fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/09/דירה-גדול.jpg

מה עושים עם חצי דירה לאחר הגירושים?

התגרשת, קיבלת חצי דירה, או יותר נכון את השווי שלה, ועכשיו את צריכה להחליט מה לעשות איתו? אפרת דהן, מאמנת פיננסית, מרצה בשוק ההון ומנחת קבוצות, נותנת לך 6 אפשרויות להשקעה טובה

מאת: אפרת דהן

1אפרת דהן

אפרת דהן, מאמנת פיננסית, מרצה בשוק ההון ומנחת קבוצות. מאמינה בכוח הנשי וביכולות המופלאות של כל אחת להגיע למחוז חפצה בדרך הייחודית שלה. צילום: ענת קזולה, הפקה: חן שקלאר ל-Elite Beauty

אם על כל פעם שהייתי שומעת את הביטוי “להתגרש זה לא כלכלי” הייתי מקבלת שקל, כיום הייתי עם עוד סכום מכובד בתיק ההשקעות שלי. אז נכון, להתגרש זה באמת לא כלכלי, להחזיק שני בתים עם אותה הכנסה זה הרבה יותר מאתגר מאשר להחזיק בית אחד, אבל זו בטח לא סיבה מספיק טובה בשביל להישאר ביחד.

קיבלת חצי דירה, או יותר נכון את השווי שלה, ועכשיו את צריכה להחליט מה לעשות איתו? ריכזתי בפנייך 6 אפשרויות:

  1. להשתמש בסכום כהון ראשוני, לקחת משכנתה ולרכוש בית חדש למגוריםהמחירים כיום בישראל מאתגרים מאוד ביחס להכנסה, והתשואה על נדל”ן נמוכה מאוד. יחד עם זאת, לגור בבית משלנו זה הרבה יותר מאשר עסקה כלכלית. זוהי עסקה עם רגשות שלא ניתן לכמת אותה בכסף. בהתאם למשכנתה שאותה תוכלי להחזיר, ניתן לרכוש בית. המחירים משתנים מעיר לעיר, וגם בתוך אותה עיר יש מנעד רחב של מחירים, אשר משתנה ביחס לשכונה, גודל הדירה, קומה, קירבה לאזורים אטרקטיביים ועוד.
  1. להשכיר ולשכור. הפעם אנחנו פחות סנטימנטליות לגבי הדירה הנרכשת, ויכולות למצוא דירה במחיר אטרקטיבי יותר להשקעה. השוכרים משלמים את המשכנתה ואנחנו שוכרות דירה במקום שבו בא לנו לחיות. במידה והתמזל מזלך, ויש לך מספיק כסף בשביל לרכוש נכס ללא משכנתה, כדאי לשקול אם להשקיע את כל הכסף בנכס אחד או לקחת משכנתה ואת היתרה להשקיע במקום אחר. לרוב מחירי השכירות, גם במקומות היותר יקרים, הרבה יותר זולים מאשר מחירי הקנייה.
  1. ניתן לרכוש נדלן בחו”ל. רוב התשואה בחו”ל גבוה יותר מבארץ, וההשקעה ההונית נמוכה יותר, אך צריך לשים לב שלעסקה כזו מתווספים כמה גורמי סיכון שלא קיימים בארץ, כמו סיכון מטבעי (שער המטבע יכול לרדת ביחס לשקל וההכנסה השקלית שלנו יכולה לרדת), מרחק מהנכס מבחינת הטיפול בו, חוקים שונים שיכולים להעדיף מקומיים ביחס לתיירים ועוד.
  1. לקנות חלל מסחרי ולהשכיר אותו. כיום התשואה על חלל מסחרי גבוהה ביחס לנדל”ן למגורים. חשוב לאתר אזור פעיל, אשר הסיכוי להשכיר בו את הנכס לאורך כל השנה הוא גבוה.
  1. לקחת את הכסף ולהשקיע אותו בשוק ההון. גילוי נאות: אני בעלת רישיון ייעוץ השקעות ופנסיוני ואני אישית מאוד אוהבת ומאמינה בשוק ההון. מבחינה סטטיסטית, נשים מרוויחות יותר בשוק ההון מגברים, אך יש צורך בהבנה בשוק ההון ובהקשבה לאקטואליה בכדי לייצר רווחים נאים ולשמר אותם. ניתן כמובן להיעזר באנשי ונשות מקצוע לשם כך.
  1. להקים את עסק חלומותייך ולהשקיע בו את הכסף או את חלקו במטרה לעשות עוד כסף גם כסכום הוני, אבל לא פחות חשוב בשביל לייצר הכנסה שוטפת גבוהה יותר. היתרון המאוד מובהק של שוק ההון ביחס לנדל”ן הוא היכולת שלך לממש חלק מהתיק במקרה הצורך, בניגוד לנדל”ן שבו תיאלצי למכור את כל הנכס בשביל להשתמש בחלק מהסכום. אגב, ניתן להשקיע בנדל”ן גם דרך שוק ההון (נדל”ן מניב, נדל”ן להשקעה, בארץ, בחו”ל) ולפזר את הסכום או את חלקו בכל אפיק שתבחרי.

צריך לזכור שבכל הזדמנות גלומה סכנה. ככל שנרצה תשואה גבוהה יותר על הכסף שלנו, נצטרך להגדיל את הסיכון. סיכון יכול להיות דבר חיובי, כאשר לוקחים אותו באופן מושכל ומבוקר. וכפי שאחד המרצים שלי בתואר הראשון אהב להגיד “אין ארוחות חינם”.

ככל שהחצי שלך שווה יותר כסף, כך האפשרויות העומדות בפנייך גדולות יותר. ניתן לבחור אפשרות אחת וניתן גם לשלב בין האפשרויות השונות, הרי בתור נשים אנחנו אלופות במולטי טאסקינג, אז למה לא לעשות זאת גם כאן? בכל מקרה, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע לבחינת כדאיות העסקאות ולהתאמה מדויקת למצב הפיננסי שלך.

אפרת דהן, מאמנת פיננסית, מרצה בשוק ההון ומנחת קבוצות, היא יזמת ירושלמית בעלת מרכז להנגשת הנושא הפיננסי לנשים ולצעירים. בעלת ניסיון של 20 שנה בעולם העסקים ו-18 שנה בשוק ההון. בעלת תואר ראשון במנהל עסקים, שני בחברה ואומנויות במטרה לייצר שינוי חברתי דרך הנחיית קבוצות. בעלת רישיון ייעוץ השקעות וייעוץ פנסיוני. בתחום המנטלי מאמנת מוסמכת, מגשרת עם התמחות במשפחה. באחרונה אף הוסיפה התמחות באימון ילדים ובני נוער כי הם העתיד. מאמינה בכוח הנשי וביכולות המופלאות של כל אחת להגיע למחוז חפצה בדרך הייחודית שלה.

מה עושים עם חצי דירה לאחר הגירושים?

Photo by Joss Woodhead on Unsplash

צילום למעלה: Photo by Cindy Tang on Unsplash

;