fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/05/בקולן-גדול.jpg

נשים בצל אובדן ומלחמות מדברות!

סיפרה של רות שפירא, “בקולן: נשים בישראל בצל אובדן ומלחמות”, מביא את סיפוריהן של מי שלא תמיד רוצים לשמוע אותן, נשים שלא פעם שותקות בקשר למה שחוו בעקבות המלחמות: אלמנות צה”ל, בנות זוג של נופלים, אחיות שכולות, נשות פדויי שבי והלומי קרב, יתומות צה”ל, נכות צה”ל וחיילות שנקלעו למצבי קרב. ספר מרתק וראשון מסוגו, ללא פאתוס וללא סגידה לחללים, לשכול או לגבורה

רות שפירא רות שפירא. מביאה את כאבן של הנשים שנותרו מאחור. צילום: ויקיפדיה

“בקולן: נשים בישראל בצל אובדן ומלחמות” מאת רות שפירא, בעצמה אלמנת מלחמת יום הכיפורים, מתחקה אחרי מסלול חייהן של נשים בעקבות אובדן במלחמה ומתמקד בהתמודדותן עם הפער המובנה בחברה הישראלית בין השכול הציבורי, המגולם בשיאו בטקסי יום הזיכרון, לבין התייחסות החברה לשכול הפרטי, שאזכורו מלווה לא פעם במבוכה הדדית.

27 הנשים שהתראיינו לספר מייצגות את כל המלחמות והמבצעים שאליהם יצאה ישראל: ממלחמת העצמאות ועד מבצע “צוק איתן”, ואת כל גוני הפסיפס המרכיב את החברה הישראלית: יהודיות ובנות מיעוטים, ותיקות ועולות חדשות, עירוניות, בנות קיבוצים ומושבים, חילוניות ודתיות, אשכנזיות ובנות עדות המזרח, ונשים שבחרו להעתיק את חייהן אל מחוץ לגבולות הארץ.

הספר מביא את סיפוריהן של מי שלא תמיד רוצים לשמוע אותן, נשים שלא פעם שותקות בקשר למה שחוו בעקבות המלחמות: אלמנות צה”ל, בנות זוג של נופלים, אחיות שכולות, נשות פדויי שבי והלומי קרב, יתומות צה”ל, נכות צה”ל וחיילות שנקלעו למצבי קרב.

הספר בקולן

עטיפת הספר “בקולן: נשים בישראל בצל אובדן ומלחמות”

ציטוטים של ארבע נשים מתוך הספר:

דפנה שבתאי: “בתוך עשרה ימים הפכתי מרווקה לנשואה ומנשואה לאלמנה”. ענת יהלום: “גבר נכה צה”ל הוא טרומפלדור, אשה נכת צה”ל היא סחורה פגומה”. רינה כהן: “בנוסף לכך שאת מאבדת אותו את מאבדת גם את עצמך. העולם מתהפך. את בתוך בור שחור”. גלי ניר: “אני רוצה שידעו שאני גלי של בניה… אבל אני לא רוצה שירחמו עליי”.

מדובר בספר חשוב, מרתק וראשון מסוגו, המתאר בכנות ובצלילות, ללא פאתוס וללא סגידה לחללים, לשכול או לגבורה, את עולמן וכאבן של הנשים שנותרו מאחור.

רות שפירא, ילידת פינלנד, היא עיתונאית ומתרגמת בכירה של ספרות יפה מהשפות הסקנדינביות. ב-2016 עוטרה כחברה במסדר “כוכב הצפון” השוודי המלכותי על תרומתה להפצת הספרות השוודית בישראל. בעבר כיהנה בתפקיד נספחת תרבות בשגרירות ישראל בסטוקהולם. זה הספר השני מפרי עטה, קדם לו הממואר “הירח אותו ירח: אודיסיאה לווייטנאם” (2015). שפירא התאלמנה במלחמת יום כיפור בגיל 24 והיא אם לבת.

הספר ראה אור בהוצאת “ידיעות ספרים”

;