fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/04/גדעון-אוברזון.jpg

הסלון של אוברזון: תערוכה רטרוספקטיבית למעצב האופנה גדעון אוברזון שיוצר כבר 50 שנה

בתערוכה בחולון מוצגים עשרות פריטי אופנה מקוריים, צילומים של מיטב צלמי האופנה ופסלים פרי יצירתו

1גדעון אוברזון על כרזת התערוכה החדשה בסלון של אוברזון

גדעון אוברזון על כרזת התערוכה “בסלון של אוברזון”. הלביש את מיטב נשות החברה בארץ

תערוכת רטרוספקטיבה למעצב האופנה גדעון אוברזון ב”גלריית המשכן בית מאירוב” בחולון היא הזדמנות נפלאה להכיר את “האדריכל של האופנה” שיוצר כבר יותר מ-50 שנה בארץ ובעולם, מפתיחת בוטיק האופנה הראשון בתל-אביב ועד עיצוב בגדי ים וקולקציות בינלאומיות.

התערוכה – שנפתחה לאחרונה (נעילת התערוכה: 31.8.2021) ושאותה אוצרים אילנה כרמלי-לנר ורפאל וזאנה – מציגה מסע אחר בין הפסגות שאליהן טיפס אוברזון בהרי תרבות האופנה הישראלית, דרך פיסות בד וצבע, במעלה הגזרות ובין החוטים.

בתערוכה מוצגים עשרות פריטי לבוש מקוריים מכל העשורים בעיצובו, כולל שמלות ובגדי ים שנאספו מנשות חברה ומאספנים מישראל ומהעולם וכן פריטים באדיבות ארכיון רוז לאופנה בשנקר; צילומים של מיטב צלמי האופנה בישראל; תעודות ופרסים שקיבל אוברזון לאורך השנים, סקיצות מקוריות של עיצוביו, קטעי וידיאו וארכיון, פסלים אמנותיים פרי יצירתו ועוד.

2גדעון אוברזון ובתו קארן בתצוגת האופנה האחרונה שהציג בשבוע האופנה תל אביב 2019

גדעון אוברזון ובתו קארן בתצוגת האופנה האחרונה שהציג בשבוע האופנה תל אביב 2019. צילום: אבי ולדמן

“אני אדריכל של אופנה”, הכריז אוברזון בראיון שנערך עימו לרגל התערוכה ובכך חידד את הפינות של עולם האופנה הישראלי, תוך יצירת רף גבוה ושונה, בעל חוקיות והגדרות ברורות, עד כדי יכולת שליטה מוחלטת בבניית יצירות ארכיטקטוניות עשויות בד וצבע.

גם מבלי לערבב בין מלט לבין בטון, בין חוט לבין מחט, מצליח אוברזון ביותר מ-50 שנות יצירה לצקת שורשים עמוקים בתרבות הישראלית ולהגשים כאן בישראל את עקרונות האופנה העילית, אשר היתה זרה כל כך בנוף המדבר והגלביות.

בתחילת דרכו של אוברזון, כאשר תעשיית הטקסטיל בישראל פרחה, יכולתו של מעצב להטביע חותם היתה טבעית יותר והתאפשרה נוכח חומרי הגלם המקוריים והתשתית הפורייה ליצירה. בכישרונו ונוכח ראיית הנולד, בחר אוברזון להתמקד בעיצוב מוקפד עם ניחוחות אירופאים, תוך התאמתו לקהל הישראלי ולמציאות הישראלית על שלל רבדיה.

3שירלי בוגנים מציגה שמלה בעיצובו של גדעון אוברזון שמככבת בתערוכה. צילום אבי ולדמן

שירלי בוגנים מציגה שמלה בעיצובו של גדעון אוברזון שמככבת בתערוכה. צילום אבי ולדמן

העשור הראשון ליצירתו בשנות ה-60 התאפיין ביציאתו אל האור של “המתכנן הצעיר הגאון שהופך אריגים ל…שירה”, כפי שתואר במגזין “למרחב”. שמלות צרות, שילוב של שכבות בד נוספות כאלמנט עיצובי או כז’קט, גזרות א-סימטריות, קפלים ואבזרי אופנה.

בשנים אלו חבר לנשות החברה והפוליטיקה הבולטות כאן, ובדרך זו – גם אל העולם כולו. מהתצוגה הפרטית המתוקשרת לנשיאת חוף השנהב ועד למדים הייצוגיים של חברת התעופה אל-על, מפתיחת בוטיק האופנה הראשון בתל אביב ועד להפיכתו למעצב חברת האופנה “אלד” המיתולוגית.

העשור השני, שנות ה-70, ייזכר בזכות המעבר מילד הפלא של תעשיית האופנה המקומית אל כוכב בזירה הבינלאומית: ארה”ב, אוסטרליה וניחוחות של ברזיל. לצד עיצוביו לבית האופנה “משכית”, אשר היוו עבורו אתגר וקפיצת מדרגה משמעותית, המשיך לעצב קולקציות חדשניות ונועזות והחדיר את אורך המידי אל לב העשייה. כמו כן, שימש מעצב הבית של אופנת “ניבה” וכמובן צלל למים עת השיק קולקציית בגדי ים לראשונה.

4ג'ני צ'רוואני בדגם של אוברזון בשבוע האופנה צילום אבי ולדמן

ג’ני צ’רוואני בדגם של אוברזון בשבוע האופנה. צילום: אבי ולדמן

אל שנות ה-80 העליזות הגיע אוברזון מוכן מתמיד. היה זה עשור של יצירה פורה, כזו שניתן להגדירה כססגונית. בשנים אלו חנך את בית האופנה המשתרע על פני שש קומות ברחוב גורדון בתל-אביב, השיק קולקציות באירועים נוצצים וחדר גם לתחום האבזרים ובהם משקפי השמש המוגזמים.

כזכור, ב-1986 הצליח אוברזון לעורר סערה תקשורתית ולתפוס את הכותרות הראשיות כאשר כרזת פרסום ענקית לבגדי הים שלו, שבה מצולמת הדוגמנית המצליחה פזית כהן כורעת על ארבע בחוף בבגד ים ומבליטה את הישבן שלה. היתה זו הפעם הראשונה שדיון באופנה, שלא בהקשר של הבגדים עצמם, כיכב במהדורת החדשות.

בשנות ה-90 בגדי הים של אוברזון הפכו לסיפור הצלחה גם בעולם המבוגרים וגם בעולם הילדים. הצבעוניות הבולטת של שנות ה-80 נשארה, אך בלטו בדגמים יותר שסעים, יותר מחשופים, יותר דגשים על הארכיטקטורה של הבגד והחותם האישי. בעשור אקלקטי זה בלט אוברזון גם בחיבתו לפיסול ובשימוש בברונזה, בברזל ובשאר המתכות ביצירותיו, שאף הוצגו בתערוכה בגלריה.

55יעל אבקסיס בדגם של אוברזון בשבוע האופנה צילום אבי ולדמן

יעל אבקסיס בדגם של אוברזון בשבוע האופנה. צילום: אבי ולדמן

המעבר לעשור החמישי, שנות ה-2000, הגיע עם התרחבות רשתות האופנה והייצור ההמוני, ובתוך כך שמר אוברזון על הסלידה שלו מצרכנות של טרנדים והמשיך לעצב קו ייחודי משלו תוך הבלטת השוני שברכישת אופנה עילית לזו שמיוצרת ללבישה יומיומית. ברוח עידן הסלבריטאיות ומלחמות הביצה, התמנה אוברזון ב-2004 למעצב העל של חברת האופנה הוותיקה והמתחרה “גוטקס”.

העשור השישי ליצירתו התאפיין עם התרחבות נוספת של המותג לתחומי עיצוב נוספים, לשיתופי פעולה עם גופים מסחריים (מטבחים, בתי כלבו) ולהקמת מתחם עיצוב ויצירה שבו פרש את חסותו על ארבעה מעצבים צעירים. זה גם העשור שבסופו פרש אוברזון (ב-2018) מעיצוב קולקציות חדשות אך ממשיך בעיצוב בגדי הים למותג הנושא את שמו.

“הסלון של אוברזון” ב”גלריית המשכן בית מאירוב”, רחוב הרצפלד 31, חולון. שעות פתיחה: שלישי עד חמישי בשעות 17:00-20:00, שישי ושבת 10:00-13:00. הכניסה לבעלי תו ירוק, לפי הנחיות משרד הבריאות. לתיאום סיור מודרך וביקור קבוצות: tarbut@holon.muni.il

;