fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/05/בוטוקס-גדול.jpg

כואב לך בעת קיום יחסי מין? בוטוקס יכול להיות פתרון!

בגיל המעבר ובגיל מבוגר יותר כל אשה שנייה סובלת מכאבי חדירה במידה כזו או אחרת בעת קיום יחסי מין. טיפול חדשני מחליף עכשיו הליך כירורגי מורכב בזריקות בוטוקס ועושה סוף לכאבים

בוטוקס לנרתיק

Photo by Allef Vinicius on Unsplash

בין 10ל-20 אחוז מהנשים בגיל הפריון, שפונות לבדיקה גינקולוגית, סובלות מכאבי חדירה בעת קיום יחסי מין. התופעה עולה משמעותית אחרי גיל הפסקת הווסת ומגיעה לכדי כ-50 אחוז. כלומר, בגיל מבוגר יותר כל אשה שנייה סובלת מכאבים במידה כזו או אחרת בעת קיום יחסי מין.

“כאשר מדברים על כאבי חדירה בעת קיום יחסי מין יש שני פיקים משמעותיים – הראשון הוא בגיל הפריון, גילאי 20-30, והשני בגילאי 55 עד 65 פלוס”, אומרת דר’ ליאורה אברמוב, מומחית במיילדות ובגינקולוגיה, מנהלת המרפאה לטיפול מיני במרפאות לבריאות האשה שבבית החולים ליולדות “ליס”, המרכז הרפואי איכילוב תל אביב.

דר’ אברמוב: “מחצית מהנשים, שהווסת שלהן פסקה מזה שלוש שנים ושאינן נוטלות טיפול הורמונלי חליפי, יסבלו מיובש נרתיקי ומכאבים בעת קיום יחסים. נשים אלו לעיתים קרובות אינן פונות לרופא מכיוון שהן מתביישות ואם הן פונות ממליצים להן בעיקר להשתמש בג’ל או בחומר סיכוך וזה ברבים מהמקרים אינו מספיק”.

איך מטפלים בכאב נרתיקי

דוקטור ליאורה אברמוב

דר’ ליאורה אברמוב: “חוסר באסטרוגן עלול לגרום לכאבים בחדירה וליובש נרתיקי

מהי הסיבה לכאבים האלו? 

בגיל הפריון הסיבות לכאבים שונות, מפתח נרתיק צר, שימוש בגלולות, ירידה באסטרוגן, שינויים הורמונליים, כיווץ, מתח של שרירי ריצפת אגן או דלקות נרתיקיות חוזרות ואף דלקות חוזרות בדרכי השתן. כמו כן, מחלות ויראליות מקומיות, כמו הרפס או פפילומה, ואפילו מצבי סטרס נפשי, יכולים לגרום לזה. בגילאים אלה העוצמות של הכאב משתנות. לרוב מדובר בכאב שורף שמאוד אופייני לכאב עצבי. בגלל שזו בעיה עצבית הטיפולים הם די מגוונים.

בנשים מבוגרות, אחרי גיל המעבר, שלא לוקחות טיפול הורמונלי חליפי, החוסר באסטרוגן עלול לגרום לכאבים בחדירה וליובש נרתיקי בצורה מאוד קיצונית. נשים לא כל כך מודעות לזה וזה ממש חבל כי אין סיבה להימנע מיחסי מין גם בגיל מבוגר יותר. יותר נשים פונות כיום לטיפול כי הן רוצות להרגיש צעירות וקיום יחסי מין נותן לנשים תחושה שהן עדיין צעירות ועדיין אטרקטיביות.

מהן דרכי הטיפול?

אם הכאבים הם תוצאה של שינויים הורמונליים אחרי גיל המעבר, אנחנו ממליצים על טיפול הורמונלי מקומי (משחה מקומית או טבליות) באסטרוגן והתוצאות הן מדהימות. זה משפר את הרירית של הנרתיק, מעבה אותה, מעשיר אותה וגורם ליותר רטיבות וגמישות בנרתיק.

אצל נשים צעירות יותר, מתחילים לרוב עם טיפולים שמרניים כמו לחפש גורמים רגשיים, לבחון את הקשר עם בן הזוג, מידת השלכות הכאב על המערכת הזוגית והמינית, אם יש אינטימיות ואם לאשה בכלל יש חשק למרות הכאבים ואם היא מקיימת יחסי מין שאינם כוללים חדירה. לרוב אם אנו מאבחנים נזק באינטימיות המינית, הזוג מופנה לטיפול מיני. מאוד חשוב שיחסי המין לא ילוו בכאב. אני מייעצת לאותן נשים או לקיים יחסים ללא חדירה או להשתמש בחומר מאלחש כמו “אמלה” או “עזרקאין” כדי לא להרגיש את הכאב.

אם הכאבים הם תוצאה של כיווץ נרתיקי, מפנים את האשה לפיזיותרפיה של ריצפת האגן. אם האשה לוקחת גלולות ויש ירידה הורמונלית אז נמליץ להפסיק את הגלולות וניתן משחה אסטרוגנית מקומית. אפשר לנסות גם טיפול בדיקור סיני המקל על ההתמודדות עם הכאב.

מזריקים בוטוקס לנרתיק

דר זיו צפריר

דר’ זיו צפריר: “הטיפול בבוטוקס רלוונטי גם לנשים בגיל 40 פלוס”

בסופו של דבר אם זה לא עוזר אנחנו מגיעים גם לבוטוקס. הבוטוקס הוא רעלן שמשתק שרירים ומשתק עצבים. הבוטוקס יעיל לתקופה של כ-6 חודשים. מה שעושים זה פשוט דקירות קטנות באזור שכואב בכניסה לנרתיק. ברוב במקרים זה אכן שובר את מעגל הכאב.

אז באלו מקרים פונים לבוטוקס כפתרון לבעיה? “הטיפול בבוטוקס בנסיבות של כאבים בעת קיום יחסים יהיה בשני מקרים – כאב עמוק וכאב שטחי”, מסביר דר’ זיו צפריר, מומחה ביילוד וגינקולוגיה, מנהל השירות האנדוסקופי גינקולוגי והמרפאה הרב-תחומית לאנדומטריוזיס וכאב אגן כרוני בבית החולים קפלן. “במקרה הראשון מדובר בכאב כתוצאה מכיווץ שרירי רצפת האגן, ובמקרה השני מדובר בכאב שטחי שמקורו בדרך כלל בהפרעה עצבית אשר יכולה לערב גם את השרירים השטחיים במפתח הנרתיק. יש נשים הסובלת משילוב של שתי ההפרעות”.

איך מבוצע הטיפול בבוטוקס?

דר’ צפריר: חשוב לאפיין את נסיבות הופעת הכאב ולבצע גם בדיקה גופנית. בפגישה עם המטופלת נאפיין את אזורי הכאב ועוצמתם. נשים שאובחנו כסובלות מכאבים שטחיים ניתן לבצע את הזרקת הבוטוקס ללא טשטוש או הרדמה במרפאה, בעוד שנשים שסובלות מכאבים עמוקים יותר יעברו הזרקה תחת טשטוש בבית חולים מאחר ומדובר בטיפול מכאיב יותר ובשל הרגישות שלהן. על פי רוב, נשים יחזרו לשיגרת חייהן ביום למחרת הטיפול.

באיזו תדירות צריך לחזור על הזריקות?

התדירות משתנה מאוד מאשה לאשה. יש מקרים שבהם נדרש רק טיפול בודד כדי להוציא את המטופלת ממעגל הכאב.

כיצד חומר שהשפעתו אמורה לפוג לאחר חצי שנה לכל היותר, מביא למעשה לריפוי?  

ההסבר לכך נוגע למורכבות של הופעת הכאב הכרוני והביטוי שלו. אשה החווה כאבים בעת קיום יחסים, מפתחת התניה, נוצר קשר של סיבה ותוצאה, כך שבפעם הבאה שתיחשף לגורם, במקרה הזה סקס, הדבר יעורר כאב, שיופיע באופן מהיר יותר ועז יותר. הטיפול בבוטוקס יכול להוציא אותה ממעגל הכאב. חשוב לא פחות, הבוטוקס לא פוגע ביכולת להגיע לאורגזמה. העובדה שאשה מסוגלת לחוות יחסים ללא כאבים, ואפילו להגיע לאורגזמה, היא חוויה חיובית המביאה לניתוק הזיקה בין סקס לסבל. כך, ניתק מעגל הכאב, והתוצאה היא שיפור משמעותי של איכות חייה והזוגיות שלה.

האם הטיפול בבוטוקס רלוונטי גם בגילאים בוגרים יותר של נשים בנות 40 פלוס?

הטיפול בבוטוקס רלוונטי גם לנשים בגיל 40 פלוס, כי אותן סיבות שגורמות לכאבים אצל אשה בת 30 יכולות לגרום לכאבים גם בגיל מבוגר יותר. בנוסף לזה, יש סיבות שהן יותר ספציפיות לגיל המעבר והדגש הוא על החוסר באסטרוגן. לכן, עלינו לשלול סיבות שכיחות בקבוצת הנשים הזו ולהתאים את הטיפול לאשה בהתאם לסיפור הספציפי שלה.

האם יש להזרקת הבוטוקס לנרתיק תופעות לוואי כלשהן?

תופעות הלוואי של הטיפול בבוטוקס בנסיבות אלו הן נדירות. בין היתר, ייתכן דימום באזור ההזרקה, זיהום או תגובה אלרגית. תופעות אלו מוגבלות בזמן ומינוריות. לעיתים מאוד נדירות תיתכן פגיעה זמנית בסוגרים של מערכת השתן והעיכול.

יש מקרים שבהם נשים, שעברו הזרקות בוטוקס מסיבות שונות כמו טיפולים קוסמטיים, יפתחו נוגדנים לחומר, עובדה שיכולה להכשיל את הטיפול ולכן נימנע מהזרקות חוזרות בנסיבות אלו.

אז הבוטוקס מחליף לעיתים פתרון שהיה ניתן לתת עד כה רק בהליך ניתוחי?

אנחנו תמיד מנסים למצוא גורם ספציפי לבעיה. האם אלו סיבות נפשיות, זיהום מקומי, או כאבים הנובעים מטראומה, כמו תפירה לא נכונה אחרי לידה, טראומה מינית, חוסר באסטרוגן או אנדומטריוזיס – מחלה שכגורמת לכאבי אגן כרוניים. אחרי ששללנו סיבות ספציפיות, יש מיגוון אפשרויות טיפול שהן יותר שמרניות כפי שהזכירה דר’ אברמוב.

נכון להיום, התפיסה אומרת שאשה שסובלת בשל כיווץ יתר של שרירי ריצפת-האגן וכל הטיפולים לא עזרו מגיעים למוצא האחרון, הכירורגי. בניתוח נכרת החלק התחתון של פתח הנרתיק, אזור רגיש המכיל ריכוז רב של עצבים. זה מעניק לנשים יכולת לקיים יחסים כך ששביעות הרצון בטווח הרחוק תהיה גבוהה. אבל מדובר בתהליך החלמה מאוד קשה וארוך. בנוסף, זה גם פוגע בעצבוב של האזור ומשנה את התחושה. לא מעט נשים הצטערו על ההליך הכירורגי שעברו. הבוטוקס אינו פולשני והתהליך הפיך. הוא יכול לסייע משמעותית ולשפר את איכות חייהן של המטופלות, מבלי לחשוף אותן לסיכונים או לתופעות לוואי משמעותיים.

עד כמה הטיפול הזה כבר זמין בארץ?

“עד כמה שידוע לי, אנחנו – דר’ אברמוב ואני – הראשונים שמציעים טיפול זה בארץ בנסיבות של כאבים בקיום יחסים”.

בוטוקס לנרתיק

Photo by Isaac Ordaz on Unsplash

;