fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/12/הנשים-של-2020.jpg

מגזין “רות עבור” בוחר: 10 הנשים המשפיעות של 2020 בארץ ובעולם

הן נלחמו בקורונה, פעלו למען החברה, הובילו מחאות והיוו השראה לנשים רבות

1יפעת-שאשא-ביטון-צילום-יעל-אורבך

ח”כ יפעת שאשא-ביטון. באה לשרת את העם. צילום: יעל אורבך

ח”כ יפעת שאשא-ביטון: התקווה החדשה בפוליטיקה

בראש ועדת הקורונה בכנסת עומדת ח”כ יפעת שאשא-ביטון, 47, שלא חוששת ללכת עם האמת שלה עד הסוף ולהביע את עמדותיה. החלטותיה בוועדת הקורונה עלו לה לא פעם באיומי הדחה, אבל שאשא-ביטון לא נבהלה. יותר מפחיד אותה לא להיות נאמנה לעצמה. בימים שבהם הכל פוליטי היא בהחלט רוח רעננה שממלאת אותנו בתקווה גדולה.

התנהלותה הרציונלית בשנת הקורונה, המלווה באסרטיביות שקטה ובלתי מתלהמת מצד אחד, אך גם עיקשת ובלתי מתפשרת מצד שני, מיצבה אותה באחת כמודל של מנהיגות שהציבור כל כך רעב לו. החודש פרשה שאשא-ביטון מהליכוד וחברה למפלגתו החדשה של גדעון סער, “תקווה חדשה”, במקום השני ברשימה.

ציטוט נבחר: “באתי למטרה אחת, לשרת את עם ישראל. אם אאלץ לשלם בעבור זה מחיר אישי – אקבל את זה באהבה”.

2קמלה האריס

קמלה האריס. אין שום חיסון נגד גזענות

קמלה האריס, סגנית הנשיא הראשונה בארה”ב: עושה היסטוריה

ב-7 בנובמבר 2020 הפכה קמלה האריס, 56, לאשה הראשונה בהיסטוריה האמריקאית שנבחרה לסגנית נשיא ארה”ב. על האריס, אפרו-אמריקאית ואסייתית-אמריקאית (בת לאם מהודו ולאב מג’מייקה), מהמרים ‏כי היא עשויה בעתיד להפוך לנשיאה האמריקאית הראשונה.

וזו לא ההיסטוריה הראשונה שהיא עושה. ב-2016 היתה האריס האשה ההודית-אמריקאית הראשונה שנבחרה לסנאט של ארה”ב; וב-2010 הפכה לאשה האפרו-אמריקאית הראשונה והאשה הראשונה ששימשה כתובעת הכללית של קליפורניה. השנה אף כיכבה ברשימת “100 האנשים המשפיעים ביותר” של מגזין “טיים”.

ציטוט נבחר: “לווירוס הקורונה אין עיניים, אך הווירוס מראה לנו איך אנחנו מתייחסים זה לזה ואיך אנחנו רואים אחד את השני. ותבינו, אין שום חיסון נגד גזענות, עלינו לעשות את עבודת התיקון עבור פלויד (ג’ורג’ פלויד, שמותו הצית את גל המחאות בארה”ב מיד לאחר מכן) ועבור הילדים שלנו”.

3על שער פורבס ישראל, מימין לשמאל פרופ' סיגל סבירי, פרופ' עידית מטות ופרופ' גליה רהב. צילום יוסי אלוני

פרופ’ גליה רהב. צריך ללמוד לחיות קצת אחרת. בתמונה: מימין לשמאל – פרופ’ סיגל סבירי, פרופ’ עידית מטות ופרופ’ רהב – על שער “פורבס” ישראל. צילום: יוסי אלוני

פרופ’ גליה רהב: האשה הראשונה של הקורונה

פרופ’ גליה רהב, 65, שמנהלת את היחידה למחלות זיהומיות ב”שיבא”, הדליקה ביום העצמאות האחרון משואה כהוקרה והערכה לצוותי הרפואה והסיעוד שנלחמים בנגיף הקורונה. פרופ’ רהב היא גם זו שניהלה את תהליך ההקמה של מערך הקורונה בבית החולים. בנוסף, נבחרה פרופ’ רהב להוביל את שער גיליון “הרופאים הטובים 2020” של “פורבס” לצידן של פרופ’ עידית מטות ופרופ’ סיגל סבירי.

פרופ’ רהב, שכיכבה השנה בכל מהדורות החדשות ובכל הערוצים, נחשבת למי שתומכת בסגר ובהגבלות ומאמינה שצריך לעשות הרבה בדיקות לאוכלוסייה. לאורך כל ימי המגיפה הביעה חששות והתייחסה להצפה בחדרי המיון, למחלקות המתמלאות בחולים ולמחסור שצפוי במחלקות הפנימיות לקראת החורף, וטענה “אני חושבת שצריך הנהגה אחידה, צריך להיות גוף אחד מקצועי מכל הכיוונים”.

ציטוט נבחר: “צריך ללמוד לחיות קצת אחרת. בדרום-מזרח אסיה עושים את זה כבר שנים”.

4סאנה מרין צילום ויקיפדיה

סאנה מרין. נשים מנהיגות יכולות לעשות הכל. צילום: ויקיפדיה

סאנה מרין, ראש ממשלת פינלנד: קואליציה נשית מנצחת

עובדה: הטיפול במשבר הקורונה היה הרבה יותר טוב במדינות שנשלטות על ידי נשים. ניו-זילנד (ג’סינדה ארדרן), פינלנד (סאנה מרין), נורבגיה (ארנה סולברג), איסלנד (קתרין יקובסדוטיר) וטייוואן (צאי אינג-ון) – הן רק כמה דוגמאות טובות.

סאנה מרין, 35, נבחרה בראשית דצמבר 2019 לראשות ממשלת פינלנד מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. בכך הפכה לצעירה בין ראשי הממשלה המכהנים כיום בעולם, ולצעירה ביותר בהיסטוריה של פינלנד.

ממשלת הקואליציה בראשותה של מרין הוקמה עם ארבע מפלגות נוספות, שאת כולן מובילות נשים: מריה אויסאלו (הליגה הירוקה), לי אנדרסון (ברית שמאל), אנה-מאג’ה הנריקסון (מפלגת העם השבדית) ואניקה סאריקו (מפלגת המרכז).

פינלנד זכתה בכל המחמאות על טיפולה של מרין במגיפת הקורונה, עם אחד משיעורי ההדבקה הנמוכים ביותר באירופה, עד נובמבר 2020. נציין כי בחודש האחרון חלה עלייה קלה בהדבקה בפינלנד ובמחוז הלסינקי הוכרז על איסור התקהלות של למעלה מ-20 בני אדם.

ציטוט נבחר: “אנו כמנהיגות נשים יכולות להראות כי ניתן להילחם בנגיף ובמקביל להתמודד עם שינויי האקלים, להשקיע בחינוך ולבצע רפורמות חברתיות צודקות”.

5ג'סינדה ארדרן צילום ויקיפדיה

ג’סינדה ארדרן. קבעה נורמות חדשות כמנהיגה. צילום: ויקיפדיה

ג’סינדה ארדרן, ראש ממשלת ניו-זילנד: זכתה בשבחים עולמיים

ב-2020 זכתה ג’סינדה ארדרן, 40, ראש ממשלת ניו-זילנד, בשבחים עולמיים על התנהלותה במגיפת הקורונה. ניו-זילנד חיסלה את הנגיף בהצלחה בשני הגלים. ארדרן מכהנת כראש ממשלת ניו-זילנד מטעם מפלגת הלייבור החל מאוקטובר 2017, ונבחרה לכהונה שנייה ברוב של 49% באוקטובר 2020.

ארדרן קבעה נורמות חדשות כמנהיגה כשילדה, לקחה שישה שבועות חופשת לידה ושיתפה בחופשה גם את בעלה. כמנהיגת מפלגת העבודה היא מבטיחה ממשלה “אמפתית, עם תוכניות שאפתניות להתמודד עם שינויי אקלים ועוני ילדים”.

ציטוט נבחר: “חברי השירות הציבורי, השרים ואני נקצץ כ-20% משכרנו ב-6 החודשים הקרובים. כמו האזרחים, גם אנחנו צריכים להצטמצם”.

6לילי בן עמי בצילום מחאה בפייסבוק

לילי בן-עמי. מבן זוג קנאי אסור להיפרד לבד. צילום: פייסבוק

לילי בן-עמי: פעילה למיגור האלימות במשפחה

מיכל סלה, בת 32 במותה, היתה פעילה חברתית ועובדת סוציאלית ישראלית, שנרצחה באוקטובר 2019 על ידי בעלה ב-11 דקירות סכין בביתם ברמת-מוצא. פרשה זו קיבלה תשומת לב ציבורית ותקשורתית רבה, והפכה לסמל למאבקים נגד אלימות של גברים כלפי בנות זוגם.

לילי בן-עמי, אחותה של מיכל סלה ז”ל ואשת חינוך, הקימה לאחר הרצח את “פורום מיכל סלה” והפכה בעל כורחה ללוחמת עבור הנשים שסובלות מאלימות מצד בני זוגן. מטרות הפורום הן להציל את הקורבן הבא ולמגר אלימות במשפחה, באמצעות חשיבה מחוץ לקופסה, טכנולוגיות מצילות חיים, הנגשת תמרורי האזהרה ושיח של ערבות הדדית. לפורום יש כיום למעלה מ-17,000 עוקבים בפייסבוק.

לאחרונה היתה בן-עמי שותפה ביצירת אפליקציה בשם Stay Tuned, שנועדה לזיהוי מוקדם של אלימות במשפחה כשהיא מפעילה אנשי קשר ומזעיקה אותם בדיסקרטיות במקרה הצורך.

ציטוט נבחר: “מבן זוג קנאי אסור להיפרד לבד”.

7מירית הררי

מירית הררי. נתנה דוגמה חיה לאפשרות הבחירה בחיים

מירית הררי: במאבקה לחיים היוותה השראה לנשים רבות

אחרי שנתיים ארוכות שבהן נאבקה מירית הררי, 52, בסרטן הלבלב ששלח גרורות גם לכבד, היא הלכה לעולמה לפני שלושה חודשים. האשה שעשתה לנו בית ספר לחיים והיוותה השראה לחולים רבים, נפטרה בדיוק כפי שרצתה, בחיק משפחתה.

לאורך כל מחלתה שיתפה מירית את עשרות אלפי עוקביה ברשתות החברתיות בפוסטים מרגשים על הרגעים הקשים ועל הרגעים המרגשים, על הכאבים הבלתי נסבלים ועל החום והתמיכה שהיא קיבלה בלי סוף, על החיים ועל המוות – כשהיא מודעת לתמיכה ולכוח שהיא מעניקה לחולים אחרים ולמשפחותיהם.

מירית ומשפחת הררי כולה הם סמל להתמודדות, לאופטימיות ולנחישות גם ברגעים מורכבים וקשים. מירית נתנה דוגמה חיה לאפשרות הבחירה בחיים. היכולת לבחור להסתכל למוות בעיניים, אבל לא פחות מזה – לחיים.

ציטוט נבחר: “המחלה נתנה לי הזדמנות להוציא את הטוב שבי”.

8אוה מדז'יבוז צילום ענבל מרמרי

אוה מדז’יבוז’. אשה גדולה עם לב גדול. צילום: ענבל מרמרי

אוה מדז’יבוז’, מנכ”לית הרשות לקידום מעמד האשה: המהות האמיתית

לפני שאוה מדז’יבוז’, 49, מונתה למנכ”לית הרשות לקידום מעמד האשה, תפקיד שאותו היא ממלאת בשלוש וחצי השנים האחרונות, היא היתה אחת הנשים החזקות בעולם התקשורת הישראלי – שימשה כיו”ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, היתה מנכ”לית “רדיו תל-אביב”, סמנכ”לית שידורי “קשת” ומנכ”לית קבוצת “מעריב”.

מדז’יבוז’ מאמינה בכוח הנשי והשנה היתה שותפה במאבקה של מירב כהן, השרה לשוויון חברתי וגמלאים, להגיע ליעד של 50% נשים בקרב נושאי המשרות הבכירות בשירות המדינה. כיום, פחות מ-11% נשים מועסקות כסגל בכיר מוביל בשירות המדינה. בנוסף, חשפה לאחרונה מדז’יבוז’ כי אימצה לפני ארבע וחצי שנים את בנה היחיד, אריאל, לו היא קוראת “הנס הפרטי שלי”, שאובחן על הספקטרום האוטיסטי. אשה גדולה עם לב גדול.

ציטוט נבחר: “אריאל שינה את מסלול חיי. אנשים מחפשים מהות בחיים והוא המהות שלי בעולם”.

9מישל אובמה

מישל אובמה. מסר של צדק ואמפתיה

מישל אובמה: פעילה במחאת “חיי שחורים חשובים”

מכון הסקרים האמריקאי ‘גאלופ’ בוחר מדי שנה את הנשים והגברים המוערכים ביותר בארה”ב. מישל אובמה זכתה ב-2020 זו השנה השלישית ברציפות כאשה המוערכת ביותר, כש-10 אחוזים מהמשיבים בחרו בה. אגב, 6 אחוזים בחרו בקמלה האריס, סגנית נשיא ארה”ב הנכנס; 4 אחוזים בחרו במלאניה טראמפ; ו-3 אחוזים בחרו במגישת הטלוויזיה אופרה ווינפרי.

אין ספק, ארבע שנים אחרי שעזבה את הבית הלבן, אובמה, 56, משתמשת היטב בפלטפורמת אשת הנשיא לשעבר ומקדמת את כל הערכים החשובים בעיניה – מחינוך ועד אחת ממובילות מחאת “חיי שחורים חשובים” בעקבות מותו של ג’ורג’ פלויד שנחנק למוות תחת ברכו של שוטר במיניאפוליס. נציין גם כי רב המכר שכתבה, “הסיפור שלי”, הפך השנה לסרט דוקו מצליח בכיכובה ב”נטפליקס”.

ציטוט נבחר: “מה שנשאר איתי הכי הרבה השנה הוא המסר הנלהב של צדק ואמפתיה שהגדיר את מחאת ‘חיי שחורים חשובים’ ברחבי העולם”.

10ג'יין פונדה

ג’יין פונדה. נשים מבינות שכולנו תלויים זה בזה

ג’יין פונדה: אקטיביסטית חברתית כבר יותר מ-50 שנה

על המסך, ג’יין פונדה, 83, היא שחקנית זוכת אוסקר פעמיים, שנודעה על משחקה בסרטים אייקוניים כמו “ברברלה”, “השיבה הביתה”, “נערת הטלפון והבלש” ועוד רבים וטובים. כיום היא מככבת בסידרת הלהיט של “נטפליקס” – “גרייס ופרנקי”.

מחוץ למסך, היא עומדת בחזית האקטיביזם החברתי כבר יותר מ-50 שנה ומעבירה את קולה למטרות שהיא מאמינה בהן, החל מזכויות נשים וכלה בתשלום הוגן לעובדים הנשענים על טיפים, ולאחרונה השיקה את ימי תרגיל האש עם גרינפיס ארה”ב, המבצעת פעולות שבועיות לחינוך ולמחאה נגד משבר האקלים.

ציטוט נבחר: “העולם מתחמם מהר יותר ממה שציפה המדע. האנושות ניצבת בפני משבר קיומי. זהו פתרון קולקטיבי. נשים מבינות זאת. נשים מבינות שכולנו תלויים זה בזה. הן נושאות את עיקר משבר האקלים והן אלה שיובילו אותנו לפתרונות”.

;