fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/11/כשר-גדול.jpg

אומרים לנו שיש סקס כשר: חנה בוטח, בתו של רב, פתחה חנות לאבזרי מין בירושלים

“היהדות מקדשת את עינוגה של האשה ואין שום מניעה להשתמש בעזרים חיצוניים”, אומרת חנה בוטח, 29, בתו של הרב האמריקאי שמואל בוטח, שפתחה חנות בשם “סקס כשר” בליבה של ירושלים. נשמע כמו מתיחה? תשמעו מה יש לה להגיד על סקס בעולם החרדי

מאת: מריאנה אוליצקי

1חנה בוטח

חנה בוטח: “היהדות לא רואה בסקס משהו מלוכלך או לא קדוש. אלא להיפך, משהו קדוש, משהו שמעצים את הנישואים, את האשה ואת הבית באופן כללי”

בת של רב פותחת רשת חנויות סקס? זה נשמע כמו מתיחה אבל חנה בוטח, בתו של הרב שמואל בוטח, יועץ נישואים המתגורר בארצות-הברית ואחד הרבנים הראשונים שעשה אקזיט לנושא המיניות בחברה החרדית מחדרי החדרים אל המרחב הציבורי, ממש לא רואה בזה כזה עניין גדול. “היהדות היא היחידה שמקדשת את נושא המיניות ואת נושא עינוגה של האשה”, היא מסבירה. “אין שום מניעה לערב בנושא הזה גם קצת עזרים חיצוניים שרק הופכים את חיי הזוג לטובים יותר”.

20 שנה בדיוק אחרי שאביה עורר סערת ענק בעולם החרדי כאשר פרסם את סיפרו “סקס כשר”, שתורגם ל-20 שפות, עשתה גם הבת חנה מהלך פורץ דרך משלה ופתחה באחרונה חנות לאבזרי מין בירושלים. בעקבות הספר, יש לציין, האב הפך לגורו של מיליונים, שעוקבים אחרי תוכניות הטלוויזיה והרדיו שלו, הבלוג שהוא מנהל ו-22 הספרים שכבר כתב והפיץ מאז.

בוטח, 29, המתגוררת כיום בירושלים, עלתה לארץ לפני כתשע שנים ופנתה ללימודי ממשל במרכז הבינתחומי בהרצליה. תחילה היתה בטוחה שבשל אהבתה לפוליטיקה ולעשייה הציבורית זה התחום שבו תירצה לעסוק גם בעתיד, אך עם סיום לימודיה הבינה, לדבריה, שזה ממש לא בשבילה.

בוטח חיפשה תחום אחר להיכנס אליו ומתוך ההיכרות מהבית עם נושא המיניות בחברה החרדית החליטה לפנות לתחום אבזרי המין. תחילה פתחה אתר באינטרנט, אחר כך השיקה חנות פופ-אפ בתל-אביב, ומשראתה כי התגובות חיוביות, פתחה לא מכבר חנות קבועה בירושלים ובימים אלו ממש עובדת על פתיחת חנות דומה בניו-יורק. בוטח לא רואה את עצמה כגורו לענייני סקס אלא כמי שמרחיבה את האופציות לחיי זוגיות בריאים עבור הציבור החרדי.

בוטח: “התחלנו במכירה און ליין בשני אתרים: אחד שסיפק מידע בנושא ושני שהציע אבזרים שונים למכירה. אחר כך הבנתי שאנשים צריכים גישה פיזית למוצרים, ממש לראות אותם בעיניים, עם אפשרות לגעת בהם כדי לעבור את שלב החששות. אז פתחתי חנות שהיתה פופ-אפ זמני בתל-אביב כדי לראות איך זה מתקבל. וזה התקבל בצורה יפה מאוד”.

מדוע החלטת לפתוח חנות לאבזרי מין??

נושא המיניות מעסיק את החברה החרדית. אבא שלי כתב את הספר “סקס כשר” בגלל שמצד אחד כיועץ נישואין הגיעו אליו תלמידים צעירים להתייעץ איתו בנושאים יומיומיים כמו סקס מזדמן, ומצד שני הגיעו אליו, בהיותו רב, זוגות דתיים עם הבעיות שלהם. מאותה סיבה שהוא כתב את הספר, אני פתחתי את החנות, וזה מתוך כוונה שאנשים יראו את נקודת המבט האמיתית שיש ליהדות בנושאים אלה.

2החנות סקס כשר בירושלים

החנות “סקס כשר” בירושלים: “המוצרים שאני מביאה לא נראים בכלל כמו מוצרי סקס. באים לחנות גם אנשים עם ילדים. אין לי שום דבר שנראה מאוד גרפי. השקעתי מאוד באיתור המוצרים הנכונים”

מהי נקודת המבט של היהדות על סקס?

היהדות מתייחסת לסקס בצורה מאוזנת, פתוחה ובריאה, עם מבט על המקום של הסקסואליות בתוך היחסים. לדעתי, הבעיה העיקרית היא שקצת איבדנו את ההבנה מהי המשמעות של הסקסואליות. זה נהיה מלא רעשים. בקהילה הדתית זה סופר טאבו, אף אחד לא רוצה לדבר על זה וזה ממש לא טבעי עבורם לדבר על זה. ואילו בקהילה החילונית הסקסואליות זוכה לחשיפת יתר ואף מונמכת עד כדי ביזוי.

ליהדות זלגו הרבה ערכים נוצריים בגישה לסקסואליות. היהדות אינה ביישנית ופוריטנית כמו דתות אחרות. היהדות לא חוששת מסקס, הוא נמצא בכל מקום בתלמוד. היהדות לא רואה בסקס משהו מלוכלך או לא קדוש. אלא להיפך, משהו קדוש, משהו שמעצים את הנישואים, את האשה ואת הבית באופן כללי. בגלל שיש הרבה מסרים סותרים שהתערבבו במסר היהודי, הם העכירו את האמונה היהודית בנושאי סקס, אהבה ואינטימיות.

אם אין סתירה בין אבזרי סקס לבין האמונה היהודית, איך זה שהחנות שלך עשתה כזאת מהומה?

החנות שלי לא מיועדת רק למגזר הדתי, אבל כאשר זה מגיע למגזר הזה, בגלל כל אותם מסרים מבלבלים שזלגו לאמונה היהודית, זה גורם למעט זעזוע. אנשים נכנסים לחנות שלי ואומרים, איך יתכן שהדברים הללו הם בכלל כשרים. אבל עובדה שהם כן כי מבחינת היהדות כל מה שיכול לעזור לזוג להתקרב זה מותר ומקובל. בסוף היום דתיים עדיין לא מדברים על סקס באופן חופשי ולכן החנות שלי מאוד מפתיעה. הרוב עדיין חושבים שאבזרי סקס הם משהו בהכרח קצת מגעיל או דוחה ולא ראוי כי רוב חנויות הסקס מאוד צעקניות בנושא וגורמות לתחושת אי נוחות וזה בא עם הסטיגמה של העיסוק בסקס.

החנות שלי מאוד מיושבת ונקייה. המוצרים שאני מביאה לא נראים בכלל כמו מוצרי סקס. באים לחנות גם אנשים עם ילדים. אין לי שום דבר שנראה מאוד גרפי. השקעתי מאוד באיתור המוצרים הנכונים, כאלו שלא ירתיעו. כל המוצרים מעוצבים יפה ומתקדמים מאוד מבחינה טכנולוגית. זה מקל על נשים להיכנס לחנות והן באמת רוב הלקוחות, למרות שגם גברים נכנסים וגם זוגות.

איזו תגובה קיבלת מהקהילה הדתית?

האמת, בהתחלה ממש חששתי מהתגובות. בגלל זה התחלתי בתל-אביב ולא בירושלים כי רציתי לראות איך יהיו התגובות. באופן מפתיע קיבלתי פידבק מאוד חיובי, בעיקר כי בסופו של דבר אנשים מבינים שהאבזרים הללו חשובים ותורמים למערכת היחסים הזוגית. הם מעניקים תמריץ של תשוקה ומכניסים אנרגיה טובה לזוגיות. וזה לא כזה טאבו. נכנסים לפה חרדים וממש מודים לי כי עד עכשיו לא היה עבורם מקום כזה.

3עובדת על החנות החדשה בניו-יורק

חנה בוטח עובדת על החנות החדשה בניו-יורק: “אני רואה שנשים דתיות מרימות ראש ולוקחות את השליטה לידיהן. הן באות, מתעניינות, וזה אחרי שרובן בכלל לא ידעו שזה מותר”

עד כמה באמת מדברים על סקס בחברה החרדית?

זה בכל מקום בתלמוד ואפילו בכתובה, אבל השיח עדיין לא פתוח ולכן רבים לא יודעים הרבה על סקס. אנשים לא יודעים איך להתחבר לנושא ולא תמיד מבינים שהיחסים אמורים להיות מהנים ומקרבים ולא נועדו רק למטרת הבאת ילדים לעולם או משהו שחייבים לעשות במסגרת הנישואים. המפתח בסקס הוא ביצירת קירבה וחיבור בין זוגות וחוסר המידע בנושא הוא הבעיה במגזר. לא מדברים מספיק אפילו על דברים בסיסיים כמו האנטומיה של הגוף שלנו וכיצד הדברים פועלים וכיצד לגרום לעונג. מצד שני, צריך לשמור על איזון כי מדובר בנושא אישי ורגיש ולא צריך להציף אותו כך שיאבד מן המסתוריות והקסם שלו. צריך לשמר את הנושא כקדוש.

הלקוחות מתייעצים איתך בנושאים אלו?

לא, כי אני לא מוסמכת לזה ואני לא רואה את עצמי כמי שיכולה לתת עצות. אני יכולה לתת הדרכה כיצד להשתמש באבזרים בצורה פרקטית. אבל  ביתר הנושאים אני מפנה אותם למי שמומחה בתחום.

איך אביך הגיב לעיסוק שלך?

הוא מאוד תומך. אני בכלל חושבת שאני ממשיכה את הרעיונות שלו, הם בכלל לא שלי. הוא חושב שזו עבודה חשובה ואני פשוט לקחתי את זה צעד קדימה. כאשר אבי כתב את הספר זה עורר מהומה והיה נושא מאוד שנוי במחלוקת. אנשים טענו שזה לא ראוי לרב לדבר על סקס, אבל בסוף הם הבינו שזה נחוץ כדי לפתור הרבה בעיות בנישואים ולהפוך את האנשים למאושרים יותר ולמנוע גירושים שהלכו והתרבו.

לכן עכשיו, כעבור 20 שנה, אנשים מעט יותר פתוחים. אני לא הייתי יכולה לפתוח חנות כזו לפני 20 שנה. אבא שלי בהחלט פתח לי את הדלת. גם בחברה החרדית יש סימני פתיחות חדשים בעיקר מצד הנשים. אני רואה שנשים מרימות ראש ולוקחות את השליטה לידיהן. הן באות, מתעניינות, וזה אחרי שרובן בכלל לא ידעו שזה מותר. כיום הן מבינות שהן אמורות ליהנות מסקס ולשאוב כוח מהמיניות שלהן ואני מקווה שזה יוביל גם לתחומים אחרים בחייהן ואולי העולם שלהן יהיה יותר פמיניסטי.

את רואה את הדור שלך מוביל שינוי גדול יותר ביחס לנשים בחברה החרדית?

לאט-לאט יש התקדמות, למרות שעדיין בחברה החרדית נותנים לנשים פחות כלים. השינוי חייב להיות איטי אחרת הוא ידחה. ברגע שזה קורה לאט, זה קורה. ואני בהחלט מאמינה שזה יבוא מהנשים עצמן, או לפחות מקווה כך. זו לא תהיה מהפכה אבל זה ייתן לנשים יותר אפשרויות בחירה כיצד הן רוצות לחיות את חייהן וגם ייתן לנשים שלא לגמרי מתאימות למסגרת יכולת לבטא את עצמן ובעיקר בתוך הזוגיות. הרי הכל מתחיל בבית וזה משפיע על הדור הבא. נשים שלוקחות את המושכות בתוך המשפחה משמשות דוגמה גם לילדים שלהן.

;