fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/11/גדול-אלימות.jpg

יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים: כ-336 אלף נשים נפגעו ב-2018 מעבירות שונות

כ-140 אלף נשים נפגעו מהטרדה מינית. כ-15 אלף נפגעו מעבירות כמו מעשה מגונה, ניסיון לאונס או אונס. כ-37 אלף נשים דיווחו כי ההטרדה המינית בוצעה במקום העבודה. פחות מ-50% מהנשים דיווחו למשטרה על הפגיעה בהן. נתוני הלמ”ס לרגל יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים 2019

1גשר המיתרים בירושלים מואר באדום לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים.– צילום תמיר חיון

גשר המיתרים בירושלים מואר באדום לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים.– צילום: תמיר חיון

היום, ה-25 בנובמבר, מצוין יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. על פי ארגוני הנשים, מתחילת השנה נרצחו בישראל 13 נשים, כשהאחרונות הן מיכל סלה שנרצחה בידי בן זוגה, מריה טל שנרצחה בידי בעלה מקסים ואסתר אהרונוביץ’ שנרצחה בידי בעלה הרופא, גיורא פראף-פרי.

הסיבות לרצח על ידי בן הזוג הן פרידה, גירושים וסכסוך מתמשך לאחר הגירושים, כמו גם קושי להשלים עם הפרידה. כמו כן, ישנם מקרי רצח שבוצעו על רקע מאבקי רכוש, משמורת והסדרי ראייה הקשורים לילדים המשותפים. משתנים נוספים הם ערעור במעמדו של הגבר או בריאות נפשית וכללית. ב-2018 התקבלו במוקד 118 שמפעיל המשרד כ-1,219 פניות של נשים שדיווחו על אלימות מצד בן זוגן.

מהנתונים של משרד הרווחה עולה כי מאז 2004 נרצחו 163 נשים בידי בני זוגן. 50% מהן היו מוכרות לשירותי הרווחה, אך לא בהכרח בתקופה שקדמה לרצח או על רקע תלונות על אלימות במשפחה. בשנת 2018 כ-6,488 נשים נפגעות אלימות טופלו ב-113 מרכזים למניעת אלימות במשפחה של משרד הרווחה. מדובר בעלייה של 160% בפניות נשים על אלימות במשפחה בין השנים 2014 עד 2018.

נתון מדאיג: רק 2,478 גברים אלימים קיבלו טיפול ב-2018.

עבור 80% מהנשים ששהו במקלטים, מדובר באלימות הנמשכת בין שנה לעשרות. במשרד מציינים כי הן סובלות מסוגים מגוונים של אלימות – כלכלית, מינית, פיזית ונפשית. בשיתוף המשרד, גובש נוהל ייחודי לטיפול בנשים בסיכון מתמשך וגבוה והמשרד פעל גם להרחבת חוק מענק ההסתגלות לנשים יוצאות מקלטים.

2אצטדיון סמי עופר בחיפה מואר באדום. צילום אלדד אלוני –

אצטדיון סמי עופר בחיפה מואר באדום. צילום: אלדד אלוני –

לפי נתוני הלמ”ס, כ-336 אלף נשים בנות 20 ומעלה נפגעו ב-2018 מעבירות שונות, כשהעבירות הנפוצות ביותר מבין העבירות שנחקרו בקרב הנשים היו הטרדה מינית, גניבה, אלימות או איום באלימות. מרבית הנפגעות מהטרדה מינית הן צעירות בנות 20-34. עוד עולה מהנתונים כי כ-68 אלף נשים, 2.4% מכלל הנשים בנות 20 ומעלה, נפגעו מאלימות או מאיום באלימות.

נתונים בולטים נוספים בסקר של הלמ”ס: כ-140 אלף נשים, המהוות 4.9% מכלל הנשים, נפגעו מהטרדה מינית. מדובר בשיעור גבוה של נפגעות בשכבת גיל זו לעומת נשים בגיל 35 ומעלה – 2.7%. בנוסף לכך, כ-15 אלף נשים נפגעו מעבירות כמו מעשה מגונה, ניסיון לאונס או אונס (0.5% מכלל הנשים בנות 20 ומעלה).

כ-37 אלף נשים, המהוות 26.4% מכלל המוטרדות בשנה האחרונה, דיווחו כי ההטרדה המינית בוצעה במקום העבודה. מתוכן, כ-13 אלף נשים – 35.8% מהמוטרדות מינית במקום העבודה ו-9.4% מכלל המוטרדות – דיווחו כי הפוגע היה הממונה עליהן. היתר, 64.2%, דיווחו כי הוטרדו על ידי גורם אחר בעבודה.

שיעור הדיווח למשטרה על עבירת אלימות או איום באלימות אינו גבוה. בשנת 2018, פחות ממחצית מנפגעי העבירה (44.3%), דיווחו למשטרה על המקרים. מבחינת שיעור הדיווח לפי מין עולה כי נשים מדווחות על אלימות יותר מגברים – 51.7% לעומת 40.2%, בהתאמה.

בשנת 2018 נמצא כי 13.6 אלף בני אדם הותקפו על ידי בני משפחה – בן זוג, בן זוג לשעבר, הורה או קרוב משפחה אחר. מדובר ב-7.1% מנפגעי אלימות או איום באלימות. שיעור הנשים שנפגעות מאלימות במשפחה גבוה יותר משיעור הגברים – 66.1% לעומת 33.9%, בהתאמה. בנוסף לכך, נמצא כי נשים מרגישות פחות בטוחות ללכת לבד באזור מגוריהן בשעות החשכה לעומת גברים: רק 77.7% מהנשים חשות ביטחון לעומת 91.2% מהגברים.

3בניין עיריית באר-שבע מואר באדום. צילום דיאגו מיטלברג

בניין עיריית באר-שבע מואר באדום. צילום: דיאגו מיטלברג

לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, הוארו אתמול בערב עשרות מבני ציבור ברחבי הארץ באדום כחלק מקמפיין ויצ”ו והרשויות המקומיות להעלאת המודעות למאבק באלימות כלפי נשים. בין המבנים שהוארו: בניין עיריית תל-אביב-יפו, גשר המיתרים בירושלים, אצטדיון סמי עופר בחיפה, בניין עיריית באר-שבע ועוד.

יו”ר ויצ”ו ישראל, אורה כורזים, אמרה אמש: “אלימות כלפי נשים ואלימות בתוך המשפחה היא לא בעיה של נשים. היא בעיה חברתית רחבה, שעל הציבור בכללותו להיאבק בה ללא פשרות ועל הממשלה להקצות את המשאבים הנדרשים כדי לטפל בה. הקמפיין של ויצ”ו נועד להפנות זרקור לנושא ולהעלות את המודעות הציבורית לאלימות נגד נשים, לפעול למיגור התופעה, ועל מנת שנשים ישימו לב לנורות אדומות,–ל סימנים ולדפוסי התנהגות שיכולים להעיד על התנהגות בעייתית ואף מסוכנת כלפיהן מצד בני זוגן. אני מודה לכל הרשויות המקומיות שלוקחות יחד איתנו חלק בקמפיין ובטוחה שבאמצעותן ניתן יהיה לקדם שינוי”.

ח”כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן) תגיש היום, יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, הצעת חוק שתחייב את המדינה לקבל למקלטים נשים מוכות עם ילדיהן עד גיל 18. המצב כיום מאפשר למקלטים לסרב כניסה של נער ביחד עם האשה נפגעת האלימות.

ח”ח קרן ברק (הליכוד) החתימה כ-40 חברי כנסת מסיעות שונות על מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו ביקשה “לקדם ללא שהות את מסקנות הוועדה הבין-משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה”. בין היתר – חוק האזיקונים האלקטרוניים לגברים אלימים, שתקוע מאחר ששהכנסת אינה מתפקדת.

הרשות לקידום מעמד האשה במשרד לשוויון חברתי, בשיתוף איגוד היועצות למעמד האשה ברשויות המקומיות, יפתחו היום במסע הסברה חדש, שבמסגרתו יחולקו צמידים כתומים עם הכיתוב “נ-שים סוף לאלימות”. השרה לשוויון חברתי, ח”כ גילה גמליאל (הליכוד) אמרה כי “האלימות נגד נשים אינה גזירה משמיים. החברה שבה אנו חיים מוכתמת מדי יום ביומו על ידי אלימות זו. על כל אחד ואחת מאיתנו מוטלת המשימה לנקות אותה”.

במהלך השבוע הקרוב תפעיל ויצ”ו קו חם לנשים נפגעות אלימות. בקו החם יוענקו ייעוץ והכוונה בשאלות הקשורות לזיהוי ואיתור סממני אלימות, מסגרות הטיפול הקיימות כיום, דרכי התמודדות עם בן זוג המפעיל אלימות, איתור וטיפול בילדים עדים לאלימות, סדנאות למתבגרים ועוד. הקו יפעל עד ליום חמישי הקרוב, טל’: 03-6923791 בין השעות 11:00-14:00.

;