fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/10/Photo-by-Peter-Oslanec-on-Unsplash.jpg

פטנט עולמי ישראלי: כיסוי מזרן שמאפשר נשימה לתינוק בכל מצב ומסייע במניעת מוות בעריסה

פיתוח ישראלי חדש סביב הסוגייה שכל כך מדוברת בעולם, שהיא הסיוט הגדול של כל הורה: תסמונת מוות בעריסה אצל תינוקות. דר’ אילן זמיר מירושלים חתום על פטנט עולמי שיסייע במניעת מוות פתאומי בעריסה באמצעות כיסוי מזרן המאפשר נשימה לתינוק בכל מצב

המזרן המרחף2

הפטנט הישראלי העולמי של דר’ אילן זמיר: המזרן המרחף

מוות בעריסה הוא הסיוט הגדול של כל הורה. מדובר במוות פתאומי, בלתי צפוי ובלתי מוסבר של תינוק מתחת לגיל שנה בזמן השינה. מוות בעריסה הוא סיבת המוות העיקרית בתינוקות בני חודש עד שנה. בישראל מתקבלים מדי שנה דיווחים על 40 עד 60 מקרי מוות פתאומיים ולא מוסברים. בעולם המערבי השכיחות עומדת על 1 ל-1,000 לידות חיות. אף שמדובר בתופעה נדירה, תסמונת מוות בעריסה היתה ונשארה מקור לדאגה רבה בקרב הורים רבים.

בימים אלה פורסם פיתוח עולמי ייחודי, שעליו חתום דר’ אילן זמיר מירושלים, שהמציא כיסוי מזרן  מיוחד המאפשר נשימה לתינוק בכל מצב, ובכך מסייע במניעת מוות בעריסה. “תמיד עניין אותי לעזור לאנשים ולאוכלוסייה עם קושי נשימתי, וכך הגעתי לרעיון של המזרן המרחף”, מספר דר’ זמיר.

הפטנט הוא למעשה כיסוי למזרון דמוי כוורת ומשתמשים בו רבות בתעשיית הרהיטים. הכיסוי מאפשר להרחיק את התינוק מהמזרן ולאפשר לו לנשום בכל פוזיציה. הכיסוי עשוי מחוטים סינתטיים המשאירים רווח בין התינוק למזרן. הסדין המכסה את עליונית המזרן הוא דוחה אש ואינו דליק, סיבה בטיחותית נוספת שתאפשר לכם לישון בשקט.

“תינוק ששוכב על הבטן עלול להגיע למצב שראשו שקוע במזרן עד כדי חנק. עם המזרן המרחף התינוק
לעולם לא יהיה במצב של מנח ראש על מזרן אטום”, מסביר דר’ זמיר. העליונית המרחפת קיימת גם במידה של עריסה וגם במידה גדולה יותר של מיטת תינוק.

הנה עוד כמה נתונים שכדאי להכיר:

* כ-90% ממקרי המוות בעריסה מתרחשים עד גיל חצי שנה.

* טווח הגילאים השכיח ביותר הוא 2 עד 4 חודשים.

* 50% מהמקרים מתרחשים בחורף – בין ינואר למרץ. הסיכון למוות בעריסה גבוה פי כ-2.5 בחודשי החורף לעומת חודשי הקיץ.

מהם גורמי הסיכון למוות בעריסה?

הסיבה המדויקת לתופעה ממשיכה להיות תעלומה. אין לה הסבר מדעי ברור, והיא מתרחשת גם אצל תינוקות בריאים לחלוטין. חוקרים רבים משערים כי גורמים רבים מעורבים בהעלאת הסיכון למוות בעריסה. בין גורמי הסיכון:

  1. שינה על הבטן או על הצד. ממחקרים עולה כי שינה על הבטן מגדילה משמעותית את הסיכון למוות בעריסה לעומת שינה על הגב.
  2. חשיפה לעשן סיגריות ברחם או אחרי הלידה. עישון בזמן ההריון מעלה את הסיכון למוות בעריסה פי שלושה. עישון פסיבי כתוצאה מכך שאחד מבני הבית מעשן מעלה את הסיכון פי שניים.
  3. שינה על מיטה רכה או על משטחים רכים.
  4. שינה משותפת עם ההורים.
  5. לידה מוקדמת או משקל לידה נמוך.
  6. אח או אחות שמתו ממוות בעריסה.
  7. לידה מרובת עוברים (תאומים, שלישייה או יותר).
  8. מרווחי זמן קצרים בין הריונות.
  9. נשים שלא היובמעקב הריון.
  10. חימום יתר או קור.

תמונה למעלה: Photo by Peter Oslanec on Unsplash

;