fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/09/דר-אילת-רמון-גדול.jpg

פותחים את שנת הלימודים: כל מה שצריך לדעת על החזרה לגן ולבית הספר בימי קורונה

באילו תסמינים יש לטפל? מה עושים כשהילד צריך להיכנס לבידוד? ואיזו תזונה מומלצת בימים אלה? מנהלת היחידה לרפואה דחופה ילדים ומומחית בתזונת ילדים ותינוקות מ”איכילוב” מסבירות

דר' אילת רמון

דר’ אילת רמון, מנהלת היחידה לרפואה דחופה ילדים ב”איכילוב”:סימנים למצב כללי רע הם אפתיה, אי שקט, אנחות או קושי בנשימה”

שנת הלימודים החדשה נפתחה הבוקר בהתרגשות גדולה מהולה בחששות לא מעטים בגלל המשך התפרצות נגיף הקורונה ורמת תחלואה גבוהה. כידוע, ההסתמנות הטיפוסית של המחלה שגורם וירוס הקורונה נעה בין מחלה דמוית שפעת ועד למחלה ריאתית קשה וכשל מערכתי. בילדים ובני נוער המחלה לרוב קלה והם יכולים להיות נטולי תסמינים לחלוטין או לסבול מחום, נזלת או דלקת ריאות. פריחה איננה מאפיין של מחלה זו.

לדברי דר’ אילת רמון, מנהלת היחידה לרפואה דחופה ילדים, בביה”ח “דנה-דואק” לילדים, במרכז הרפואי “איכילוב” בתל-אביב, “כמו בכל מחלה ויראלית בילדים, יש לטפל בתסמינים, כלומר להוריד חום, לטפל בגודש באף, לדאוג למנוע התייבשות ושיהיה לילד נוח.

“בקרב ילדים הסובלים ממחלות רקע או ממחלות כרוניות, כל פגיעה יכולה להיות מסובכת יותר ולכן חשוב מאוד להיבדק על ידי רופא בדחיפות. במצבים בהם הילד לא יציב, כשחל שינוי במצב ההכרה שלו, כשהוא לא מגיב (אפאתי), מתקשה לנשום או סובל מחולשה ניכרת יש לפנות בדחיפות למיון.

דגשים לגבי חום

*תינוקות עד גיל 3 חודשים: בכל מקרה בו מופיע חום של 38 מעלות ומעלה יש להיבדק על ידי רופא ילדים. בקבוצת גיל זו חשוב להקפיד על מדידה רקטלית, מכיוון שהיא מדויקת יותר.

*בפעוטות מעל גיל 3 חודשים: ההורה צריך להתייחס למדד אחר, הרבה יותר אמין, לקביעת חומרת מצבו של הילד – “מצבו הכללי” של הילד. הכוונה היא לתפקוד הילד כאשר יורד החום, כפי שהוא מתבטא ביכולת של הילד להגיב בחיוך, להתעניין בסביבה ולרצות לשחק. סימנים נוספים למצב כללי רע הם אפתיה, אי שקט, אנחות או קושי בנשימה.

*ילדים בכל גיל: ילדים עם חום גבוה מ-41 מעלות צריכים להיבדק בהקדם.

ואם הילד קיבל הוראה לבידוד בית?

דר’ רמון: “יש להישמע להנחיות משרד הבריאות לגבי ההתנהגות בבידוד. על הילד לשהות בחדר נפרד, מאוּורר היטב, שהדלת שלו סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר ככל הניתן, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכה או בבד. כמובן שתינוקות ופעוטות בבידוד זקוקים למטפל שישהה איתם בבידוד, ואז כללי הבידוד יחולו גם על המטפל.

תזונה נכונה לילדים בימי קורונה

בשנה הקרובה חלק מהילדים ילמדו מהבית. לפניכן מספר טיפים לשמירה על תזונה בריאה עבורם, מאת יפה אלבאום-שיף, סגנית מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה ב”איכילוב” ומומחית בתזונת ילדים ותינוקות.

1.שימרו על ארוחות מסודרות, כחלק משמירה על שיגרה מסודרת ביום. שמירה על סדר יום, שומרת מפני אכילה שלא מתוך רעב.

2.איכלו את הארוחה המשפחתית בערב כשכולם יושבים ביחד. נצלו ארוחות אלה לדינמיקה משפחתית נעימה.

3.בין הארוחות דאגו שתהיה זמינה צלחת של ירקות ופירות בשלל צבעים במידה ומתעורר רעב.

4.שתפו את הילדים בהכנת הארוחות. תנו  לילדים משימות של קילוף, חיתוך ערבוב והגשה יצירתית וחווייתית של המנות.

5.גוונו את הארוחות במזונות התורמים למערכת החיסון:

חלבון – אכילת מזון עשיר בחלבון בכל ארוחה חשובה לתזונה נכונה. מומלצים דגים, עוף, הודו, ביצים, סויה וקטניות כמו שעועית, אפונה ועדשים.

ויטמין A חשוב להגנה מפני זיהומים על ידי שמירת על שלמות רקמת מערכת הנשימה. מומלצים בטטות, גזר, ברוקולי, תרד, פלפל אדום, ביצים ומזונות מתוספים בוויטמין A.

ויטמין C עוזר בהגנה מפני זיהומים ונמצא בפירות הדר, פלפל אדום, תותים, עגבניות ומזונות המתוספים בוויטמין C.

ויטמין E משמש כמונע חמצון, ועל ידי כך תומך במערכת החיסון. נמצא בשמנים צמחיים, גרעיני חמנייה, שקדים, אגוזים ובוטנים.

אבץ – תורם לפעילות תקינה של מערכת החיסון ועזרה בריפוי פצעים. אבץ נמצא בבשר רזה, עוף, דגים, חלב ומוצריו, דגנים מלאים, שעועית ואגוזים.

*כדאי לשלב בארוחות יוגורט וירקות מסוגים שונים שהם מקור לפרוביוטיקה, שגם הם תורמים למערכת החיסון.

*הקפידו על שתיית מים לרוויה אשר מגינה על הגוף ומונעת התייבשות.

*תנו לאכילה את הזמן, המקום ותשומת הלב, כדי לספק את מלוא אבות המזון בכמות המתאימה לילדכם.

;