fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/06/גלוטן-גדול.jpg

מהן 5 הטעויות הנפוצות שגורמות לנו להתחיל בדיאטה ללא גלוטן?

מהו הגלוטן – חלבון החיטה – שכולם מדברים עליו? חושבים שגלוטן לא טוב לבריאות? מהן 5 הטעויות הנפוצות שגורמות לנו להתחיל בדיאטה ללא גלוטן? ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו C, מסבירה איך דיאטה כזו עלולה להגביר את צריכת הקלוריות והשומן

דיאטה ללא גלוטן

בימינו, צצות עוד ועוד דיאטות חדשות בשוק, המבטיחות ירידה מהירה במשקל ותוצאות בטווח הקצר, או אפילו ריפוי מחלות ומניעתן, ועוד שלל הבטחות. אחת מהדיאטות הנפוצות להן אנו חשופים היא דיאטה ללא גלוטן, המבטיחה שנרגיש טוב יותר עם עצמנו, נמנע מחלות ונרד במשקל. האם הטרנד “ללא גלוטן” נכון לבריאות? ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו C, מבהירה מהן 5 הטעויות הנפוצות שגורמות לנו להתחיל בדיאטה ללא גלוטן.

טעות מספר 1: ללא גלוטן היא הבחירה הבריאה

אחת התפיסות המוטעית בקרב אנשים בריאים (שאינם חולי צליאק, או רגישים לגלוטן) המחליטים להתחיל בדיאטה ללא גלוטן, היא הסברה שדיאטה נטולת גלוטן היא הבחירה הטובה לקיים אורח חיים בריא. אך למעשה מחקרים הראו כי אין יתרונות בריאותיים מוכחים לדיאטה ללא גלוטן. יתרה מזאת, היא אף עלולה להגביר את צריכת הקלוריות והשומן, ולתרום לחסרים תזונתיים משמעותיים היכולים לטשטש אבחנה אמיתית של מחלת הצליאק. הימנעות מוחלטת מבצק עלולה ליצור חסרים תזונתיים בוויטמינים שיש בסובין של הקמח, ומחסור כזה מוביל לחולשה ולאנמיה ועלול גם ליצור עומס על הכליות ולפגוע במסת השריר.

טעות מספר 2: דיאטה ללא גלוטן משפרת כאבי בטן ותסמינים שונים במערכת העיכול

ישנם אנשים הנמנעים מצריכת גלוטן עקב כאבי בטן ותסמינים במערכת העיכול (כמו שלשולים, עצירויות ונפיחות בטנית), וחושבים שהימנעות מגלוטן תגרום להפסקת התסמינים. אך פעולה זאת איננה בהכרח נכונה, משום שאנו לא יודעים בוודאות אם התסמינים נגרמים על ידי חשיפה לגלוטן או לחומרים אחרים. לכן יש לפנות לגסטרואנטרולוג (רופא מומחה גסטרו) כדי לאבחן את התופעה. יכול להיות שמדובר בכלל בתסמונת המעי הרגיז, ואין מדובר בצליאק או באי סבילות לגלוטן. כמו כן, במידה ומדובר ברגישות לרכיב מזון מסוים, יש להתייעץ עם דיאטנית ולהתאים תפריט מאוזן שאינו מכיל את רכיב המזון הגורם לרגישות. במידה והתגלה צליאק, יש להתאים דיאטה ללא גלוטן.

ליטל_פיינגרץ

ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית: “מחקרים הראו כי אין יתרונות בריאותיים מוכחים לדיאטה ללא גלוטן”

טעות מספר 3: גלוטן רעיל

הגלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, בשעורה, בשיפון ובשיבולת שועל, ובכל מוצרי המזון המכילים אותם, כמו פסטות, עוגות, רטבים למיניהם, לחמים, פיתות, תבלינים ועוד. תפקידו לאפשר הדבקת מרכיבי הקמח והפיכתו לבצק, ושמו אכן מעיד שהוא דבק – Glue – המעניק ללחם ולמאפים את נפחם ואת גמישותם. כיום קיימת סברה כי גלוטן הוא רעיל לכלל האוכלוסייה, ויכול לגרום למחלות שונות והסרתו מהתזונה יכולה למנוע מחלות שונות (כמו בעיות מפרקים, מחלות אוטואימוניות, מחלות הקשורות לבלוטת התריס ועוד), אך בפועל לא קיימת הוכחה מדעית לכך שגלוטן רעיל וצריכתו גורמת למחלות. עם זאת, אנשים שאובחנו חולי צליאק יצטרכו להימנע מחשיפה לגלוטן זאת משום שחשיפה לגלוטן יכולה לפגוע בבריאותם ולגרום לתסמינים שונים (כאבי בטן, שלשולים, בטן תפוחה, תת-ספיגה וחסרים תזונתיים, אנמיה, ובקרב ילדים ובני נוער למשקל ירוד ושבירת אחוזוני משקל, אנורקסיה, נמיכות קומה, ואיחור בהתפתחות מינית, ואף לחלות בסרטן). חולי צליאק שאינם מקפידים על דיאטה ללא גלוטן הם בסיכון פי 25 לחלות בלימפומה (גידול סרטני בקשר הלימפה) לעומת שאר האוכלוסייה.

כיצד זה קורה?

מחלת הצליאק נגרמת מרגישות של רירית המעי לחלבון בשם גליאדין המרכיב יחד עם חלבון הגלוטנין את הגלוטן. כשגליאדין מתפרק במערכת העיכול, תוצריו מזוהים על ידי תאי מערכת החיסון כגורם זר שיש לסלקו מהגוף ומתרחשת תגובה אוטואימונית של הגוף הגורמת לו לייצר נוגדנים נגד רירית המעי של עצמו. מחלת הצליאק יכולה להתפרץ רק אצל מי שנושא את הגן המסוים למחלת הצליאק ויכולה להיות סיפטומטית וגם א-סימפטומטית (כלומר ללא הופעת תסמינים קליניים כלל). אנשים שלא אובחנו כחולי צליאק אך סובלים מתסמינים במערכת העיכול וחל שיפור במצבם בעקבות דיאטה ללא גלוטן, יכולים להיות רגישים לגלוטן ובמקרה זה יש להתאים דיאטה מאוזנת ללא גלוטן אשר מקלה על הסימפטומים.

טעות מספר 4: דיאטה ללא גלוטן מונעת התפרצות צליאק אצל קרוב משפחה מקרבה ראשונה של חולה צליאק

נמצא שקיימת שכיחות גבוהה לחלות בצליאק בקרב אחים וקרובי משפחה של חולה צליאק, שכיחות גבוהה יותר נמצאה בקרב תאומים (מדברים היום על שכיחות של כ-85%). בנוסף, ישנה שכיחות רבה יותר בקרב חולי סוכרת נעורים. שילוב של הגורמים המשפיעים על התפרצות המחלה הם נטייה גנטית וגורמים סביבתיים שונים המעוררים את תגובת מערכת החיסון. יש המשערים כי מדובר בפתוגן (חיידק או נגיף), או לחץ נפשי. עם זאת, מחקרים מראים כי כל עוד לא אובחנה מחלת הצליאק אצל קרוב משפחה של חולה הצליאק, דיאטה ללא גלוטן אינה נחוצה. דבר זה נכון גם לגבי תינוקות להורים שחולים בצליאק. כל עוד לא אובחנו צליאק או אלרגיה לחיטה, דיאטה ללא גלוטן אינה נחוצה.

טעות מספר 5: דיאטה ללא גלוטן מורידה במשקל

לא הוכח כי הימנעות מצריכת גלוטן מביאה לירידה במשקל. אם תסתכלו על הסימון התזונתי שבמוצרי המזון שאינם מכילים גלוטן, אולי תופתעו לגלות שהמוצרים מכילים כמות קלוריות זהה או גדולה יותר. במוצרים ללא גלוטן יש יותר עמילן, סוכר ושמן וזאת כדי לדמות אותם מבחינת הטעם והמרקם למוצרים המכילים גלוטן. הירידה במשקל המתרחשת בדיאטה ללא גלוטן היא בשל הורדה של בצקים,  מאפים, עוגות ועוגיות העשירים בקלוריות, בסוכר ובשומן, ולא בגלל שאינם מכילים גלוטן.

;