fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/04/מותו-של-הנסיך-פיליפ2.jpg

איך נראו 73 שנות הנישואים של המלכה אליזבת השנייה, שהתאלמנה שלשום מבעלה?

“הוא הצחיק אותה, עשה את הדברים אחרת ממנה, הסתכל על החיים באופן שונה, אך ביחד הם היו זוג נהדר”

1המלכה אליזבת השנייה והנסיך פיליפ על שער דיילי מירור אתמול

המלכה אליזבת השנייה והנסיך פיליפ על שער “דיילי מירור” אתמול: “הנסיך פיליפ הראה לעולם מה המשמעות של להיות בעל תומך לאשה חזקה”

בנישואים שנמשכו למעלה משבעה עשורים, הנסיך פיליפ היה הבעל שתומך באשתו, המלכה אליזבת השנייה, ברבים מהרגעים הלאומיים הגדולים, כשהוא תמיד במרחק שני צעדים מאחוריה – ובאופן פרטי הוא היה גם מי שהכיר אותה הכי טוב. אחד ממזכיריו ניסח זאת כך: “הנסיך פיליפ הוא האיש היחיד בעולם שהתייחס למלכה כאל בן אנוש אחר, כי הוא האדם היחיד שיכול”.

הנסיך פיליפ, הידוע גם כדוכס אדינבורו, נהג ללוות את המלכה הבריטית בביקורים במדינות העולם, בפתיחת הפרלמנט, באירועי זיכרון וכמובן באירועים משפחתיים. לרוב היה זה הוא ששבר את הקרח והפך אירועים רשמיים לנינוחים יותר. הוא ידע לנהל סמול טוק, היה לו חיוך קטן ומקסים, הוא היה אדיב ובעיקר פשוט נחמד. רק אחר כך יכלו האורחים לפנות למלכה.

בפוסט שכתב ברק אובמה בפייסבוק שלו מיד לאחר פטירתו של פיליפ שלשום, הוא נזכר בפגישות שלו ושל מישל עם המלכה ובעלה. אובמה: “כשפגשנו לראשונה את הנסיך פיליפ, הוא והוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה כבר היו על הבמה העולמית במשך יותר מחצי מאה – וקיבלו את פניהם של מנהיגים כמו צ’רצ’יל וקנדי; מנדלה וגורבצ’וב. כשני אמריקאים שלא רגילים לארמונות ולפאר, לא ידענו למה לצפות”.

2כך נראו אתמול שערי העיתונים בבריטניה. בתמונה - הדיילי מייל

כך נראו אתמול שערי העיתונים בבריטניה. בתמונה: “דיילי מייל” – להתראות אהובי

“לא היינו צריכים לדאוג”, הדגיש אובמה. “המלכה והנסיך פיליפ הרגיעו אותנו מיד בנועם ובנדיבותם, והפכו אירוע טקסי למשהו טבעי הרבה יותר, אפילו נוח יותר. הנסיך פיליפ במיוחד היה אדיב וחם, עם שנינות חדה והומור טוב. זו היתה ההיכרות הראשונה שלנו עם האיש שעומד מאחורי המלכה, ובשנים שחלפו מאז, ההערצה שלנו אליו רק הלכה וגברה. אנחנו נתגעגע אליו מאוד”.

ואובמה הוסיף: “לצידה של המלכה, או בעקבות שני הצעדים הנהוגים מאחור, הנסיך פיליפ הראה לעולם מה המשמעות של להיות בעל תומך לאשה חזקה. עם זאת, הוא גם מצא דרך להוביל מבלי לדרוש את אור הזרקורים – לשרת בלחימה במלחמת העולם השנייה, לפקד על פריגטה בצי המלכותי ולסייר ללא לאות בעולם בכדי לתמוך בתעשייה הבריטית ובמצוינות. באמצעות הדוגמה יוצאת הדופן שלו, הוא הוכיח שותפות אמיתית – הכל בשירות משהו גדול יותר”.

כשאליזבת פגשה את פיליפ

אליזבת פגשה לראשונה את בעלה פיליפ, באותה עת נסיך יוון ודנמרק, במשחק טניס בשנת 1939. הוא היה אז בן 18 שתפס את עינה של הנסיכה אליזבת בת ה-13. מה שהחל בגיל העשרה התפתח עם השנים לידידות עם מכתבים שהוחלפו וביקורים מזדמנים בשנות מלחמת העולם השנייה. בזמן ששהה בחיל הים המלכותי, הנסיכה הצעירה שמרה תמונה שלו בחדרה.

3הדיילי טלגרף

שער “הדיילי טלגרף

למרות השוני ביניהם, הנישואים שלהם היו מבוססים על אהבה. הם בחרו זה בזה. פיליפ, שנולד כנסיך ביוון, נאלץ לגלות מארץ מולדתו ומצא את עצמו נודד ברחבי אירופה. אליזבת גדלה בעיקר מאחורי חומות הארמון בלונדון, מוגנת מהעולם האמיתי. הוא היה עצמאי שהגן על חירותו בחירוף נפש, היא ביישנית ומהורהרת. בתקשורת כתבו תמיד שהם השלימו זה את זה. נכדם, הנסיך וויליאם, סיכם בעבר את הקשר ביניהם: “הוא מצחיק אותה, עושה את הדברים אחרת ממנה, מסתכל על החיים באופן שונה, אך ביחד הם זוג נהדר”.

בשנת 1946 התארסו אליזבת ופיליפ בחשאי. אביה לא הסכים בתחילה לנישואים, אך אליזבת שכנעה אותו לשנות את דעתו, ואירוסיהם נחגגו ביוני 1947, לאחר יום הולדתה ה-21. הנסיך פיליפ עזר לתכנן את טבעת האירוסים מפלטינה ומיהלומים באמצעות אבנים ממנזר השייך לאמו, הנסיכה אליס מיוון.

בני הזוג נישאו מול 2,000 אורחים במנזר וסטמינסטר, שנתיים בלבד לאחר תום מלחמת העולם השנייה. חתונתם היתה רגע נדיר של חגיגה, ווינסטון צ’רצ’יל כינה אותה “הבזק של צבע בדרך הקשה שאנחנו עוברים”.

4הדיילי אקספרס

שער “דיילי אקספרס

בשנה שלאחר מכן נולד בנם הבכור צ’ארלס ואז בתם אן. הנסיך פיליפ התקדם במהירות בשורות חיל הים והמשפחה הצעירה בילתה במלטה בזמן שהוא שירת שם. השניים הצליחו לחיות חיים נורמליים יחסית וצילומי סרטים מאותה תקופה מראים זוג צעיר, רגוע זה בחברתו של השני, נהנה מהחיים באקלים חם, הרחק מארמונות ומהתחייבויות. בהמשך נולדו לשניים שני בנים נוספים: אנדרו ואדוארד.

כל זה השתנה ב-6 בפברואר 1952, עם מותו בטרם עת של אביה, המלך ג’ורג’ השישי. אליזבת היתה רק בת 25 ופיליפ בן 30. הם תמיד ידעו שהנסיכה אמורה להיות מלכה, אך ציפו לעוד כמה שנים לחיות את חייהם. מבחינת הדוכס, המשמעות היתה לוותר על כל שאיפות שהיו לו בצי המלכותי, לחזור לאנגליה ולעבור לארמון בקינגהאם.

5הגרדיאן

שער “הגרדיאן

החיים לצד מלכת בריטניה

אם מערכת היחסים ביניהם סבלה מדי פעם מחילוקי דעות ומעמדות שונות, היא נעשתה בדלתיים סגורות. לנסיך פיליפ לקח קצת זמן להגדיר את תפקידו כבן זוגה של אשתו המלכה – לעיתים קרובות הוא אף נאבק באנשי החצר.

בשנת 1956 בילה הנסיך פיליפ ארבעה חודשים בנסיעות ברחבי מדינות חבר העמים הרחוקות, מה שהביא לא מעטים להטיל ספק במחויבותו לאשתו. אבל ברגע שהזוג התמקם בארמון בקינגהאם, התבנית נקבעה לעשרות השנים הבאות.

פיליפ איפשר למלכה לבצע את תפקידה כראש המדינה בזמן שהוא נכנס לתפקיד ראש המשפחה. כלפי העולם החיצון היא היתה הבוסית – באופן פרטי התפקידים התהפכו. לדעת רבים, היחסים ביניהם עבדו כל כך הרבה שנים גם בגלל שהם בילו בנפרד. כפי שאמר פעם הדוכס עצמו: “זה סוד הנישואים המאושרים – שיש אינטרסים שונים”.

6הטיימס

שער “הטיימס”

המלכה ידועה כאוהבת כלבים וסוסים ומבזבזת זמן רב במעקב עם מאמני הגזע והמגדלים שלה. הנסיך פיליפ היה ספורטאי פורה לאורך כל חייו, התעניין מאוד בניהול האחוזות המשפחתיות, ובשנותיו המאוחרות היה ניתן לראות לעיתים קרובות בכרכרה הנוסעת ברחבי הפארק הגדול של וינדזור או סנדרינגהאם. לפני כמה שנים, אמר הנסיך הארי: “לא משנה אם נראה שסבי עושה את שלו, העובדה היא שהוא שם, באופן אישי. אני לא חושב שסבתי היתה יכולה לעשות את מה שהיא עושה בלעדיו”.

כזכור, הנסיך פיליפ פרש מהחיים הציבוריים בשנת 2017. פירוש הדבר שהתרגלנו לראות את המלכה לבד, או נתמכת על ידי בן משפחה זה או אחר בעת ביצוע תפקידיה. עד מרץ 2020 ניתן היה למצוא את הדוכס בדרך כלל בחוות ווד באחוזת סנדרינגהאם שבנורפולק.

7הסאן

שער “הסאן

הנסיך פיליפ היה אדם מפורסם שלא אהב מהומות, ואחרי שנים שבהן נאלץ להתלבש, לנהל שיחות וללחוץ ידיים, אין ספק שבשנים האחרונות הוא נהנה מהזמן הפנוי שלו, שאותו ניצל לקרוא, לכתוב ולצייר. החיסרון העיקרי היה שתפקיד המלכה הצריך אותה להישאר בעיקר בלונדון ובווינדזור, והוא העדיף את אחוזת סנדרינגהאם. אין ספק שהם היו בקשר באופן קבוע, אבל פיזית הם הופרדו.

עם זאת, עם התפשטות מגיפת הקורונה השניים התכנסו יחד בטירת ווינדזור שמטופלת על ידי צוות קטן ומסור. ממרץ 2020, בחודשים האחרונים לנישואיהם, הם בילו יותר זמן ביחד ממה שעשו בעבר. בתחומי הטירה היו להם שעות אינסופיות להרהר בדברים יוצאי הדופן שראו וחוו יחד. אין ספק, החיים לבד לא יהיו קלים עכשיו למלכה.

;