fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/03/קורונה-גדול.jpg

משרד הבריאות קורא לכולם לצאת להצביע! נפתחו 16 קלפיות עבור הנמצאים בבידוד בגלל הקורונה

עלה לעשרה מספר החולים בנגיף בישראל, כשאחת מהם נדבקה בארץ. כל מה שצריך לדעת על הנגיף נכון לעכשיו: מהו מצב התפשטות הקורונה בעולם? מהן הנחיות משרד הבריאות לאדם ששוהה בבידוד? ומהן המגבלות על בני בית של אדם שנמצא בבידוד?

1קורונה

מהו מצב התפשטות הקורונה בעולם?

סוכנויות הידיעות מדווחות, נכון ל-28 בפברואר 2020, שמספר החולים במחלת הקורונה הגיע ל-83,889 ב-55 מדינות (כולל סין). עד כה מתו מהמחלה 2,867 בני אדם – 77 מהם מחוץ לסין: 34 באיראן, 17 באיטליה, 13 בדרום-קוריאה, 9 ביפן (כולל 4 באוניית הקרוזים “דיימונד פרינסס”), 2 בצרפת, 1 בפיליפינים, 1 בטייוואן (שיעור תמותה של כ-3.4%). מצבם של 8,091 חולים מוגדר “קשה”. עם זאת יש לציין שמספר החולים שהחלימו כליל מהמחלה עולה כעת במהירות וכבר עומד על 36,827 איש. מאז נמנה קורבן ראשון גם בארצות-הברית.

הנחיות משרד הבריאות לאדם ששוהה בבידוד

*אסור לצאת מהבית (אם הופיעו חום או תסמינים נשימתיים, ובכל בעיה רפואית, יש ליצור קשר עם מוקד 101 של מד”א).

*יש לשהות בחדר נפרד מאוורר היטב עם דלת סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר ככל הניתן, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכת אף-פה או בבד. אם ישנם כמה מבודדים באותו משק בית, הם יכולים לשהות יחד באותו חדר. אם כל בני הבית נדרשים לבידוד, אין כל מגבלות מיוחדות בתוך הבית.

*צריך לשטוף ידיים במים ובסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה ולפני ואחרי שימוש בשירותים. אם על הידיים יש לכלוך נראה לעין, יש להעדיף שטיפה במים ובסבון על פני חומר חיטוי. עדיף להשתמש בניירות חד-פעמיים לייבוש הידיים.

*במידת האפשר, יש להשתמש בשירותים נפרדים.

*יש להקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד-פעמית או מרפק מכופף. זאת כדי למנוע את פיזור הנגיף. מיד לאחר מכן יש לשטוף ידיים במים ובסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי.

הנחיות כלליות למבודדי הקורונה

*מומלץ להפחית ככל האפשר את מספר האנשים הלא מבודדים שנמצאים בבית ונכנסים לחדר הבידוד. עדיף שזה יהיה אדם אחד בריא ללא מחלות רקע.

*אסור להכניס מבקרים לבית.

*יש לבדוק שאזורי הבית המשותפים כמו המטבח והשירותים מאווררים היטב.

*בכניסה לחדר הבידוד מומלץ לכסות את הפה ואת האף. ישנה עדיפות למסכת פה-אף, אך אפשר להשתמש גם בבד.

*מומלץ להשתמש בכפפות חד-פעמיות בכל מגע עם המבודד ועם סביבת חדר הבידוד כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.

*מומלץ להימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף של המבודד, ובמיוחד עם הפרשות שלו מהפה ומדרכי הנשימה, וכן עם שתן ועם צואה שלו.

*יש לשטוף ידיים במים ובסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי אחרי כל מגע עם המבודד או עם סביבתו לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים. יש להעדיף שטיפה במים ובסבון על פני חומר חיטוי אם על הידיים יש לכלוך נראה לעין.

*יש לנקות ולחטא כל יום משטחים כמו שולחן ליד המיטה, מסגרת המיטה ורהיטים נוספים בחדר הבידוד. את החיטוי יש לעשות באמצעות חומר חיטוי ביתי רגיל (על בסיס סבון או אלכוהול).

*יש לאחסן את כל כביסת המבודד בשקית ייעודית בחדר הבידוד עד למועד הכביסה. הכביסה תיעשה בסבון כביסה רגיל.

*יש להשליך מוצרים חד-פעמיים כמו כפפות, ממחטות אף, מסכות וכל פסולת אחרת לתוך שקית ייעודית בחדר הבידוד. יש לסגור היטב את השקית לפני הפינוי לפח האשפה.

*יש להימנע משימוש משותף עם המבודד בחפצים שעלולים להעביר את הנגיף כמו מברשת שיניים, סיגריות, כלי אוכל, מגבות, מצעים וכד’. ניתן לשטוף כלי אוכל במים ובסבון כלים.

*על כל בני הבית להקפיד על שטיפת ידיים באופן תכוף.

*מגבלות על בני בית של אדם שנמצא בבידוד: אם תנאי הבידוד נשמרים, בני הבית של מי שנמצא בבידוד יכולים להמשיך בשגרת חייהם ללא כל מגבלה. תלמידים וסטודנטים שבביתם שוהה אדם בבידוד יכולים להמשיך להגיע למוסדות החינוך ללא כל הגבלה.

איך אנחנו יכולים להתגונן מפני הקורונה?

דר’ בת-שבע גוטסמן, רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות בבית החולים מאיר מקבוצת כללית, ודר’ דנה פלורנטין, מומחית ברפואת משפחה והמנהלת של מרפאת לב העיר בפתח-תקוה של קופת חולים כללית, מסבירות:

איך אנחנו יכולים להגן על עצמנו?

כללי ההיגיינה שנועדו למנוע הדבקות במחלות נגיפיות שונות נכונים גם לקורונה: יש להקפיד על רחיצת ידיים, להימנע מנגיעות ללא צורך בעיניים, באף ובפה ולאוורר חדרים – גם אם בחוץ קר.

חליתי והחלמתי – אני מחוסן לכל החיים?

בשלב הזה לא ניתן לענות על השאלה המסקרנת הזאת. כידוע, יש מחלות נגיפיות שחולים בהן רק פעם אחת בחיים ולאחר שמחלימים מהן נהנים מחיסון לכל החיים. לעומת זאת יש מחלות נגיפיות שניתן לחלות בהן שוב ושוב, כמו שפעת.

חליתי והחלמתי – אני כבר לא מסכן את סביבתי?

עדיין לא יודעים בוודאות, אבל מהיכרותנו עם מחלות נגיפיות דומות נראה כי מי שחלה והחלים אינו יכול להדביק את מי שבאים עימו במגע.

הזמנתי חבילה מסין, והיא צריכה להגיע בקרוב. האם אני צריך לחשוש?

לא. המומחים של ארגון הבריאות העולמי אומרים שהנגיף שורד על משטחים (ובהם חבילות) לא יותר מכמה שעות. במילים אחרות: עד שהחבילה מגיעה לארץ מסין כל הנגיפים שאולי היו עליה כבר מתו מזמן. ולידיעת מי שאינם מסתפקים בהודעה המרגיעה הזאת: חומרי חיטוי רגילים מנטרלים ביעילות את נגיף הקורונה.

האם מסיכת פנים מגינה מפני הידבקות בנגיף הקורונה?

אין שום מידע מבוסס שלפיו שימוש שיגרתי במסכות פנים מגן על הלובשים אותן מפני הידבקות בנגיף הקורונה. ואכן, ארגוני הבריאות במערב אינם ממליצים לציבור הרחב להתגונן מפני הידבקות בנגיף הקורונה באמצעות לבישה של מסכת פנים. כך, למשל, נכתב באתר של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן (CDC):

CDC אינו ממליץ לאנשים בריאים לחבוש מסכות פנים כדי להגן על עצמם מנגיפים של מערכת הנשימה, ובהם נגיף הקורונה החדש. מסכת פנים צריכים לחבוש מי שיש להם סימפטומים של מחלת הקורונה (כדי להגן על אחרים מפני הדבקה), עובדים במערכת הבריאות וכן כל מי שמטפלים באנשים אחרים במקומות סגורים (בבתים או במוסדות בריאות).

;