fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/12/תזונה-לחולי-סרטן-scaled.jpg

חולה בסרטן? זה הזמן לעשות שינוי. מה כדאי לאכול ובמה אסור לגעת?

איך תשמרי על אורח חיים בריא ותזונה נכונה כדי להפחית את הסיכון לחזרתה של המחלה

1תזונה לחולי סרטן

Photo by nordwood themes on Unsplash

על פי ההמלצות של האגודה למלחמה בסרטן, לאחר סיום הטיפולים וההתאוששות, רצוי לאמץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין. ההמלצות מתפרסמות ומתעדכנות בתדירות גבוהה על ידי ארגונים בינלאומיים לחקר הסרטן, כמו המוסד האמריקני לחקר הסרטן (IARC).

מטרת ההמלצות של האגודה היא הפחתת הסיכון להישנות חלק ממחלות הסרטן, למחלת סרטן אחרת מזו בה חלית, ולמחלות כרוניות נפוצות אחרות, בהן סוכרת, יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם ועוד. המעבר לאורח חיים בריא הוא אפשרי ומעשי, מתאים לכל גיל וניתן למימוש לאורך זמן.

יצוין כי קיים קשר בין מחלות סרטן מסוימות ובין אורח חיים לקוי ותזונה שאינה בריאה. עם זאת, חשוב להדגיש כי ישנן מחלות סרטן רבות שהגורמים להן אינם ידועים או לא נבדקו. להלן עיקרי ההמלצות לאורח חיים בריא:

שימרו על משקל נמוך ככל האפשר מבלי להגיע לתת משקל. שמירה על משקל תקין היא אחד הדברים החשובים ביותר שניתן לבצע כדי להפחית את הסיכון לחלות בסוגי סרטן מסוימים ובמחלות כרוניות, כגון סוכרת ומחלות כלי הדם של הלב. ידוע כי משקל עודף מגביר מסלולים מטבוליים בגוף המעלים את הסיכון לחלות בסרטן, בעיקר סרטן המעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן הרחם וסרטן השד.

בצעו פעילות גופנית קלה (מתונה) במשך לפחות 30 דקות מדי יום. פעילות גופנית הוכחה כמסייעת בהפחתת הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של מחלות הסרטן. בנוסף למניעת השמנה, פעילות גופנית מסייעת בשמירה על מסת השריר, בחיזוק המערכת החיסונית, בשמירה על מערכת העיכול, עוזרת בשמירה על בריאות העצם, מונעת עייפות וחרדה, משפרת חיוניות, איכות חיים ואריכות ימים. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני ביצוע פעילות גופנית.

הימנעו משתיית משקאות מומתקים. כמו כן, הגבילו את צריכתם של מזונות עתירי אנרגיה – מזונות מעובדים, בעלי תוספת סוכר, עם מעט סיבים או ברמה גבוהה של שומן. מטרת הנחיות אלו לסייע במניעת השמנת יתר ובהפחתת הסיכון לחלות בסרטן. דוגמה למזון עתיר אנרגיה הוא שוקולד, המכיל כ-550 קלוריות ל-100 גרם. לעומת זאת, תפוח עץ מכיל רק 50 קלוריות ל-100 גרם.

איכלו מגיוון רחב של מזון מהצומח – ירקות, פירות, דגנים (רצוי מלאים) וקטניות. ביסוס התפריט היומי על מזונות ממקור צמחי מסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן רבים. בנוסף, מזונות מהצומח עשירים בוויטמינים ומינרלים, המסייעים לתפקודו התקין של הגוף ולחיזוק המערכת החיסונית. מזונות המכילים סיבים קשורים אף הם להפחתת הסיכון לחלות. התפריט היומי המומלץ מורכב משני שלישים של מזונות מעולם הצומח, ושליש אחד מעולם החי.

הגבילו צריכת בשר אדום (כמו בשר בקר, כבש או טלה) והימנעו מצריכת בשר מעובד. מזונות מעובדים הם מזונות שעברו שימור, כגון עישון או המלחה, או שנוספו להם חומרים משמרים. מחקרים הראו כי צריכת בשר אדום מעלה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת.

הגבילו שתיית משקאות אלכוהוליים לשני משקאות ליום לגבר ומשקה אחד לאשה. כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן – מומלץ לא לצרוך אלכוהול כלל. נמצא כי צריכת אלכוהול גורמת לעלייה בסיכון לחלות במספר מחלות סרטן כמו סרטן הפה, הלוע, השד, הכבד והמעי הגס. אלכוהול הוא קטלני במיוחד כשהוא נצרך עם עישון.

הגבילו את צריכתם של מזונות מלוחים ומזונות שעברו המלחה (עם מלח או נתרן). צריכת יתר של מלח מזיקה לבריאות, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה וגורמת ליתר לחץ דם.

אין לצרוך תוספי מזון במטרה להגן מפני מחלות סרטן. כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן אמץ תזונה מאוזנת ומגוונת. תפריט עשיר ומגוון כולל מרכיבים טבעיים אשר אינם מצויים בתוספי מזון, כגון סיבים, ויטמינים ומינרלים. אם אתה מעוניין ליטול תוספי מזון, מומלץ להתייעץ על כך עם הרופא המטפל.

להילחם בסרטן דרך המזון

דר’ יאיר מימון, מומחה ברפואה סינית, מעניק כמה טיפים מה כדאי לאכול:

ירקות. במחקר שנערך באנגליה נמצא כי כשחותכים, לועסים או מבשלים ירקות כרוביים, משתחרר חומר בשם AITC, שיכול להרוג את תאי סרטן המעי הגס ולעצור את התפשטות המחלה. ירקות עשירים בחומר: כרוב, כרובית, כרוב ניצני, נבטים, חזרת וחרדל.

חומצה פולית. במחקר שנערך באיטליה נבדקו רמות החומצה הפולית בקרב 1,953 חולים בסרטן המעי הגס, ונמצא כי מחסור בחומצה הוא גורם סיכון למחלה, בעיקר כשהוא מלווה בשתיית אלכוהול ובמחסור בחומצת האמינו מתיונין. מזונות עשירים בחומצה פולית: ברוקולי, כרוב ניצנים, אפונה, חומוס, תמציות שמרים, אורז חום ופירות, בעיקר בננות ותפוזים.

תה ירוק. במחקרים נמצא כי צריכה גבוהה של תה ירוק מונעת התרבות לא מבוקרת של תאים ברקמת המעי הגס ומקטינה את הסיכויים ללקות בסרטן. בתה ירוק מצוי חומר בשם EGCG, שמונע את פעילותו של חלבון ספציפי המצוי ברמה גבוהה בתאים סרטניים. המינון המומלץ: 2-3 כוסות תה ביום, עדיף מחליטות עלי תה ירוק מיובשים.

כורכומין. לחומר הפעיל העיקרי בתבלין הכורכום יש יכולת לדכא את שגשוג תאי הסרטן, לעכב את גורמי הגדילה שלהם ולהמריץ מוות תאי מתוכנן של תאי סרטן. ההמלצה היא לצרוך 200-400 מ”ג בכל פעם, 1-3 פעמים ביום.

איכלו 5 מנות של פירות וירקות ביום

האם צריכת פירות וירקות עשויה להקטין את הסיכוי ללקות בסרטן השד?

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בקיימברידג’, ארה”ב,  גילו כי צריכה של פחות מ-2.5 יחידות פרי וירק ליום העלתה את הסיכוי לחלות בסרטן השד. לעומת זאת, נשים שצרכו יותר מ-5 מנות ליום נמצאו בסיכון קטן יותר לחלות, גם אם מדובר על תקופה ארוכה של שנים רבות. הרגלי התזונה הנאותים תרמו לירידה של יותר מ-10 אחוזים בתחלואה. זאת ועוד, הסיכוי לחלות בתצורה המסוכנת והקשה יותר של סרטן השד ירד בכ-15-20 אחוזים (נבדקו במחקר כמה תצורות שונות של המחלה).

החוקרים ציינו לטובה את התועלת שבצריכת ירקות ופירות מן המצליבים וכן כאלה שעשירים בוויטמין C ובקרוטן. בין היתר: חסה, גזר, כרובית ופלפלים. ירקות אלו נקשרו עם בריאות טובה וסיכוי יותר נמוך לחלות. בשלב זה, נזכיר כי ידועות תועלות רבות נוספות לתזונה צמחית שכזאת. בין היתר, כך מספקים לגוף נוגדי חימצון, מרכיבים שמאטים את תהליך ההזדקנות, יוצרים שיפור בלחץ הדם וכמובן גם הורדת כולסטרול.

בתמונה למעלה: Photo by Shelley Pauls on Unsplash

;