fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/11/רוני-גדול.jpg

רוני שביט-אופק: אחרי שאיבדה את בנה לפני חמש שנים בתאונת דרכים, ילדה שוב בגיל 50

בגיל 45, עולמה של רוני שביט-אופק חרב עליה. בנה הבכור, בר, נהרג בתאונת אופנוע. לפני מספר שבועות, בגיל 50, אחרי הריון ספונטני, היא ילדה באיכילוב את בתה רומי. מחקר של בית חולים סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון שהתפרסם לפני כמה חודשים מגלה: אין הבדל בסיבוכים בהריון ובלידה בין נשים בשנות ה-40 לחייהן לנשים בשנות ה-50 לחייהן

1רוני שביט-אופק צילום ג'ני ירושלמי - דוברות איכילוב

רוני שביט-אופק ובתה רומי: “בחרתי בחיים ובר שלח לי מלמעלה את המתנה הכי גדולה שיכולתי לקבל”. צילום: ג’ני ירושלמי, דוברות איכילוב

בגיל 45, עולמה של רוני שביט-אופק חרב עליה. בנה הבכור, בר, נהרג בדרכו לבדיקה באיכילוב בתאונת אופנוע ביציאה מהמושב מכמורת שם הם גרים. “בר היה היקר לי מכל”, סיפרה רוני, “הוא היה איש הסוד והחבר הכי טוב שלי. המוות שלו הפך את החיים שלי לגהינום ומיד, עוד בשבעה, הבנתי שאני רוצה המשכיות וטעם בחיים האלה ולהביא עוד ילד לעולם, אבל בגילי כבר כולם אמרו לי שזה חסר סיכוי וגם אם כן אז רק מביצית לא שלי. הנחתי לזה והמשכתי הלאה בחיי”.

אבל לחיים יש חוקים משלהם ועולמה של רוני שוב התהפך והפעם לפני 9 חודשים, יומיים בלבד לפני מועד האזכרה לשנה הרביעית למותו של בר. רוני: “הרגשתי רע וחשבתי שזה בגלל התאריך אבל משהו אמר לי שזה לא עוד כאב ושלחתי את בעלי אוהד לרכוש בדיקת הריון. הוא צחק עליי אבל הרגשתי שיש משהו. ואכן, בגיל 49, כנגד כל תחזיות הרופאים ומשום מקום, נכנסתי להריון ספונטני”.

תחילה היא בכתה ולקח לה זמן לעכל את הבשורה הטובה: “מאוד פחדתי שיקרה משהו”, היא אומרת, “אבל זכיתי בהריון כמו של בת 20 עם בחילות ותוצאות תקינות בליווי המסור ומלא תקווה ואמונה של דר’ יסכה לנדסברג המדהימה מהמחלקה לאשפוז טרום לידתי באיכילוב”.

בערב שמחת תורה, בזמן שמתחילים מחדש את פרשת בראשית, חזרה רוני לאיכילוב והפעם הביאה לעולם בת בלידה קיסרית בטיפולו הדואג של דר’ מיקי שנהב, מנהל מחלקות יולדות. רוני: “בחרתי בחיים ובר שלח לי מלמעלה את המתנה הכי גדולה שיכולתי לקבל. יש חיים ותקווה ואני ההוכחה לכך. אני מתחילה את החיים מחדש רגע לפני גיל 50 ואחרי שנים מאוד קשות וכעת אני שוב מאושרת”.

אופק, גננת ממכמורת, נשואה בשנית ואמא לשתיים, תומר (21), ועמית (9). “בר ז”ל ותומר הם ילדיי מהנישואים הראשונים שלי, שהגיעו לסיומם כשחשתי תחושה של מיצוי וחוסר חשק ושמחה”, היא מספרת. “לא פחדתי לעשות את הצעד הדרסטי הזה, ממש לא, כי זו היתה האמת שלי, אבל במקביל ידעתי שאעשה הכל להקים משפחה חדשה. כי נולדתי לתוך משפחה חמה וקרובה ותומכת, וכולנו נשארנו לגור בשכנות במכמורת”.

מחקר חדש על סיבוכי הריון ולידה וגיל האשה

ממחקר חדש של המרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון, שפורסם לפני מספר חודשים ובחן סיבוכי הריון ולידה אחרי גיל 50, עולה כי אין הבדל בסיבוכים בהריון ובלידה בין נשים בשנות ה-40 לחייהן לנשים בשנות ה-50 לחייהן. המחקר קובע כי אפשר ללדת בשלום גם בגילאי 50 ומעלה. המחקר הוצג בכנס האחרון בלאס-וגאס של החברה לרפואת האם והעובר.

עד לפני כ-30 שנה לידה מאוחרת נחשבה למדע בדיוני. עם הזמן, הודות להתפתחויות בתחום הרפואי והטכנולוגי עלה לאט-לאט הגיל שבו אשה יכולה ללדת. המחקר בחן את סיבוכי ההריונות בקרב נשים אחרי גיל 50 וכן את השאלה האם נשים שיולדות בגילאים אלה נמצאות בסיכון מוגבר, להן ולעובר, לעומת יולדות צעירות מהן.

צוות החוקרים כלל את פרופ’ אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב’ בסורוקה, דר’ גלי פריאנטה ודר’ ארז הלוי ממחלקת נשים ב’ בסורוקה, ודר’ תמר וינשטוק, מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון. במחקר בחנו החוקרים את תוצאות ההריון, כלומר את מצב היולדת והעובר בהריון ולאחר הלידה, בקרב 68 נשים בנות 50 ומעלה, שילדו בשנים האחרונות. תוצאות ההריון והלידה של הנשים הללו הושוו לתוצאות של 558 נשים שילדו בין גילאי 45 ל-50, של 7,321 נשים שילדו בגילאי 40-44, וכן של 240,000 נשים שילדו מתחת לגיל 40 .

המחקר כלל לידות שהתרחשו בסורוקה בלבד. המחקר התמקד בעיקר בסוגיה האם הנשים נקלעו במהלך ההריון והלידה לסיבוכים אופייניים לגיל זה כמו: לידות מוקדמות, סוכרת הריונית, יתר לחץ דם וניתוחים קיסריים. כמו כן, נבדק אם היילוד סבל מסיבוכים כמו ציוני אפגר נמוכים שהעידו על מצב גופני ירוד, תמותה או מצוקה במהלך הלידה.

החוקרים הגיעו למסקנה שכל הסיבוכים לאם ולעובר היו גבוהים יותר בקרב נשים שילדו מעל גיל 40 בהשוואה לאלה שילדו מתחת לגיל הזה. עם זאת, למרבה ההפתעה, לא נצפתה הסלמה בסיבוכים בקרב יולדות מעל גיל 50 בהשוואה לנשים שילדו בגילאי 40-50.

עורכי המחקר סוברים, מבלי להיכנס לשאלה האתית של אמהות מאוחרת, כי יש לזכור שגם בגיל 50 פלוס ניתן להצליח, בכפוף כמובן למצב הבריאותי של היולדת ולתרומת ביצית שלה היא תזדקק. לדברי פרופ’ אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות בסורוקה, “מסתבר ש-50 זה ה-40 החדש. אין ספק שהצוותים הרפואיים עתידים לנהל יותר ויותר לידות של נשים מעל גיל 50. סך הכל, יש לזכור, שכבר מעל גיל 40 שיעור הסיבוכים עולה. מומלץ להתייחס להריונות מעל גיל 40 וכמובן מעל גיל 50 כהריונות בסיכון. דגש מיוחד יש לשים על מעקב סוכר בצום ולחצי דם בהריון לגילוי מוקדם של סיבוכים”.

תמונה למעלה: Photo by Fé Ngô on Unsplash

;