fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/11/מחקר-סרטן-ריאות.jpg

מחקר חדש: האם נטילת תרופות למחלות לב וכלי דם מפחיתה תמותה מסרטן ריאות?

ועוד מחקר: האם ניקוטין מעודד התפשטות סרטן ריאות למוח?

1מחקר סרטן ריאות

Photo by Giulia Bertelli on Unsplash

מחקר 1: הקשר בין תרופות למחלות לב וכלי דם לבין הסיכון לתמותה מסרטן ריאות

חוקרים מקוריאה ומארה”ב בדקו את הקשר בין נטילת אספירין (תרופה נוגדת דלקת וכאב ומדללת דם), סטטינים (תרופות להורדת כולסטרול “רע” – LDL בדם) ומטפורמין (תרופה המשמשת לטיפול בסוכרת סוג 2) ובין היארעות ותמותה מסרטן ריאות.

במחקר, שפורסם בספטמבר 2020, עקבו החוקרים אחרי 732,199 בני אדם בגילאי 49-70 שעברו בדיקת ריאות בקוריאה במהלך תשע שנים, החל מ-2004. בתקופה זו אירעו בקבוצה זו 5,990 מקרי סרטן ריאות ו-5,938 מקרי תמותה מסרטן ריאות.

66,024 מהמשתתפים במחקר (9%) השתמשו בעבר באספירין, ו-37,031 (5.1%) טופלו בעבר בסטטינים. 46,205 (6.3%) סבלו מסוכרת סוג 2, מתוכם 25,791 (55.8%) השתמשו בעבר במטפורמין.

בניתוח התוצאות נמצא כי לא היה קשר בין שימוש בעבר באספירין והיארעות או תמותה מסרטן ריאות, אך שימוש מצטבר באספירין נמצא קשור בהפחתת הסיכון לתמותה מסרטן ריאות ב-13%. שימוש כלשהו או שימוש מצטבר בסטטינים לא נמצא קשור להיארעות סרטן ריאות, אך שימוש מצטבר במינון גבוה נמצא קשור להפחתת הסיכון לתמותה מסרטן ריאות ב-23%.

בהשוואה למשתתפים ללא סוכרת, שימוש כלשהו בעבר במטפורמין נמצא קשור לירידה של 11% בסיכון להיארעות סרטן ריאות. שימוש מצטבר גבוה במטפורמין נמצא קשור בהפחתת סיכון של 66% להיארעות סרטן ריאות ושל 23% לתמותה מהמחלה.

כמו כן, שימוש משולב באספירין, סטטינים ומטפורמין נמצא קשור בירידה של 17% בסיכון להיארעות ולתמותה מסרטן ריאותה. ככל שמשך השימוש היה ארוך יותר, כך התחזק הקשר המגן של השילוב התרופתי הזה.

החוקרים משערים ששימוש בו-זמנית בשלוש התרופות מעכב במקביל מסלולים מרובים הקשורים לצמיחת תאי סרטן ריאות. על כן, החוקרים מציינים כי ייתכן שתרופות אלה יוכלו לספק גישות מניעתיות פשוטות וזמינות לאנשים בסיכון גבוה לסרטן ריאות. עם זאת, יידרשו מחקרים נוספים כדי לפתח הנחיות קליניות ישימות לשימוש בתרופות אלה להפחתת ההיארעות של סרטן ריאות ותמותה ממנו.

המחקר פורסם ב-Journal of Thoracic Oncology ב-17 בספטמבר 2020.

מחקר 2: ניקוטין מעודד התפשטות סרטן ריאות למוח

ידוע זה מכבר הקשר בין עישון טבק לסיכון לחלות בסרטן ריאות. עד 40% מחולי סרטן ריאות מהסוג השכיח (תאים לא קטנים) עלולים לפתח גרורות במוח. אפשרויות הטיפול במוח מוגבלות, מאחר ורוב התרופות אינן מסוגלות לעבור את מחסום הדם-מוח (רקמה המסננת את הדם טרם כניסתו למוח). על כן קיימת חשיבות רבה בהבנת מנגנון היווצרות הגרורות.

חוקרים מבית הספר לרפואה של המרכז הרפואי ווייק פורסט שבצפון קרולינה, ארה”ב, גילו לאחרונה כי הניקוטין שבטבק למעשה מעודד התפשטות או התפתחות גרורות של תאי סרטן ריאות במוח.

החוקרים בחנו נתונים של 281 חולי סרטן ריאות בשלב מתקדם (שלב 4). מתוכם קבוצה של 79 חולים פיתחו גרורות במוח, מהם 59 עישנו בעת האבחנה ו-22 לא עישנו או עישנו בעבר. נמצא כי שיעור הגרורות למוח היה גבוה משמעותית במעשנים פעילים לעומת לא מעשנים או מעשנים בעבר.

בנוסף, בניסויים בעכברים, החוקרים גילו כי הניקוטין מעודד התפתחות גרורות במוח בכך שהוא חוצה את מחסום הדם-מוח וגורם להחלשת התגובה החיסונית במיקרוגליה (microglia, סוג של תאי חיסון במוח) שהופכת מהגנתית לכזו המקדמת התפתחות גרורות.

החוקרים מזכירים כי ניקוטין הוא חומר ממכר ביותר, ולכן הוא מהווה את המחסום העיקרי לגמילה מעישון. מוצרי ניקוטין ללא עשן, כגון סיגריות אלקטרוניות, ומוצרים כמו מסטיק ומדבקות ניקוטין, מוצעים לעיתים קרובות כאמצעי עזר לגמילה, אך החוקרים מזהירים כי לאור ממצאי המחקר יש לנקוט משנה זהירות בשימוש במוצרים אלה.

המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי Journal of Experimental Medicine ב-4 ביוני 2020.

בתמונה למעלה: Photo by Aaron Burden on Unsplash

;