. השיער מאבד מחוזקו והופך נפול יותר וקשה יותר לעיצוב. בנוסף, מתבצעת האטה בקצב חילוף החומרים בגוף וירידה בכושר התחדשות התאים, דבר הבא לידי ביטוי במצב השיער ועור הקרקפת.

ארומתרפיה. טיפולים קוסמטיים המבוססים על ניחוחות של שמנים אתריים, שפעולתם אמורה להיטיב עם הגוף והנפש. הארומתרפיה מנצלת את הקשר הישיר שיש למערכת העצבים של חוש הריח למוח, כדי לטפל בין היתר בעור, בעיקר באמצעות הפגת מתחים.

בוטוקס. רעלן המופק מפטרייה, גורם לשיתוק זמני של שרירים ומשמש ברפואה זה כמה עשרות שנים לטיפול במתח ובעוויתות שרירים. בקוסמטיקה נוהגים להזריק את החומר כדי לטפל בקמטי הבעה על ידי נטרול השריר הגורם להעמקת הקמט (בצידי העיניים והפה, במצח, בין הגבות).

דרמו קוסמטיקה. תכשירים קוסמטיים המבטאים את הממשק שבין רפואה לקוסמטיקה, ונמכרים בבתי מרקחת ובחנויות טבע. הם מכילים רכיבים פעילים שפותחו על ידי רופאי עור במינונים המאפשרים מכירה כמוצרים קוסמטיים, ויעילותם נבחנה בבדיקה קלינית תוך כדי עמידה בתקנים פרמצבטיים (בדומה לאלה של תרופות).

הבהרה. תכשירים המקנים לעור גוון אחיד יותר, מטשטשים כתמי פיגמנטציה כהים ומעניקים לעור זוהר ובהירות. בדרך כלל, מדובר בחומרים המבצעים פעולה משולבת של הסרת התאים המתים ועיכוב יצירת מלנין עודף בתאים החדשים. ככל שהמרכיבים הפעילים מרוכזים יותר, האפקטיביות גדלה.

היפואלרגי. תכשיר שנבחן ונמצא כי אינו גורם לתופעות אלרגיות, נטול חומרים מעוררי אלרגיה (צבע, אלכוהול, ריח וחומרים משמרים), או מכיל מהם בכמות נמוכה מאוד.

חומצות אלפא-הידרוקסיות. חומצה לקטית, גליקולית, ציטרית, מלית ועוד גורמות להאצת הקילוף של תאי העור המתים ולחשיפת שכבת התאים הבריאה שמתחתם. השימוש בתכשירים המכילים חומצות אלה גורם למעין פילינג מתמשך, בלי להביא לגירוי העור, ותוך החדרת לחות.

חיטוב (אנטי צלוליט). תכשירים העושים שימוש בחומרים המגבירים את קצב חילוף החומרים וזרימת הדם בתא, ומאפשרים פירוק שומנים וניקוזם עם הנוזלים. מרכיבים שכיחים בתכשירים כאלה הם קפאין ותמציות צמחים שונות. התוצאה אמורה להחליק את מראה “עור התפוז”, הצלוליט, וכן להצר היקפים על ידי הורדת נפח התאים.

לחות. המרכיב החשוב ביותר בעור, התורם למראה בריא וחלק. הלחות הטבעית בעור מבוקרת על ידי זרימה קבועה של מים מהדרמיס לשכבות העליונות של העור. הסבום (חלב, שומן) מסייע למנוע אובדן לחות, על ידי יצירת שכבת מגן המונעת התאיידות המים. תכשירי הלחות נחלקים לשני סוגים עיקריים: כאלה השואבים את המים מעומק הדרמיס וכאלה היוצרים שיכבה שומנית על פני העור למניעה של התאיידות הלחות.

ליזוזומים. שקיק מיקרוסקופי המיוצר במעבדה. בתוך השקיק שהקרום שלו מורכב מחומרים שומניים, אפשר לכלוא נוזל ולהחדיר לתא.

לייזר. טיפולים הנעשים בעזרת קרן אור מרוכזת ומשמשים ברפואה ובקוסמטיקה, להקלה על בעיות עור ולהסרת שיער מיותר.

ליפטינג. פעולת הרמה של העור ומתיחתו, לצמצום הקמטים ולטיפול “בצניחת” תווי הפנים. מתיחה רפואית נעשית בידי מנתח פלסטי, ואילו בתחום הקוסמטיקה מדובר על אפקט הנוצר מטיפול במרכיבים שונים – חלבונים, סיליקון ופטנטים (בדרך כלל רשומים) אחרים.

מגה-קרם. במקום סידרת טיפול, שבה יש תכשירים נפרדים ליום וללילה, לפנים ולצוואר, מגה-קרם נותן תשובה כוללת במוצר אחד. בדרך כלל, אלו תכשירים בעלי ריכוז חומרים גבוה, שלא צריך למשוח לפניהם סרום.

מיצוק. טיפול ברפיון העור באמצעות תכשירים המגבירים את קצב ייצור הקולגן והאלסטין וגורמים לעור להיראות דחוס וצפוף יותר.

מיקרודרמבריישן. שיטת שיוף עדין של העור, באמצעות קריסטלים. מכונת הליטוש כוללת התזה של חלקיקים מחוספסים ושאיבתם מהעור, תוך הסרת תאים מתים וחשיפת שכבת עור צעירה ובריאה. התהליך כולל סידרת טיפולים, ובעקבותיהם העור נראה חלק ואחיד יותר.

מלנין. צבען (פיגמנט) כהה המופרש בתאי העור, תפקידו המקורי לבלוע קרינה בגלים קצרים ולהגן בכך על העור והגוף. המלנין אחראי על הגוונים השחורים והחומים של העור, שיער הגוף והראש וגוון העיניים. כאשר לאדם שיער בלונדיני או גוון עור בהיר, זהו סימן שבגופו כמות קטנה של תאי מלנוציטים. כאשר אנו נחשפים לשמש המלנין מגן על עורנו מפני קרניה ולכן העור מפריש יותר מלנין וכך אנו נעשים שזופים יותר.

מסנני קרינה. חסמי שמש המצויים, בקרמים מסוימים ומיועדים להעניק לעור הגנה מפני הקרניים המזיקות (UVA ן- UVB). המדד הידוע ביותר הוא SPF, שהספרות שלו מצביעות על מכפלת הזמן שבו העור מוגן מפני קרני ה- UVB.

נוגדי חמצון. רכיבים המסוגלים לנטרל את הרדיקלים החופשיים על ידי מניעה או עיכוב של פעולת החמצון בתא. פעולתם מסוגלת לצמצם את ריכוזי הרדיקלים החופשיים ובכך להפחית את הסיכון ללקות במחלות שונות ואת הנזקים הנגרמים לעור.

נשירת שיער. זקיק השערה עטוף במעטפת קולגן, החיונית לבנייה ולהתפתחות השיער. כאשר הקולגן מתפתח בכמות גדולה מהנורמה ומתקשה, הוא מכווץ את שורשי השערה ואז השערה מחוברת לקרקפת בצורה פחות חזקה והיא נושרת. השורש המכווץ מתקבע פחות טוב בקרקפת ומרכיביו הבסיסיים נמנעים ממנו באיטיות. השורש נחלש ומייצר שערה דקה. בהדרגה, השערה אינה צומחת יותר.

סרום. תכשיר מרוכז, הנמשח בדרך כלל לפני קרם יום או לילה. תפקיד הסרום להחדיר לעור מרכיבים פעילים ולהכין אותו לקליטה טובה יותר של הקרם.

פוטואייג’ינג. הזדקנות העור כתוצאה מחשיפה בלתי מבוקרת לקרני השמש המזיקות. השפעת השמש מצטברת במשך שנים, והתוצאה הניכרת לעין היא עור יבש, גס, מוכתם, קמוט וחסר גמישות. אפשר לטפל בתכשירי הבהרה, או בטיפולים פולשניים יותר וטיפולי מכון, דוגמת פוטורג’וביניישן.

פיגמנטציה. כתמים כהים המופיעים על העור כתוצאה מייצור מוגבר ופיזור לא אחיד של מלנין. הגורמים לכך הם בעיקר חשיפה לא זהירה לשמש, אך גם גיל מתקדם ומצבים מיוחדים, דוגמת הריון. קרמים מתקדמים מנסים לטפל בתופעה על ידי הבהרה, או על ידי בלימה של התפתחות המלנין.

פילינג. פעולה של קילוף העור. פילינג רפואי, הנעשה בידי רופאי עור בלבד, יכול להתבצע בשלוש רמות – קל, בינוני ועמוק – על פי מידת החדירה לשכבות העור. פילינג באמצעות תכשירים קוסמטיים  גורם לקילוף עדין של שכבת התאים העליונה (התאים המתים).

קולגן. חלבון שהוא אחד הגורמים החיוניים בסיבי הרקמות בעצמות, בגידים, בסחוס ובעור. הקולגן מקנה לעור מראה מוצק, והתרופפותו, כחלק מתהליך ההזדקנות או חשיפה לגורמים מזיקים, גורמת להתקמטות העור ולצניחתו.

קוסמטיקה טבעית. טיפולים ותכשירים המבוססים על חומרים טבעיים בלבד, כצמחי מרפא, דבש ופרופוליס, נבט חיטה, שמן זית, שמן זרעי ענבים, שקדים ועוד – לא תוספים כימיים וסינתטיים. יש מכונים מתמחים וחברות קוסמטיקה המבטיחים שימוש במרכיבים מהטבע, אבל רצוי לבדוק היטב ברשימת המרכיבים מה מכיל המוצר.

קמטים. התכווצות חוזרת ונשנית של העור, כתוצאה ממחוות ומהבעות שונות (מצמוץ, צחוק, הרמת מצח), יוצרת חריצים הנקבעים בעור והופכים לקמטים. הקמטים מתגברים ומעמיקים כתוצאה מהזדקנות העור ומהחלשות הקולגן והאלסטין, הסיבים השומרים על מוצקותו וגמישותו.

רדיקלים חופשיים. מולקולות לא יציבות (בעלות זוג אלקטרונים עודף), פעילות מאוד, שמתחברות למולקולות אחרות כדי להתייצב וגורמות לתאים נזקים הרסניים. הרדיקלים החופשיים נוצרים באופן טבעי בתהליכי חמצון המתרחשים בגוף, אבל הם מתקיפים גם מכיוונים אחרים – זיהום סביבתי, קרינה, רעלים וכד’.

רטין A. חומר שהוא נגזרת של ויטמין A הממריץ את יצירת הקולגן ומשפיע על חלוקת התאים. החומר מותר לשימוש רק על ידי רופאי עור והוכח שהוא משפר את המצב בנושא הקמטים (המראה והעומק) וכן יעיל במקרים של אקנה.

“שחורים”. המונח הרפואי או הקוסמטי לתופעת הראשים השחורים הוא קומדון – הצטברות של חלב בזקיק השערה היוצרת מעין פקק בנקבוביות העור. כשהחלב מתחמצן, קצהו החשוף הופך לשחור. אפשר למנוע את הופעתם על ידי טיפול קבוע בתכשירי ניקוי המעכבים את הצטברות החלב.

קוטיקולה. השיער מורכב משלוש שכבות שונות. השכבה החיצונית הנקראת קוטיקולה מורכבת משכבות של חומר קרני שקוף המונח אחד על גבי השני כמו רעפים על גג. שיכבה זו מגינה על הלחות בשיער ומפני מפגעים חיצוניים. ברק הנשקף מן השיער קיים בזכות קוטיקולה בריאה אשר מחזירה אור המשתקף על גבי פני השיער ותורמת רבות למראהו החיוני. שיער ללא קוטיקולה אינו נעים למגע, ומראהו חסר חיים וקודר.

קרקפת שומנית. קרקפת שומנית היא קרקפת לא מאוזנת, שבה יש הפרשת יתר של חלב. מראה השיער מבריק ושומני. 30% מהאוכלוסייה סובלים מהבעיה הזו. הקרקפת חנוקה ומתפתח בה גירוי לא נעים. גם תחושת הניקיון אובדת.

קרקפת יבשה. קרקפת יבשה סופגת את קרני השמש ומונעת ברק. השיער מחוספס ולא נעים למגע.

קרקפת עדינה. בעלי קרקפת עדינה סובלים מעקצוץ, אדמומיות ויובש כתוצאה מחשיפה למפגעים הרבים. הקרקפת “מציקה”, “מתוחה” ו”מושכת”, זרימת הדם אינה סדירה ונוצרת אדמומיות נראית לעין. בנוסף, קצוות העצבים בקרקפת נעשים רגישים וגורמים לתחושת אי נוחות.

קשקשים. קרקפת לא מאוזנת יוצרת גירוי שמעורר את התאים. הגירוי עלול לעורר את היווצרות הפטרייה הקרויה מלסיה – Malassezia. ברוב האוכלוסייה, הפטרייה חיה באופן טבעי על עור הקרקפת, והיא ניזונה מהשמנים הטבעיים של הקרקפת. פעילות מוגברת של התאים, יוצרת שמנוניות גבוהה והדבר עלול לגרום להתרבות הפטרייה, וכתוצאה מכך להתרבות מואצת של תאי העור. התהליך אופייני בעיקר לעונות המעבר, מכיוון שהמעברים החדים בין הטמפרטורות יוצרים חוסר איזון בקרקפת. הקשקשים נחלקים לשני סוגים: יבשים ושומניים. היבשים נאחזים בשערות וגלויים לעין ואילו השומניים מופיעים כשיכבה צמודה לקרקפת. בעיית הקשקשים מלווה ברוב המקרים גם בבעיות קרקפת נוספות: קרקפת מתוחה, מגורה, יבשה או שומנית.

המונחים שמופיעים במילון זה נבחרו בעקבות שאלות רבות שמפנות נשים במכוני היופי, במספרות, בדוכני הטיפוח ברשתות הפארם והפרפומריות והם באדיבות “לנקום”, “וישי” “קרסטס” ו”לוריאל פרופשיונל”.

תמונה למעלה: Photo by Camille Brodard on Unsplash

;