fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2022/07/סרטן-צוואר-הרחם.jpg

אם חד-הורית בת 42, שלא הופנתה שנים לבדיקות פאפ בניגוד לנהלים, נפטרה מסרטן צוואר הרחם

בנה הקטין, שטרם התאושש ממותה, הועבר למשמורת דודיו ותובע עכשיו מיליונים מקופת חולים כללית

1סרטן צוואר הרחם

צילום אילוסטרציה: Photo by Brian Lawson on Unsplash

אם חד-הורית בת 42, שלא הופנתה לבדיקות פאפ לאורך שנים בניגוד לנהלים, אובחנה באיחור בסרטן צוואר הרחם ונפטרה. בנה הקטין, שטרם התאושש ממותה, הועבר למשמורת דודיו ותובע מיליונים מקופת חולים כללית.

מותה של האם חד-הורית הצעירה יכול היה להימנע אלמלא האבחון המאוחר של מחלתה בשל רשלנות רופאיה – כך נטען בתביעה שאותה הגישו עורכי הדין דוד פייל וגל מרקוביץ, נגד “שירותי בריאות כללית”, בשם בנה הקטין של המנוחה ועיזבונה.

על פי התביעה, בשנת 2010 פנתה האשה לרופא נשים בקופת חולים כללית, כשהיא מתלוננת על הפרשה מוגברת, עברה בדיקת פאפ והופנתה למרפאה למחלות מין, אך בניגוד להוראות משרד הבריאות, שהיו נהוגות באותה שנה, לא נגבתה ממנה אנמנזה לגבי גורמי סיכון לסרטן צוואר הרחם, היא לא הופנתה לביצוע בדיקות פאפ תקופתיות ולא הוסברה לה החשיבות בביצוען.

גם כשהגיעה האשה, על פי התביעה, כעבור מספר חודשים לבדיקת שד שגרתית אצל רופא המשפחה, נמנע הרופא מלגבות ממנה אנמנזה אודות גורמי הסיכון לסרטן צוואר הרחם, לא הפנה אותה לביצוע בדיקות פאפ תקופתיות ולא נתן לה מידע על החשיבות בביצוען, כנדרש בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

הנחיות משרד הבריאות התעדכנו מעת לעת וקבעו שיש לבצע בדיקות פאפ לנשים בגילאים 25-65 שנים אחת לשנתיים-שלוש ואולם, במהלך השנים קופת החולים לא פעלה ליידע את האשה על הנחיות אלה או להפנותה לביצוע בדיקות פאפ תקופתיות כנדרש.

רק בחלוף חמש שנים, כך נטען, כאשר האשה פנתה לרופאת נשים בכללית בעקבות דימום – אובחן כי היא לוקה בסרטן צוואר הרחם בשלב מתקדם, והיא נאלצה לעבור טיפולים אגרסיביים עם תופעות לוואי קשות.

אחרי מאבק עיקש במחלה, האשה נפטרה, כשהיא בת 42 בלבד, משאירה אחריה בן יתום כבן 12. בנה הקטין הועבר למשמורת דודיו.

לתביעה צורפה חוות דעת רפואית של דר’ דוד אדלמן, מומחה לאונקולוגיה מ”פורום רופאים”, שקבע באופן חד-משמעי, כי הטיפול שניתן למנוחה היה רשלני וכי הוא הגורם הבלעדי לפטירתה.

עורך הדין דוד פייל

עורך הדין דוד פייל. צילום: אושי יובל

המומחה ציין בחוות דעתו, כי בדיקת פאפ היא בדיקה המתבצעת לשם גילוי מוקדם של תהליכים ממאירים או טרום ממאירים ברירית צוואר הרחם. לדבריו, במועד ביצוע בדיקת הפאפ אצל המנוחה, בשנת 2010, היה בתוקף חוזר מנכ”ל משרד הבריאות, שקבע, כי עבור נשים המצויות בסיכון גבוה לחלות בסרטן צוואר הרחם, יש לבצע בדיקת פאפ אחת לשלוש שנים.

לדברי דר’ אדלמן, מהמנוחה לא נגבתה כל אנמנזה אודות סיכוניה ללקות בסרטן צוואר הרחם – אנמנזה שנדרשת בכל אשה, ומשכך היא גם לא הופנתה לבדיקת פאפ כעבור שלוש שנים. המומחה הוסיף בחוות דעתו, כי מ-2010 ועד מותה של המנוחה כעבור חמש שנים, חוזר מנכ”ל משרד הבריאות עודכן מספר פעמים, תוך שהוא מחדד את ההמלצות לביצוע בדיקות פאפ, ומחמיר אותן.

חרף זאת, לקביעת המומחה, רופאי הקופה לא פעלו כדי להפנות את המנוחה לביצוע הבדיקה, או לכל הפחות ליידע אותה על קיומן של המלצות אלה. “ניתן היה לאבחן את מחלתה של המנוחה בשלב מוקדם, עוד בשנים 2012-2013, אך בפועל, בשל רשלנות הצוות הרפואי, המחלה אובחנה רק ב-2015 כשהיא כבר בשלב מתקדם”, קבע המומחה.

דר’ אדלמן קובע עוד, כי אילו המנוחה היתה מאובחנת שנתיים-שלוש קודם לכן, כאשר המחלה היתה בשלב מוקדם או אפילו טרום סרטנית, היו לה סיכויי החלמה מלאים לאחר טיפול ניתוחי בלבד.

לדבריו, סיכויי השרידות אצל נשים המאובחנות עם סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם מגיעים ל-97.5 אחוז (ואף ל-100 אחוז בשלב טרום סרטני). לעומת זאת, אצל נשים שהגידול מאובחן בשלב מאוחר, סיכויי השרידות הם של 41.5 אחוז לחמש שנים. “בפועל, במועד אבחון המחלה, סיכויי השרידות של המנוחה לחמש שנים עמדו על אפס אחוז”, קבע דר’ אדלמן.

בתביעה טוענים עוה”ד פייל ומרקוביץ, כי בנה של המנוחה, שליווה אותה במאבקה במחלה ועד לפטירתה, נותר המום וכואב, לא הצליח להשתקם מהאירוע הטראומתי, ועד היום מצוי במצב נפשי קשה.

בתביעה, אותה הגישו עוה”ד פייל ומרקוביץ, בשמו של הבן הקטין ובשם עיזבון המנוחה, הם מבקשים מבית המשפט לפסוק את הפיצויים המקסימליים הנתונים לסמכותו (עד 2.5 מיליון שקלים). התביעה נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל-אביב-יפו.

משרד עו”ד דוד פייל ושות’ מתמחה ברשלנות רפואית, נזקי גוף ובתביעות מול חברות ביטוח ומוסדות רפואיים. 

5 עובדות חשובות על סרטן צוואר הרחם

1.על פי המלצת משרד הבריאות מומלץ לנשים מגיל 25 עד 65 לבצע כשיגרה בדיקת משטח צוואר הרחם (פאפ) מדי שלוש שנים. בין הגילאים 25 עד 54 הבדיקה כלולה בסל הבריאות.

2.סרטן צוואר הרחם הוא מחלת הסרטן הרביעית בשכיחותה בקרב נשים בעולם. מחלה זו מופיעה במרבית המקרים בנשים צעירות מגיל 50, אך הסיכון קיים גם בגיל מבוגר יותר, ולכן ההמלצה היא להמשיך ולהיבדק בבדיקות שגרתיות עד גיל 65.

3.בדיקות של צוואר הרחם נועדו לסייע באיתור שינויים מוקדמים, טרום סרטניים. בדיקות אלו לא נועדו לגלות גידול סרטני, אלא למנוע סרטן צוואר הרחם, באמצעות זיהוי שינויים מוקדמים, שעלולים להפוך לגידול סרטני אם לא יטופלו בזמן.

4.שינויים טרום סרטניים וגידולים מוקדמים של צוואר הרחם לא תמיד מלווים בתסמינים, ולעיתים הם מתגלים באמצעות בדיקות שגרתיות. התלונה השכיחה ביותר של נשים עם סרטן צוואר הרחם היא דימומים לא סדירים, כמו דימום בין מחזורי וסת או דימום לאחר קיום יחסי מין. לעיתים מופיעות גם הפרשות חריגות מהנרתיק או אי נוחות במהלך קיום יחסי מין. ייתכנו גם דימומים בקרב נשים שמחזור הווסת שלהן נפסק.

5.כמובן, קיימים מצבים רבים אחרים העשויים לגרום לתופעות אלה, אך חשוב שלא תתעלמי מהן, אם יופיעו, ושלא תרגישי מבוכה לדווח עליהן לרופא/ה שלך. ככל שתקדימי להיפגש עם לרופא/ה, כך תתבצע האבחנה מוקדם יותר, והסיכוי להצלחת הטיפול יגדל.

;