fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/10/קנזו-גדול-1.jpg

החיים לצד קנזו: ראיון בלעדי ל”רות עבור” עם הישראלית שהיתה יד ימינו של המעצב המפורסם בפריז

רות עובדיה מספקת הצצה מרתקת אל האיש, יצירתו הייחודית והעבודה לצידו: “בעיניי, קנזו היה התמצית של אמנות החיים”

2רות עובדיה עם קנזו במסיבת יום ההולדת 80 שלו לפני שנה וחצי

רות עובדיה עם קנזו טקאדה במסיבת יום ההולדת ה-80 שלו לפני כשנה וחצי: “הוא היה שקט וביישן, אבל מלא הומור. הוא היה נדיב ותמיד ידע לשמור על האנשים שקרובים לליבו”. צילום: Alain Robert

מעצב האופנה היפני-צרפתי קנזו טקאדה, מייסד מותג-העל “קנזו” ודמות אגדית באופנה העולמית, נפטר לפני כמה שבועות בצרפת בגיל 81 לאחר שחלה בקורונה. מעטים בארץ יודעים כי האשה הקרובה אליו ביותר היתה ישראלית, רות עובדיה, אשר שימשה כעוזרת האישית שלו במשך שנים רבות.

עובדיה, שגדלה והתחנכה בצרפת, החלה את דרכה בעולם האופנה אצל המעצבת סוניה ריקייל, שם היתה אחראית על הפקת תצוגות אופנה וליהוק דוגמניות. את קנזו טקאדה פגשה לראשונה ב-1983 והפכה לאשת יחסי הציבור שלו, כשבמסגרת עבודתה אף הפיקה את תצוגות האופנה שלו, כולל תצוגות שבוע האופנה בפריז.

 ב-1989 נפרדה עובדיה מ”קנזו”, טסה לתקופה לניו-יורק, וחזרה לפריז כעורכת מגזין “אייר פראנס מאדאם”, שמופץ בשדות התעופה בצרפת על ידי הוצאת הספרים “אסולין”, שם פגשה את בעלה. בהמשך, חזרה לעולם האופנה והצטרפה ל”דיור”, תחת ניהולו האמנותי של ג’יאנפרנקו פרה, כיחצ”נית האחראית על תצוגות ההוט קוטור והפרט-א-פורטה. התחנה הבאה היתה בית האופנה “רושאס”, כדוברת ויח”צנית של אופנת הקוטור.

ב-1997, כמעט עשור לאחר שנפרדה מקנזו, הוא קרא לה לחזור ולהפוך ליח”צנית העולמית של המותג. שנתיים אחר כך, בגיל 60, קנזו פרש מבית האופנה שלו, שהיה כבר בבעלות תאגיד האופנה LVMH, כי רצה להקדיש את זמנו לחיים עצמם. עובדיה פרשה שנתיים אחריו מ”קנזו” והצטרפה לבית האופנה “אסקדה”.

קנזו טקאדה חזר לסצינת העיצוב בפריז ב-2005, עם קו קוטור בשם “טקאדה” ומותג לייפסטייל, ועובדיה חברה אליו בשלישית, והיתה לצידו עד יומו האחרון. בראיון בלעדי מפריז היא מספקת לנו הצצה בלעדית לחייו וליצירתו פורצת הדרך. “היה לי הכבוד והמזל להכיר את קנזו במשך 37 שנה”, היא אומרת, “שמחתי בכל יום לעבוד איתו, להיות חלק ממשפחתו ולחלוק איתו עולם יפה יותר”.

קנזו במשרדו בפריז. מכאן הוא ניהל את ממלכת העיצוב שלו

קנזו טקאדה במשרדו בפריז. מכאן הוא ניהל את ממלכת העיצוב שלו

רות, כל עולם האופנה התאבל על מותו של קנזו. אילו תגובות קיבלת?

“כל מי שהכיר אותו המום מהפתאומיות ומהנסיבות סביב מותו. אנו מתרגשים עמוקות מכמות האהבה וההערצה שהרעיפו עליו בכל העולם ומהתמיכה של האנשים שעבדו איתו. אני חושבת שלא הבנו עד כמה חשובה היתה ההשפעה שלו על העולם ועל האנשים סביבו. אני ממש עצובה ועדיין מוטרדת עד היום. למרות שנשארתי לצידו עד היום האחרון וביקרתי אותו מדי יום בבית החולים, אני מעדיפה לחשוב שהוא נמצא בנסיעת עסקים. הוא יישאר לנצח בלב כולם”.

 איך, לדעתך, הוא היה רוצה שיזכרו אותו?

“הוא היה רוצה להיזכר באהבת החיים שלו, בהרפתקנות שלו, בחום ובגישתו החיובית. היה לו סגנון בלתי ניתן לחיקוי, מלא שמחה ותוסס, מה שהתבטא גם בעיצובים שלו שאימצו גיוון תרבותי והשפיעו על דור שלם. במשך כל חייו קנזו מעולם לא הפסיק לשמוח ולחגוג. זה ניכר בעבודתו”.

כמישהי שעבדה איתו ובילתה זמן רב לצידו, ספרי לנו קצת על האדם שהיה.

“קנזו היה יצירתי להפליא. היתה לי ההזדמנות לעבוד לצידו שנים רבות, ופגשתי אותו בגיל צעיר. הערצתי את הסקרנות והפתיחות שלו, שאף פעם לא פחתו, למרות שהיה כה מצליח. הוא היה שקט וביישן, אבל מלא הומור. הוא היה נדיב ותמיד ידע לשמור על האנשים שקרובים לליבו. היתה לו תשוקה לחיים. בעיניי, קנזו היה התמצית של אמנות החיים”.

מה היו מקורות ההשראה שלו?

“חייו המגוונים והצבעוניים היו מקור ההשראה שלו והוא הושפע כמעט מכל דבר – אירוע, סיפור, תמונה, רישום. שורשיו היפניים בשילוב עם אהבתו לצרפת ולתרבות הצרפתית הם שהפכו את המוצרים שלו לכל כך ייחודיים ומרתקים. קנזו התלהב מאוד מהמותג החדש שלו לעיצוב פנים, K3 (הושק בינואר השנה), שאותו יצר עם קבוצה של מעצבים צעירים ושאפתנים, ובו שם דגש על שילוב של אוריינטליזם יפני ו-Joie de Vivre (ביטוי צרפתי להנאה מהחיים), וזה מה שקנזו תמיד ביצע כל כך טוב. ניתן לראות זאת בקולקציה שהשקנו בספטמבר האחרון”.

3רות עובדיה עם קנזו

רות עובדיה וקנזו בפריז: “הוא אהב לעבוד עם צעירים יצירתיים וגם ללמוד מהם”

מהו השיעור הגדול ביותר שהעבודה איתו לימדה אותך?

“להיות קפדנית, מדויקת, מקצועית, ולהיזהר לא לתת לגורמים ולרעשים חיצוניים להשפיע עליי. היינו כל הזמן ביחד והערצתי אותו כל יום. זה לא מנע מאיתנו לצחוק, לריב, לצאת לחופשות ביחד, לחוות חוויות נפלאות ולגלות דברים יחד. בסופו של דבר, הוא לימד אותי להישאר תמיד חיובית ולהמשיך לנסות”.

האם גם הוא, כמו ענקי אופנה אחרים, טיפח את הדור הבא של האופנה העילית?

“בוודאי. לקנזו היו ציפיות מאוד גבוהות, כך שהאנשים שסבבו אותו היו צריכים להיות מקצועיים מאוד. אבל ברגע שהם הצליחו להפוך לחלק מהעשייה שלו, הם גם הפכו לחלק מהמשפחה. הוא אהב לעבוד עם צעירים יצירתיים וגם ללמוד מהם, והעביר את הידע שלו באותו זמן, באופן טבעי. אנגלברט הונורט (העוזר האמנותי ב-K3) הביע יצירתיות יוצאת דופן במהלך העבודה עם קנזו”.

איך יושפע המותג לעיצוב פנים, K3, ועד כמה תישמר המורשת שלו?

“עכשיו האחריות מוטלת על השותפים האמנותיים שלו – הונורט, מארסי, ווונדה ג’למיני – שהיו הכי קרובים אליו. עליהם לסיים יצירת קולקציה חדשה ולוודא שהקו האמנותי והמורשת יישמרו באופן הדוק. מנהל המותג K-3, ג’ונתן בושה מנהיים, ימשיך לכהן בתפקידו כאחראי המרכזי על המוצרים שכוללים רהיטים ופריטי לייפסטייל”.

מה עוד חשוב לך שהעולם ידע עליו?

“קנזו, שנהגתי לקרוא לו קנזו סאן (מאסטר ביפנית), נהג להגיד דברים כמו: ‘העולם יפה’ ו’בואי נהפוך את העולם ליותר יפה’. לצערי, העולם קצת פחות יפה מאז שהוא עזב אותנו, אבל אנחנו צריכים להמשיך לחלום על עולם בצבעים ועל מציאות יפה יותר. אני רוצה להודות לכולם על האיחולים החמים ועל האהבה וההערכה האדירה שהביעו כלפיו. אני רוצה לשלוח איחולים למשפחה שלי בישראל ולבן-דודי, השחקן זאב רווח”.

קנזו אהב מסעות בעולם. בתמונה באחד מטיוליו בהודו

קנזו אהב מסעות בעולם. בתמונה: באחד מטיוליו בהודו

תודה לגברת שמחה שטרן על העזרה בהכנת הכתבה.

;