fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2022/05/סידן-בגיל-40.jpg

מדוע סידן חשוב כל כך לבריאות נשים בגילאי 40 פלוס? ומהן ההשלכות של מחסור בסידן?

דר’ יגאל בלום מסביר: “נשים נוטות לסבול יותר מבריחת סידן בעקבות השינויים ההורמונליים החלים בגוף”

מאת: דר’ יגאל בלום

הכותב הוא סגן נשיא מחקר ופיתוח ומדען ראשי ב”אמורפי קל” – חברת ביוטכנולוגיה כחול-לבן, העוסקת בפיתוח תרופות ותוספי תזונה מהפכניים לטיפול ומניעה של מחלות עצם מטבוליות בבני אדם.

סידן בגיל 40

צילום אילוסטרציה: Photo by engin akyurt on Unsplash

לסידן השפעה רבה על איכות החיים שלנו והוא מהווה חלק חשוב מהרגלי אכילה נכונים. הסידן הוא אחד המינרלים החשובים ביותר לגופנו, ורמה תקינה שלו היא קריטית לתפקוד כל תאי הגוף, בדגש על המוח, השרירים, מערכת העצבים (ההולכה העצבית) והלב.

רוב הסידן נמצא בעצמות ובשיניים, והיתר נמצא כיונים מומסים בדם ובנוזלים אחרים בגופנו ובתוך כל תאי הגוף. רמה נמוכה של סידן (היפוקלצמיה), הנגרמת כתוצאה מירידת הסידן שבדם, עלולה לשבש את חייהם של אנשים רבים.

ככל שאנחנו מתבגרים, כך מופר האיזון של הסידן בגוף, ולכן עלינו להיות ערים לכך ובתגובה לצרוך יותר סידן. נשים בגיל המעבר (בסביבות גיל ה-40), נוטות לסבול יותר מבריחת סידן בעקבות השינויים ההורמונליים החלים בגוף.

הנטייה הטבעית שלנו היא להתייחס לתופעות הלוואי הכלליות שמגיעות עם גיל המעבר, אשר קל לנו יותר לזהות את הסימפטומים שלהן. מחסור בסידן אינו בהכרח משהו שאנו מרגישים בו או מייחסים לו תשומת לב מיוחדת, אלא רק כאשר הוא מגיע למצבים קיצוניים או מאובחן תוך כדי בדיקות. גם בדיקת דם רגילה איננה מעידה בהכרח על רמת הסידן הכללי בגוף, וזאת משום שהגוף נוטה לפרק רקמות עצם ולשחרר סידן לדם כאשר נוצר בו מחסור.

אז בואו נעשה קצת סדר. בגוף שלנו מתרחש מדי יום תהליך של בנייה ופירוק העצם (שחלוף עצם). החל מגיל 40, הגוף כבר אינו בונה את העצמות באותו קצב של הפירוק, ולכן מופר האיזון בין בניית לבין הרס העצם. שמירה על אורח חיים בריא כמו ספורט, הימנעות מעישון ואלכוהול, יחד עם הגדלת המודעות לחשיבות האוכל והמינרלים שאנחנו צורכים, תאפשר לנו לשמור על גוף בריא ועצמות חזקות יותר.

הגוף זקוק לכמות מספקת של סידן כדי לשמור על העצמות. כך למשל, גברים ונשים בגילים 30-50 זקוקים לכ-1,000 מ”ג סידן ביום, וכאשר חוצים את גיל 50, עולה הכמות היומית המומלצת לכ-1,200 מ”ג סידן ביום. את הסידן ניתן לצרוך מהמזון, תוספי תזונה או באמצעות שילוב של השניים.

ישנם מזונות רבים עשירים בסידן, כמו למשל כוס חלב מועשר, המכילה כ-360 מ”ג סידן, אך חשוב לציין כי הסידן שמקורו במזון לא נספג במלואו, ולכן ייתכן כי גם במידה ומקפידים על צריכת הסידן היומית – ההשלכות של חוסר סידן רלוונטיות גם לגביי מי שצורך סידן באמצעות מזון.

3 השפעות העשויות להיגרם או לגרום למחסור בסידן

1.קרוהן וקוליטיס: מחלות מעי דלקתיות המגבירות את הסיכוי לבריחת סידן – קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות מעי דלקתיות כרוניות. בעבר לא היו מחלות אלו נפוצות במיוחד, אך בעשורים האחרונים ישנה עלייה דרמטית בשכיחותן במדינות המערב (כיום בכ-20% מהמקרים, מחלות אלו מופיעות לפני גיל 15). חולים במחלות אלו נמצאים בסיכון מוגבר להפרעות במאזן הסידן, הבאות לידי ביטוי בבריחת סידן מהעצמות.

הסיבה לבריחת הסידן נובעת עקב הפרעות בספיגת סידן וויטמין D ושחרור חומרים דלקתיים המגבירים את הרס העצם. חשוב לציין, כי רמת ספיגת הסידן היא תלוית גיל, והיא פוחתת בגילאים מתקדמים ובקרב נשים בגיל המעבר, ולכן מומלץ לעבור בדיקת צפיפות עצם וליטול תוספי סידן.

2.מחלת השיטיון (דמנציה): עשויה להיגרם עקב מחסור בסידן – מחלה זו, או בשמה המוכר ניוון מוחי, באה לידי ביטוי באמצעות ירידה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי  של האדם. הסימפטומים העיקריים למחלה הם פגיעה בדיבור, פגיעה בזיכרון לטווח הקצר, בעיות קשב, חשיבה וחוסר יכולת שיפוט, ואף לסימפטומים נפשיים כמו דיכאון וחרדה.

כאשר מדובר במחסור מתמשך בסידן, תיתכן השפעה שלילית של מחסור זה על מערכת העצבים הבא לידי ביטוי באמצעות דיכאון ופסיכוזה, אשר עלולים להסלים ולהוביל לשיטיון ולנזק מוחי. מחקרי תצפית קליניים ופרה-קליניים מצביעים על קשר בין איבוד אסטרוגן לבין מחלות תאיות וסקולריות, ולכן נשים בגיל המעבר נמנות על קבוצת הסיכון לסבול מדמנציה וסקולרית (הסימפטומים הראשוניים של חדלון הווסת מתעוררים במוח וכוללים גלי חום, הפרעות שינה ועוד).

3.אוסטאופניה, אוסטאופורוזיס והקשר הישיר לנשים בגיל המעבר – האוסטאופורוזיס, המכונה גם מחלת דילול העצם, היא מחלת עצם מטבולית הנגרמת כתוצאה מאיבוד מסת עצם והגברת שבריריות העצמות. העצם, מתוקף היותה רקמה דינמית, נהרסת ונבנית באופן תמידי.

בגיל המעבר קצב פירוק העצם גובר על קצב בנייתה, והנתונים מצביעים על כך שאחת מכל שלוש נשים עתידה לסבול מאוסטאופורוזיס. שברים בעמוד השדרה, בפרק כף היד ובצוואר הירך הנחשב למסוכן ביותר. הם ההשלכות העיקריות של מחלת האוסטאופורוזיס. ראוי לציין כי הסיבה לכך שמחלת האוסטאופורוזיס שכיחה יותר בקרב נשים בגיל המעבר היא הירידה החדה בצפיפות העצם המתרחשת במהלך גיל זה.

חשיבות האבחון המוקדם ומציאת הפתרון המתאים

חשוב מאוד לאבחן מוקדם ככל הניתן את מחלת האוסטאופורוזיס ואת שאר המחלות שהוצגו כאן מכיוון שכיום ישנם מגוון טיפולים יעילים ובטוחים – וההשלכות של חוסר מודעות ומניעה עשויות להיות בלתי הפיכות. את הסידן ניתן לצרוך מהמזון, עם זאת חשוב לדעת שלא כל הסידן נספג מהמזון נספג בגוף עקב סיבות רבות כמו גיל, גורמים מעכבי ספידה ועוד. על כן מומלץ להוסיף לשגרה היומית ולהשלים את צריכת הסידן באמצעות תוספים.

;