fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/10/יהודה-בארקן-גדול.jpg

רועי, בנו של יהודה בארקן שנפטר מקורונה: “היית אבא מדהים, והיית אבא גנוב של מדינה שלמה”

בלילה שבין שישי לשבת, לאחר שבועיים שבהן היה מורדם ומונשם, יהודה בארקן נפטר בגיל 75 מקורונה, והותיר מדינה שלמה המומה וכבר מתגעגעת

1יהודה בארקן וזאב רווח בחגיגה בסנוקר

יהודה בארקן וזאב רווח בסרט “חגיגה בסנוקר”. בנו רועי: “תשמור עליי מלמעלה אבא, כי אני לא יודע איך בכלל להמשיך את החיים בלעדיך”. צילום: יוני המנחם

השמועות על מותו של יהודה בארקן, 75, ממחלת הקורונה החלו כבר בשבת בבוקר. ההודעה הרשמית הגיעה רק במוצאי שבת, עם יציאת השבת, לבקשתו של בנו הבכור, רועי. לתקשורת סיפר רועי ברקן כי אביו נפטר ביום שישי בלילה לאחר שהכליות שלו הפסיקו לתפקד וכל המערכות קרסו. זאת, אחרי שבועיים ויום שבהם בארקן היה מורדם ומונשם.

בארקן, שנפטר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, היה שחקן, במאי ומפיק מהמצליחים ואהובים בארץ, מי שזכה בפרס מפעל חיים מהאקדמיה לקולנוע ישראלי, שבלט בשנות ה-70 וה-80 בסרטי מתיחות וסרטי בורקס ובהם “חגיגה בסנוקר”, “צ’רלי וחצי” ו”אבא גנוב”, שעד היום, 45 שנה אחרי, נחשבים עדיין לסרטים הכי נצפים ומצוטטים בארץ. בשנה שעברה חזר למסך הגדול כשכיכב בסרט “אהבה בשלייקס”. בארקן, כידוע, חזר בתשובה לפני כ-20 שנה והתגורר ביישוב הדתי בית גמליאל ליד רחובות.

בפרוץ המגיפה במרץ השנה, נשאל בארקן כיצד הוא שומר על עצמו מפני הקורונה, וענה: “אני מקדם מרות. אם אמרו להישאר בבית, אני עושה את זה, ואם אמרו לשטוף ידיים ואם אמרו לא להתקרב לאנשים, אני עושה את זה. לכן אני לוקח שיעורי תורה דרך הטלפון. אני הפסקתי לנשק מזוזות בגלל ההוראה, אני מסתכל על המזוזה, מעביר לה את המבט ובזה עשיתי את היומית שלי. אני לא לוחץ ידיים”.

רועי נפרד אמש מאביו בפוסט מרגש בפייסבוק: “אבא שלי, איך אני יכול לרשום עליך בלשון עבר? איך אני יכול לחשוב על החיים שלי כשאתה לא חלק מהם? היית אבא מדהים, תמיד היית שם בשבילי ועדיין היית ‘אבא גנוב’ של מדינה שלמה! היית הגיבור שלי והערצתי אותך. אבא, בא לי שתגיד לי שזה הכל מתיחה, בא לי לשמוע אותך צוחק ובא לי לחבק אותך. תשמור עליי מלמעלה אבא, כי אני לא יודע איך בכלל להמשיך את החיים בלעדיך. תצחיק את כולם שם למעלה. אוהב אותך תמיד אבא ומתגעגע ומבטיח לך שאדאג שתמיד ייזכרו כמה מדהים היית!”.

2יהודה בארקן ובנו רועי

יהודה בארקן ובנו הבכור רועי: “בא לי שתגיד לי שזה הכל מתיחה, בא לי לשמוע אותך צוחק ובא לי לחבק אותך”. צילום: פייסבוק

זאב רווח, חברו הקרוב ושותפו של יהודה בארקן ב”צ’רלי וחצי” ו”חגיגה בסנוקר”: “הידיעה על פטירתו של יהודה קשה מאוד עבורי. אני והמשפחה שלי חווים צער רב. אני מרגיש נורא משום שקיוויתי שהוא יעבור את הקורונה. יהודה היה בן אדם, פשוט בן אדם. הוא נפטר כצדיק בשבת. עשינו ביחד כמה סרטים שזכורים וילוו את עם ישראל בשמחה, הרבה שמחה. היה תענוג גדול לעבוד איתו. יהי זכרו ברוך”.

מיכל ינאי, מי שהתגלתה בגיל 18 בסרטו של יהודה ברקן “נשיקה במצ”ח”, נפרדה ממנו: “תודה יהודה, על שהיית נדיב כשחקן וכאדם, תודה שנתת להתווכח איתך בלי פחד על סצנות למרות מעמדך, תודה על שהצחקת כל כך ושנתת לי את ההזדמנות הראשונה להיות על המסך הגדול. תודה על שהיית מי שהיית עבורי ועבור כולנו. היית ותהיה השראה. היה תענוג צרוף ובית ספר למשחק לעמוד לידך, להתבונן בך, לשחק לצדך. ראית תמיד הכל מכל הכיוונים, ידעת הכל וחלקת ברוחב לב. היית כבר כוכב גדול, אבל עם אפס גינונים, תמיד דואג שכולם מסביב ירגישו נוח, מפרגן ללא גבולות ומאפשר לכולם לזרוח”.

השחקנית חלי גולדנברג, ששיחקה לצידו של בארקן ב”אבא גנוב”, היתה בין הראשונות לספוד לו ברשתות החברתיות: “יהודה איננו, האבא הכי גנוב. שחקן מחונן, אדם נעים הליכות. מוקדם מדי, הרבה יותר מדי. יהיה זכרו ברוך”.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: “יהודה בארקן, שהלך מאיתנו אתמול, היה באר של שמחה. שחקן ענק ועתיר גוונים, שהיה גם ענק רוח ושפע מנדיבותו אל כל אדם. אנחנו נשוב אל הנכסים שהותיר לתרבות הישראלית שוב ושוב, ונזכור אותו באהבה רבה וחיוך. תנחומיי העמוקים למשפחתו”.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: “בשם כל אזרחי ישראל ויחד עם רעייתי שרה אני מבקש להביע תנחומים מעומק הלב למשפחתו של האיש שכולנו אהבנו יהודה בארקן ז״ל. יהודה אהב את העם ואת המדינה אהבה גדולה ושימח דורות שלמים של ישראלים בארץ ובעולם. הוא יחסר לכולנו מאוד. נמשיך לנצור את יצירותיו ואת נכסי התרבות שהשאיר אחריו. עוד רבות ילומד ויסופר על איש התרבות פורץ הדרך הזה. יהי זכרו ברוך”.

3יהודה בארקן וזאב רווח בצארלי וחצי

יהודה בארקן וזאב רווח ב”צ’ארלי וחצי”. רווח: “יהודה היה בן אדם, פשוט בן אדם. הוא נפטר כצדיק בשבת”

שר הביטחון, בני גנץ: “הערב אנחנו נפרדים בצער מיהודה בארקן, אחד מהשחקנים והבמאים הגדולים ביותר שהיו לנו. לכל ישראלי יש זיכרון מיהודה בארקן. אין ספור סרטים, קריירה ארוכה ויצירות קולנועיות שיהיו חלק מאיתנו לעד. יהודה, יצירותיך וסרטיך ימשיכו ללוות אותנו שנים ארוכות קדימה. תנחומיי העמוקים והכנים למשפחה, כולנו איתכם בכאבכם. שלא תדעו עוד צער”.

שר התרבות והספורט, חילי טרופר: “יהודה בארקן זכרו לברכה היה מהשחקנים והיוצרים המוכשרים ביותר שידעה ישראל. מילוני ישראלים שצפו וצופים בסרטיו שוב ושוב הם העדות הטובה ביותר ליכולת שלו להיכנס ללבבות. הדמויות אותן גילם והסרטים אותם ביים וכתב יישארו לנצח שזורים בתרבות הקולנוע הישראלית. בכישרון רב הצליח בארקן להכניס רגעי הומור ושמחה לכל בית ישראלי במהלך שנים ארוכות”.

וטרופר הוסיף: “הערב דיברתי עם משה אדרי, חבר קרוב של יהודה, שסיפר לי גם על ליבו הגדול של בארקן. בחודשים האחרונים, כשהקורונה חבטה בעוצמה גם באנשי עולם התרבות, היה יהודה מגייס את אדרי שוב ושוב כדי לסייע למי שנפגעו. יהודה היה מסתובב בין חברים וחברות שנפגעו, נותן להם קצת כסף, קצת אוכל והרבה אהבה. איש עם לב גדול, שלדברי אדרי חלום אחד שעליו דיברו רבות באחרונה כבר לא יגשים: סרט נוסף – “חגיגה בסנוקר 2″. זה כבר ההפסד של כולנו… תנחומיי הכנים לרעייתו, ילדיו ומשפחתו, יהי זכרו ברוך”.

שר התקשורת, יועז הנדל: “צר לי על לכתו של יהודה בארקן. שחקן ויוצר שדור שלם גדל עליו, צחק ובכה יחד איתו. שכל אחד אימץ משהו מ’חגיגה בסנוקר’ או ‘צ׳ארלי וחצי’, שבכה ב’אבא גנוב’. מדינת ישראל מתבגרת, יש האומרים משתנה. אני מקווה שהתום, היצירה והחיוך שלו ימשיכו להיות חלק ממדורת השבט. אנחנו צריכים את החיוך הזה, העוקצנות שמאחורי דמות הישראלי, החספוס והתחושה שאפשר לצחוק ביחד, כי לפעמים גם ככה מסובך כאן”.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, כתבה: “המילים לא תוכלנה להביע את העצב העמוק, שאני חשה יחד עם רבים מהעם בישראל. יהודה, זוכה פרס מפעל חיים מטעם האקדמיה לקולנוע, היה ויישאר אחד מכוכבי הקולנוע והטלוויזיה המוכשרים ביותר שלנו, סמל למדורת השבט, לחגיגות של קולנוע ישראלי, שתסריטיהם זכורים לכל כך הרבה בעל פה”.

4יהודה בארקן בפלפלים צהובים

יהודה בארקן ב”פלפלים צהובים”. קרן מרגלית, יוצרת הסידרה: “ברגע שפגשנו את יהודה בארקן זה היה בינגו. התחברתי אליו בשניות. הוא איש חם ומצחיק ואוהב אדם והיתה בו הרבה צניעות על הסט”

מי שהטיבה לתאר את יהודה בארקן ז”ל היא קרן מרגלית, היוצרת של הסידרה ״פלפלים צהובים” בקשת 12, שבה כיכב בארקן בשתי עונות. כשעוד היה מאושפז, היא כתבה בפוסט: “ברגע שפגשנו את יהודה בארקן זה היה בינגו. התחברתי אליו בשניות. הוא איש חם ומצחיק ואוהב אדם והיתה בו הרבה צניעות על הסט. אין הרבה אנשים עם כל כך הרבה ניסיון. האיש הביא מיליון איש לקולנוע ולא בסרט אחד. אין הרבה אנשים שמבינים כמוהו מצלמה ואיך לספר איתה סיפור והוא נתן מניסיונו רק כמה שביקשנו.

“ברגעים המתים על הסט ראו שהוא מנהל עם עצמו הרבה שיחות על אור הזרקורים וכוחו המסמא. גם שנים אחרי שחזר בתשובה הוא היה עמוק בתוך למידה, כל הזמן. לפעמים הוא היה נזכר בימים שלו ההם ולא כל כך אהב לדבר עליהם, אמר לי לא פעם שהוא היה אז אדם לא טוב. היה לי קשה לדמיין את זה. הוא הקפיד מאוד לא לפגוע באדם מולו.

“אם היו מושיטים לו יד ללחיצה, הוא היה שולח בעדינות את כף ידו המאוגרפת ומספר על דלקת הפרקים ממנה הוא סובל. זה היה אמיתי. אבל אני חושבת שזאת היתה גם דרכו לא ללחוץ יד לנשים מבלי לפגוע בהן. הוא ראה בצורך לא לבייש את האדם העומד מולו, או להביך אותו – ערך”.

;