fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/11/המצב-הביטחוני-מלחיץ-אותך-גדול.jpg

המצב הביטחוני מלחיץ אותך? 10 תמציות שיסייעו לך להרגיע מתחים, חרדות ונדודי שינה

שמנים אתריים הם בעלי ריחות חזקים ועמוקים, המשפיעים על הגוף ועל הנפש. התמציות הארומטיות נספגות בקלות דרך מערכת הנשימה והעור, כך שתוכלי להשתמש בהן להרגעה ולאיזון מצבים נפשיים כמו מתח, חרדה, עצבנות ונדודי שינה. הנה 10 תמציות שמצטיינות ביכולתן להרגיע

1המצב הביטחוני מלחיץ אותך

Photo by Abigail Keenan on Unsplash

  1. לוונדר. נחשב לצמח המטהר את הגוף ואת הנפש. התמצית המופקת מהפרחים הכחולים-סגולים משפיעה על מערכת העצבים הסימפטטית – תת-מערכת במערכת העצביםהאוטונומית הפועלת לתגובות מיידיות באדם במצבי לחץ, חירום ומתח. שימוש בצמח מפיג חרדות וחוסר שקט, מרגיע ותורם לשינה איכותית יותר, ליציבות במצב הרוח ולשיפור היכולת להתרכז. לשימוש בשאיפה: הוסיפי 2-4 טיפות של שמן אתרי ל-2-3 כוסות מים רותחים ושאפי את האדים. רצוי לפני השינה.
  2. קמומיל. שייך למשפחת הצמחים הים-תיכונית שמקור שמה בלטינית הוא “רחם”, וזה אומר הכל: ניתן לייבש את הפרחים הקטנטנים ולהשתמש בהם להכנת תה בעל אפקט מרגיע. אופן ההכנה: צקי כוס מים רותחים על 2-3 כפות של קמומיל מיובש, השרי 10 דקות והמשקה מוכן. מומלץ לחזור על הפעולה ארבע פעמים ביום.
  3. ברגמוט. הוא אומנם ידוע כמרכיב ארומטי בתה “ארל גריי” ובבשמים רבים, אבל יש לו גם תכונות טיפוליות במקרים של שחרור חסימות רגשיות, חרדות ודיכאון. באמצעות כבישה קרה, או אידוי וזיקוק, יוצרים את השמן האתרי מקליפת הפרי האיטלקי הצהוב. מומלץ: השתמשי בשמן האתרי כהכנה למדיטציה או לתהליך של דמיון מודרך.
  4. סנדלווד. ביוון העתיקה זכה הצמח לכינוי “מזון לאלים”. בסין, מכינים ממנו שערי מקדשים. ניחוח העץ ידוע כאחד המרגיעים ביותר והוא אף מסייע להיכנס למצבים מדיטטיביים. התמצית האתרית מופקת מהשורשים ומלב הגזע, שאותם מזקקים באמצעות הרתחה, אידוי ועיבוי. השימוש העיקרי בו הוא כמרגיע של מערכת העצבים. ממחקרים עולה שכאשר את מריחה את ניחוחו, גלי המוח שלך נרגעים. ביכולתו לשכך כעס ודאגה, להרגיע ולהזמין שינה טובה. אגב, ככל שהתמצית מתיישנת, האפקט שלה מתגבר. הרחה קטנה ואת מסודרת.
  5. מנדרין. את התמצית האתרית מפיקים מקליפת הפרי הכתום, בכבישה קרה. הניחוח משרה שלווה ומרומם את הנפש. התמצית פופולרית גם בשימוש לילדים. מחקרים מצביעים על כך שלשמן האתרי, בשאיפה ובמריחה, השפעה דמויית היפנוזה קלה שמשנה את מצב הרוח לטובה, והוא נחשב גם כמסייע בהתמודדות עם דיכאון ואבל. לא מומלץ להשתמש בחשיפה ישירה לאור השמש.
  6. יסמין. הפרחים הלבנים הקטנים של הפרח, שזכה לכינוי “פילגשו של הלילה”, כבר היוו השראה למשוררים ולאוהבים. ואכן, לצורך הפקת השמן האתרי הפרחים נקטפים בלילה, בשעות שהם מדיפים את ריחם האקזוטי. לאחר מכן מניחים אותם על שכבת שומן לצורך המיצוי. במחקר שבוצע ביפן, התברר כי הניחוח מגביר את העוררות המנטלית, אך בד בבד משפיע כנוגד דפרסיה וכמרגיע.
  7. וניל. הניחוח אולי מעורר מחשבות שמחות על גלידה וזכרונות ילדות, אבל לשמן האתרי בניחוח המתוק והמשכר יש יכולות להרגיע, להשרות שלווה ואפילו לנחם. לצורך השגת השקט הנפשי, רצוי לא לערבב אותו עם צמחים שמעוררים את המערכת העצבית. את התמצית מפיקים מקליפות הזרעים, ואם תשתמשי בו באמבט או על העור, תרוויחי על הדרך גם את הארומה הפופולרית בעולם.
  8. ורד. בולגריה היא היצרנית הגדולה ביותר של השמן האתרי המופק מעלי הכותרת של הפרח, שמסמל אהבה ושלמות. תהליך הייצור מורכב, אך השמן הטהור עובד כמו קסם, אולי מכיוון שהוא הופך לנוזלי רק כאשר את מחממת אותו בעזרת הידיים, מיד לפני השימוש. מעולה להפגת מתחים, ליצירת איזון רגשי והרגשה כללית טובה, ולפי האגדות – גם ללב שבור.
  9. לילך. את ניחוח הלילך קשה מאוד לכלוא בבקבוק, אך מכיוון שהוא ידוע כמשרה שלווה שווה במיוחד, ככה תעשי זאת נכון: הוסיפי 95% אלכוהול טהור לבקבוק קטן מלא בפרחים שנקטפו בבוקר, סיגרי את הבקבוק ושימרי בטמפרטורה קרירה. אם פרח מאבד מצבעו, החליפי בפרח טרי. חיזרי על התהליך שוב ושוב, עד שהאלכוהול מקבל גוון סגול כהה וריחו מזכיר את ניחוח הפרחים. השתמשי כבושם לגוף או כתוספת למי האמבטיה, ותראי כמה יפה מרגיע הלילך.
  10. ילנג-ילנג. משמעות השם בפיליפינית הוא “הפרח של הפרחים”, ובאינדונזיה הוא מעטר מיטות כלולות מכיוון שמיוחסות לו סגולות של גירוש פחדים, קנאה וזעם. כמו הכפילות בשמו, כך גם למיצוי של הפרח השפעה דואלית: הוא מרגיע את הנפש ומעורר את המוח, בעת ובעונה אחת. הרחה של המיצוי האתרי תרגיע את מערכת העצבים שלך ואם תפזרי את הניחוח בחדר, מחכה לך רוגע בכל פינה.

;