fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/06/איך-לטפל-בפיגמנטציה2.jpg

פיגמנטציה: מה עושים עם הופעת כתמים בפנים? למה הם מופיעים? ואיך נפטרים מהם?

דר’ גילה איזמן-נלקנבאום, מומחית לרפואת עור, מסבירה איך מעלימים כתמים, מטיפולי פילינג ועד לייזר

1צילום אילוסטרציה לוריאל פריז

צילום אילוסטרציה: “לוריאל פריז”

עכשיו, כשהקיץ נפתח רשמית, חשוב לזכור כי קרני השמש האולטרה סגולות גורמות לנזקים ולשינויים בשכבות העור. הנזקים הבריאותיים לרוב מיוחסים יותר לקרינת ה-UVB הפוגעת בשכבה החיצונית של העור וגורמת לשינויים ב-DNA שיכולים להשפיע גם לטווח ארוך ולגרום לסרטן עור מסוג תאי הבסיס (בזליומה, BCC), סרטן תאי הקשקש (SCC) ולמלנומה. הסיכון להתפתחות סרטן עור קיימת יותר בבהירי עור ועיניים ובבעלי נקודות חן מרובות.

קרינת ה-UVA חודרת עמוק יותר לעור, לשכבת הדרמיס, והיא גורמת לשינויים בסיבי האלסטין והקולגן המביאים לשינויים במרקם העור, לקמטוטים ולאובדן נפח.  בנוסף, נגרמים שינויים הגורמים להופעה של כתמים על פני העור. על מנת לטפל בפיגמנטציה יש לאבחן בין סוגים שונים של כתמים.

לדברי דר’ גילה איזמן-נלקנבאום, מומחית לרפואת עור ויועצת דרמטולוגית של “לוריאל פריז”, “פיגמנטציה היא שם כולל להופעת כתמים כהים על פני עור הפנים הכוללת מיגוון רחב של הפרעות הנובעות מסיבות שונות: חשיפה לקרני ה-UV המזיקות, שינויים הורמונליים וכתמים כתוצאה ממחלה דלקתית של העור. למרות המראה הקליני הדומה, קיימת חשיבות לאבחנה הקלינית, לעומק הפיגמנט בעור ולסוג העור. הללו יכוונו לטיפול המתאים בהתאם לסוג ההפרעה”.

איך מטפלים בכתמי שמש?

כתמי שמש לעור יש זיכרון טוב והכתמים שמופיעים כיום אינם תוצאה של חשיפה לשמש רק בקיץ האחרון, אלא כבר מהשנים הראשונות לחיים. הכתמים מופיעים על פני הפנים, גב הידיים, המחשוף והאמות ו”מסגירים” את גילנו.

טיפול בכתמי שמש: לייזר וטיפול באור הטיפול בכתמי שמש הוא פשוט יחסית וכולל שימוש בטכנולוגיית לייזר ואור (למשל לייזר המכונה QS alex 755nm או IPL), שימוש בתכשירים למריחה או ביצוע פילינג כימיים. מכשיר ה-Intense pulsed light מאפשר העלמה של כתמים “עקשניים” שלא ניתן להסירם באמצעים אחרים. קרני האור נקלטות במלנין וגורמות להיעלמותו.

התוצאות נראות כבר לאחר הטיפול הראשון, אך לרוב נדרשת סידרה של 3-5 טיפולים (אחת לחודש) כדי להגיע לתוצאה מרבית. מיד לאחר הטיפול צפוי אודם קל באזורי הכתמים ולאחר מספר ימים הכתמים מתכהים ונושרים. ניתן, מיד לאחר טיפול ה-IPL, לבצע טיפול עם לייזר נוסף שיביא לשיפור במרקם העור, העלמת קמטוטים ויצירת מראה עור בריא וזוהר.

טיפול בפילינג כימי – פתרון נוסף לכתמים הוא פילינג כימי, המקלף את השכבה החיצונית של העור, מבהיר את הכתמים ומותיר את העור חלק ורענן. קיימות תרכובות שונות של פילינג כימי, ובחירת התרכובת נעשית בהתאם לעומק הפיגמנטציה וצבע עור המטופל.

לרוב יש צורך בסידרה של כ-3-6 טיפולים ברווח של כ-3-4 שבועות בין טיפול לטיפול. במקביל לטיפולי הלייזר או הפילינג, בהתאם לסוג הכתמים וצבע עור המטופל, הרופא המטפל יספק מרשם לרקיחה להבהרת העור. במרבית המקרים יש למרוח את הקרם בערב לפני השינה ובבוקר להשתמש במסנן קרינה (קרם הגנה) רחב טווח.

2דר גילה אייזמן נלקנבאום. צילום ישראל כהן

דר’ גילה אייזמן-נלקנבאום: “קיימת חשיבות לאבחנה הקלינית, לעומק הפיגמנט בעור ולסוג העור”. צילום: ישראל כהן

איך מטפלים בכתמים משינויים הורמונליים?

מלזמה, קלואזמה (מסכת הריון) פיגמנטציה כתוצאה משינויים הורמונליים (הריון, גלולות, הפרעות הורמונליות) מופיעה באזור הלחיים, מעל השפה העליונה והמצח והיא בעלת גוון חום בהיר עד אפרפר. כדאי לדעת שפיגמנטציה הנגרמת משינויים הורמונליים מושפעת מאוד מחשיפה לקרני UV ויש אף הטוענים שהאור כנראה משפיע על סוג הפיגמנטציה הזו. לכן מי שסובלת ממלזמה צריכה להקפיד הקפדה יתרה על הגנה מהשמש.

טיפול במלזמה וקלואזמה – תכשירים להבהרת העור הנרקחים עבור המטופלת יכולים להביא לשיפור במקרים הקלים, אך במרבית המקרים יש צורך ב-3-6 טיפולים המשלבים לייזר ייחודי לסוג זה של פיגמנטציה (מלזמה) או טיפול  במכשיר העוזר בהחדרת תרופות מבהירות לעור. במטופלות עם גוון עור כהה יש סיכון להחמרה בפיגמנטציה ולכן חשוב להיוועץ ברופא מומחה בתחום לפני החלטה על טיפול.

איך מטפלים בכתמים לאחר דלקת?

פיגמנטציה פוסט אינפלמטורית  (לאחר דלקת) – קיימת יותר אצל כהי עור ואצל אנשים הסובלים ממחלה דלקתית פעילה כמו אקנה. במהלך תהליך ריפוי הנגע הדלקתי משתתפים תאים המכילים פיגמנט, בעיקר בכהי עור, ולכן נותר כתם כהה. יש לטפל תחילה בבעיה הפעילה תוך כדי הגנה מקסימלית מהשמש, ולאחר מכן במידה ועדיין נותרו כתמים לפנות לטיפול בלייזרים שונים, בהתאם לצבע עור המטופל.

לא רק כתמים: עוד פגעי עור

כתמים הם רק חלק מהנזקים שנוצרו כתוצאה מחשיפה לשמש – מרבית המטופלים הפונים לטיפול בכתמים מציגים נזקי שמש נוספים. עור ניזוק שמש הוא עור דק, יבש וחסר גמישות ועליו, כאמור, כתמים, כלי דם מרובים (קופרוז), גידולים עוריים (שפירים, טרום סרטניים וממאירים) וקמטים מרובים.

בקופרוז ניתן לטפל על ידי סוגים שונים של מכשירי לייזר הפולטים אנרגיה שסוגרת את כלי הדם. בתום הטיפול מופיעים אודם ומעט בצקת וכן עלולים להיגרם שטפי דם ההולכים ונספגים במהלך השבוע שלאחר הטיפול. ניתן להשתמש במייק-אפ ולשוב לפעילות רגילה למחרת הטיפול. תוצאות נראות כבר לאחר הטיפול הראשון ולרוב יש צורך במספר טיפולים ולאחר מכן טיפול תחזוקתי אחת לשנה.

מטופל המציג נזקי שמש מרובים יזדקק לשיטות אגרסיביות יותר. ניתן להשתמש בלייזר לא חותך, הגורם ליצירת חום בעומק הרקמה ועקב כך לגירוי יצירת קולגן ואלסטין כך שהקמט יתמלא למעשה מ”בפנים”.

במקרים הקשים, ניתן לבחור בשיטת טיפול אגרסיבית יותר, כמו לייזר משייף המקביל לטיפול בפילינג כימי עמוק. בשיטה זו משייפים את השכבות העליונות של עור הפנים והצוואר ונוצר עור חדש נטול כתמים וקמטים. הטיפול נעשה תחת טשטוש ולאחריו נדרשת תקופת החלמה של כ-10-14 יום בבית. הטיפול מבוצע בחודשי החורף, כיוון שבחודשים שלאחר הטיפול קיים אודם בפנים היורד בהדרגה ונדרשת הגנה מרבית מהשמש.

לסיכום, מכשירי הלייזר החדשים מאפשרים טיפול מיטבי לכתמים, לנימים ולקמטים. כדי להבטיח תוצאות טובות מתופעות לוואי, חשוב שהטיפולים ייעשו על ידי רופא עור שמתמחה בטיפולי לייזר בבעיות פיגמנטציה. חשוב לדעת שחלק מתופעות דורשות, מלבד טיפול ראשוני, גם טיפול תחזוקתי אחת לשנה.

טיפים טובים לקיץ 

לאחר שנה שבה היינו סגורים, להלן מספר טיפים שיסייעו לנו לעבור  את הקיץ בכיף וגם לשמור על עור הפנים:

*בכל מקרה, רצוי לצמצם ככל הניתן שהייה בשמש בשעות 10:00-16:00 בהן  קרינת השמש חזקה ומזיקה.

*גם בצל יש קרינת UV ויש להשתמש בקרם הגנה.

*בכל שעות האור, כ-20 דקות טרם החשיפה לשמש, יש להקפיד על מריחת קרם הגנה עם מקדם הגנה 30 לפחות ולחדשו אחת לשעתיים או לאחר שהייה במים.

*קרם הגנה יש למרוח על העור כשכבה ראשונה ואז למשוח מעליו איפור.

*כדאי לזכור שקרינת ה-UVA  חודרת את חלון הרכב ולכן רצוי למרוח קרם הגנה בעת נסיעה ברכב ולא לשכוח למרוח גם על הזרועות ועל גב הידיים. כמו כן, ניתן להשאיר ברכב שרוולון כדי לכסות את הזרועות בזמן הנסיעה.

*מכיוון שהפנים גלויות, מלבד שימוש במסנן קרינה, כדאי לחבוש כובע רחב שוליים ולהרכיב משקפי שמש להגנה מקסימלית.

;