fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/04/ניקוי-רעלים-גדול.jpg

ניקוי רעלים: אנו מקפידות עכשיו על היגיינה, אך לא מודעות לרעלים השונים סביבנו ביומיום!

סובלת מנדודי שינה? יכול להיות שזה בגלל חומר רעיל במצעים שלך. כאבי ראש? תאשימי את משחת השיניים. קשיי נשימה? אין יותר ארוחות רומנטיות לאור נרות עם בן הזוג. המומחית האמריקאית דברה לין-דאד חושפת בספרה “חיים ללא רעלים” כמה אנו לא מודעות לרעלים השונים סביבנו ומציעה דרכים ליצירת סביבה ירוקה ובריאה יותר ולטיהור הגוף

1ניקוי רעלים

Photo by Chris Jarvis on Unsplash

כולנו מקפידות עכשיו על שטיפת ידיים, הולכות עם מסיכה וכפפות, שומרות על מרחק שני מטר מאדם לאדם, אבל רובנו לא מודעות לרעלים השונים סביבנו בחיי היומיום. ספרה של המומחית האמריקאית דברה לין-דאד “חיים ללא רעלים” מציע דרכים רבות להתמודד עם הרעלים בחיינו.

קחו יום טיפוסי בחייכן. לא משנה מה עשיתן בו, תהיו בטוחות שלפחות כמה פעמים במהלכו נחשפתן לרעלים מסוכנים הנמצאים מסביבנו כל הזמן: הם לא רק באוכל שאנו אוכלות, באוויר שאנו נושמות ובחומרים שאנו מורחות על גופנו – אלא קיימים בשפע גם במצעי המיטה שלנו, בבקבוקי המים המינרליים, בנרות ואפילו – כן, כן – במשחת שיניים שלנו.

השאלה היא איך הגוף שלנו מתמודד עם הרעלנים הללו וכיצד אנו יכולות (ויכולים, כמובן) ליצור לעצמנו סביבת חיים ירוקה ונקייה מרעלים, עד כמה שניתן. בדיוק בנושא זה עוסק הספר “חיים ללא רעלים” (הוצאת “פוקוס”), מאת דברה לין-דאד, מומחית אמריקאית שנחשבת למובילה בתחום יצירת סביבה ידידותית ונקייה מרעלים, המסייעת ומייעצת בתחום לאנשים, לארגונים ולמוסדות.

אז אילו רעלים נמצאים מסביבנו ואיך להיזהר מהם? ריכזנו עבורכן 7 מקורות בולטים לרעלים שבכלל לא ידעתן שהם כאלה, כולל המלצות להתמודדות טובה יותר עם השפעתם ולחיזוק הגוף.

נעליים: כל מה שנדבק לסוליות

הבעיה: במהלך היום אנו דורכות על משטחים שונים שאין לנו מושג מה יש עליהם. בין היתר, אתן עלולות להביא איתכן הביתה כימיקלים כמו אספלט, קוטלי מזיקים וקוטלי צמחים, שנדבקים לסוליות הנעליים שלכן ממדרכות ומדשאות. הבעיה היא שאותם רעלים נושרים מהסוליה על הרצפה בבית, ואז, כשאתן מסתובבות יחפות, הם נספגים דרך כפות הרגליים ואף אחת הרי לא רוצה קוטל מזיקים בדם.

הפתרון: פשוט! מורידים את הנעליים בפתח הכניסה לבית, לפני שנכנסים פנימה. בספר מציעה לין-דאד להתקין מדף מיוחד ליד הדלת, שבו גם תוכלו להניח נעלי בית להחלפה, לכן וגם לאורחים שמגיעים אליכן.

קבלות נייר: מלכודת בסופר

הבעיה: כשאת לוקחת מהקופאית בסופר או בחנות את הקבלה, מי חושבת בכלל שהיא חושפת את עצמה לרעל? ובכן, מתברר כי על הקבלות של קופות רושמות המשתמשות בנייר תרמי, יש חומר כימי בשם ביספנול A (כן, זהו אותו חומר שהיה בבקבוקי התינוקות עד שמשרד הבריאות אסר על השימוש בו לפני שנתיים), שיכול לשבש את הפעילות ההורמונלית בגוף ועובר בקלות לעור, לפעמים עד לעומק כזה שלא תוכלו להיפטר ממנו, גם אם תשטפו את הידיים במים.

הפתרון: לא משנה אם הגעתן מהסופר או לא, נכנסתן הביתה? קודם כל שיטפו ידיים כדי להיפטר מכל החולרות, כולל שלל החיידקים שנמצאים על כל שטר כסף שאתן אוחזות בו מדי יום.

חומרי ניקוי: רעלים שאנו שואפות

הבעיה: זה לא חדש שחומרי ניקוי שונים מכילים רעלים וכימיקלים שעדיף שלא נשאף או נבלע בטעות. חומר לניקוי תנורים, למשל, עלול לגרום לכוויות במגע עם העור. הסכנה החמורה יותר טמונה בחומרי ניקוי שמכילים סודה קאוסטית ואמוניה. במיוחד אם החומר לניקוי מגיע במיכל ריסוס, אז אתן עלולות לשאוף את אדי החומר או לסבול מגירוי בעיניים בעקבות אותם אדים.

הפתרון: אם יש צורך בניקוי יסודי, חשוב לקרוא את הוראות השימוש שעל המוצר, לחבוש כפפות ולהרכיב משקפי מגן. ויש גם טיפ לניקוי בטוח וידידותי יותר של התנור: ממלאים בקבוק ריסוס בשתי כפיות סבון נוזלי (לא סינתטי) ושתי כפיות בורקס (לא המאכל – אלא חומר טבעי שניתן להשיג בחנויות טבע) ומערבבים עם מים חמימים, עד ששני החומרים הללו יימסו לגמרי. מרססים את התמיסה על משטח התנור ומשאירים אותה כך במשך 20 דקות. לאחר מכן, מקרצפים בעזרת צמר פלדה ואבקת ניקוי ללא כלור.

חומרי חיטוי: נושמים רעלים

הבעיה: הרבה פעמים דווקא חומרי החיטוי לניקוי סביבתנו מרעלנים, מכילים בעצמם כימיקלים נדיפים ומזיקים לבריאות. השכיח מביניהם הוא קרסול (kresol), שיכול להיספג בעור בקלות ועלול להזיק לריאות, לכבד, למערכת העצבים, לכליות, ללבלב ולטחול. ועוד לא דיברנו על חומרי חיטוי כמו פנול, אתנול, פורמלדהיד, אמוניה וכלור, שעלולים להכיל קוטלי חיידקים רעילים.

הפתרון: לא חייבים לחטא חפצים באמצעות חומרים מיוחדים. אפשר להסתפק בטבילה שלהם במים רותחים או באלכוהול. מי שמעדיפות, יכולות לחטא חפצים באמצעות שטיפתם בתמיסה של חצי ספל מחומר הבורקס, המומס בארבעה ליטר של מים חמים. בכל הקשור לחיטוי העצמי שלכן, חשוב להקפיד על שטיפה קבועה של כפות הידיים באמצעות מים וסבון, עדיף לא מבושם, למשך 20 שניות שבהן חשוב לקרצף היטב את העור.

משחת שיניים: צחצוח גורלי

הבעיה: לצחצח שיניים זה בריא, לפחות עד שמגלים שמשחת שיניים רגילה מכילה כימיקלים רעילים כמו פורמלדהיד, פוליווינילפירולידון וצבעי מאכל וחומרי טעם מלאכותיים, שהם בעצם הסיבה מדוע אנחנו יורקות ולא בולעות את המשחה בסיום הצחצוח. מפתיע לגלות, עם זאת, שהחומר הרעיל ביותר במשחה הוא דווקא הפלואוריד, שמאז ומתמיד חונכנו שהוא החומר הפעיל והטוב שמיועד למניעת עששת. במקרה של מינון יתר, עלולים להופיע סימפטומים כמו הכתמת שיניים, כאבי ראש, עייפות, ירידה באיי-קיו, נשירת שיער, בעיות בבלוטת התריס ובמקרים חמורים גם סרטן. אגב, מחקר מטעם אוניברסיטת הרווארד קבע גם כי אצל נשים בהריון עלול הפלואוריד לגרום לנזק בלתי הפיך לעוברים.

הפתרון: יש משחות שמכילות מרכיבים טבעיים, אשר רובן ללא פלואוריד. וגם אם כן, חפשו את אלה שמכילות “סודיום פלואוריד טבעי” ולא פלואוריד שמקורו בייצור תעשייתי. רופאי השיניים אולי לא יאהבו את זה, אבל לפי הספר, אפשר בכלל לצחצח שיניים עם סודה לשתייה או אפילו עם מים בלבד, כאשר מקפידים להוציא היטב את כל שאריות המזון.

מצעים: שינה רעילה

הבעיה: רגע לפני שאתן נוטלות עוד כדור שינה כדי להירדם, כדאי שתבדקו ממה עשויים המצעים שלכן. לטענת המחברת, למצעים, בייחוד כאלה חדשים, שעשויים מפוליאסטר או מכותנה לא מתקמטת (או שילוב של שניהם), יש לפעמים גימור או ציפוי מפורמלדהיד – חומר שפולט אדים וגורם לטענתה לנדודי שינה, לשיעול, להתנפחות של הגרון, לעיניים דומעות, לבעיות נשימה ולסרטן.

הפתרון: נכון, להחליף מצעים. העדיפו מצעים מבד פלנל כותנה או מכותנה סרוגה, וודאו שעל התווית שלהם מצוין “ללא גימור” או “נקיים מפורמלדהיד”. לחלופין, אם לא בא לכן להשקיע בסט חדש, אפשר לכבס את המצעים הקיימים לפני שמניחים אותם על כלי המיטה, כדי להיפטר במידת האפשר משרידים של גימור הפורמלדהיד או משקעים של החומר על הבד.

נרות: הבריאות בוערת

הבעיה: ארוחת ערב לאור נרות היא אקט רומנטי אהוב, אך אם אתן משתמשות לצורך כך בנרות שעשויים מפרפין, תוצר לוואי של תעשיית הבנזין, הרומנטיקה מפנה את מקומה לשאיפת אדים של שעוות הפרפין, הנוצרים בעת בעירת הנר וידועים כתורמים לגידולים בכליות ובשלפוחית השתן. אם מדובר בנרות פרפין שמכילים פתילי עופרת, אתן עלולות לסבול גם מגירוי של הריאות ומבעיות נשימה הנובעות משאיפת חלקיקי עופרת המתנדפים לאוויר בזמן שהנר בוער. ואם כבר להרוג את הרומנטיקה עד הסוף – התרחקו מנרות ריחניים, שמכילים לטענת לין-דאד כמות אפילו גדולה יותר של רעלים, כמו אצטון, בנזן וסטירן.

הפתרון: חפשו נרות שמיוצרים משעוות של דבורים ועם פתילי כותנה. רק שימו לב שצבע הנר זהה לזה של דבש כהה טבעי, ולא בצבע לבן או צבע מלאכותי אחר שצובעים איתו לעיתים את הנרות. המחמירות יכולות לבחור בנרות שמיוצרים משעוות סויה, שבמהלך הבעירה שלהם גם לא פולטים פיח. אם אתן לא רוצות לוותר על אפקט הריח, העדיפו נרות ריחניים שבהם עושים שימוש בארומתרפיה, שכן הריח שלהם נובע משמנים אתרים אמיתיים.

הדרך לטיהור מתחילה בכן

למרבה הצער, גם אם היה ניתן להימנע לגמרי מחשיפה לכימיקלים רעילים ולחיות בסביבה סטרילית לכאורה, עדיין צריך לטהר את הגוף גם מבפנים ולאפשר לו להתמודד טוב יותר עם הרעלים שאתן מכניסות לתוכו. איך? באמצעות שלושה דברים עיקריים:

לשתות מים. למה? מעבר ל”כי זה בריא”, שתיית מים גם יכולה למנוע מחלות שנגרמות כתוצאה מחשיפה לרעלים. שותות יותר מחמש כוסות מים ביום? הסיכון שלכן ללקות בסרטן המעי הגס נמוך ב-45% מאשר זה של נשים השותות פחות משתי כוסות, כך נמצא במחקרים. כדי לדעת כמה אתן צריכות לשתות, פשוט פעלו על פי הכלל שקובע כי יש לשתות כוס מים אחת (250 מ”ל) על כל שבעה ק”ג ממשקל גופכן.

לעשות פעילות גופנית. לפעילות הגופנית תפקיד מכריע גם בניקוי הגוף מרעלים. מערכת הלימפה בגופנו שוטפת כל תא בנוזל, שמכיל גם פסולת תאית וכימיקלים רעילים. אלא שנוזל זה ינוע רק בתנאי שתזוזו מספיק ותהיו פעילות. ככל שתעשו יותר תנועות פיזיות ביום, כך תישא מערכת הלימפה שלכן כמות גדולה יותר של כימיקלים רעילים אל מחוץ לגוף. אין צורך לצאת ולרוץ מרתון, אפילו לא שעה אימון בחדר הכושר. מספיק שתזוזו כל הזמן, כמה שיותר.

תזונה נכונה. מה כדאי לאכול אם רוצים לסייע לגוף לנקות את עצמו מרעלים? להלן חלק מהמלצותיה של לין-דאד:

*באופן טבעי, ככל שהמזון פחות “מטופל”, כך עדיף יותר לצרוך אותו. המשמעות שהיא שכדאי לאכול מזונות טריים או אורגניים, שלא טופלו בכימיקלים רעילים. עדיף כאלה שאתן רוכשות ישירות מהחקלאי או מגדלות לבד בגינה בבית.

*הפחיתו או הימנעו בכלל מצריכת מזונות ארוזים ומוכנים מראש. הם מכילים מזהמים רעילים שמקורם, בין היתר, בתוספים השונים ששמים במזונות אלה ובאריזות של המוצרים. עדיף לבשל בבית, עם כמה שיותר מרכיבים טבעיים.

*איכלו ירקות ופירות טריים או מקסימום מאודים מעט, כדי שלא יאבדו את הרכיבים התזונתיים החשובים שבהם. ברשימת המומלצים במיוחד: ירקות ירוקים כמו מלפפונים, חסה ובצל ירוק. אם חשקה נפשכן בשייק, מציעה לין-דאד להכינו מירקות ופירות טריים, כאשר הפירות משמשים להמתקה.

*מתנזרות משומן? זה אולי טוב לדיאטה, אבל גם גורם להיחלשות הגוף ולחשיפתו לפגיעה מרעלים. לדברי המחברת, 60%-80% ממערכת העצבים שלנו עשויים מחומצות שומן. כשהגוף לא מקבל את כמות השומן הדרושה לו, הופכת מערכת העצבים לרגישה יותר למתכות מסיסות בשומן כמו אלומיניום, כרום, עופרת, כספית וכו’. אז איך צורכים את השומן הנחוץ אבל לא מגזימים בכמות? קבלו נוסחה שתעזור לכן לחשב את הכמות הדרושה לכן. מכפילים את משקל הגוף (בק”ג) ב-12 קלוריות ואז מכפילים את התוצאה ב-60%. המספר שתקבלו זוהי כמות הקלוריות היומית שעליכן לצרוך משומן – כמובן עדיף שיהיה לא רווי.

*לא רק שומנים, גם חלבונים חיוניים לצורך טיהור הגוף מרעלים. על מנת שהכבד – שבו מתרחש התהליך העיקרי של טיפול ברעלים מסיסים בשומן – יוכל לבצע את תפקידו כנדרש, הוא זקוק לרכיבים תזונתיים מסוימים, ביניהם גם חלבונים. כדי לחשב את כמות החלבון (בגרמים) שאתן זקוקות לו מדי יום, הכפילו את משקל הגוף שלכן ב-0.8. שימו לב, עדיף לצרוך חלבונים מהחי, כמו דגים, ביצים וחלב ומוצריו, שמכילים את כל שמונה החומצות האמיניות החיוניות לתפקוד תקין של הגוף.

*ולבסוף, גם מינרלים חיוניים לטיהור הרעלים של הכבד. ישנם מינרלים שהגוף זקוק לכמות גדולה יחסית מהם, ביניהם סידן, זרחן, מגנזיום, נתרן, אשלגן ועוד, וישנם כאלה שבכמות מזערית כמו נחושת, יוד, אבץ וסלניום. אם אתן מתקשות לצרוך מינרלים באמצעות תזונה, חפשו אחר תוסף טוב ואיכותי שמכיל את שני הסוגים יחד.

חזקות מבפנים

לפי לין-דאד, חמשת האיברים בגוף שאחראים על הטיהור שלו מרעלים הם הכבד והמעיים, הכליות, הריאות והעור. איך תשמרו עליהם באמצעות מזון?

כליות. איכלו מזונות כמו פירות וירקות, קינואה, שעורה, דוחן, שעועית לבנה ושחורה, ענבים, חמוציות, אוכמניות, שומר, בצל, סלרי, בצל ירוק, סלק, תרד, שעועית ירוקה, אספרגוס, פטרוזיליה ועירית. בנוסף, כדי לטהר את הכליות, שימו כוס חמוציות בבלנדר, הוסיפו מים וכף מיץ לימון טרי, רסקו ושתו לבריאות.

כבד. לחיזוק הכבד איכלו ביצים, יוגורט, סלק וברוקולי, ולטיהור – לכו על כרוב, כרובית, ברוקולי, לפת, צנון וקולרבי.

מעיים. הקפידו על צריכה של לפחות 35 גרם סיבים ביום, אותם תוכלו למצוא בירקות ופירות, עדשים, אפונה, שעועית, חיטה מלאה ואגוזים.

עור. חוץ משתיית מים, שחיונית לשמירה על הלחות בעור, מומלץ בחום להזיע, שכן הזעה מנקה את העור מבפנים ובחוץ. תוכלו לעשות זאת באמצעות פעילות גופנית, ביקור בסאונה או בעזרת טבילה באמבטיות חמות.

ריאות. לא לעשן זה ברור, אבל חשובה לא פחות ההמלצה להימנע משאיפה קבועה של עשן שניוני, כלומר זה ששייך למישהו אחר שמעשן לידכן. כמו כן, כדאי להימנע עד כמה שניתן לחשיפה לזיהום אוויר בבית ובחוץ. הנה תרגיל: נישמו עמוק 100 פעמים בכל יום, כדי לעזור לריאות לפלוט רעלים החוצה. מתקשות? נישמו כמה שאתן יכולות והעלו את כמות החזרה על התרגיל בהדרגה.

תמונה למעלה: Photo by Soo Ann Woon on Unsplash

;