fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2022/01/סוכרת-בגיל-המעבר.jpg

מה הקשר בין סוכרת לגיל המעבר, מהם התסמינים שיש לשים לב אליהם וכיצד מתמודדים איתה?

דר’ מאיה איש שלום, מומחית לרפואה פנימית אנדוקרינולוגיה וסוכרת, מרכז DMC לטיפול בסוכרת, מסבירה

מאת: דר’ מאיה איש שלום, מומחית לרפואה פנימית אנדוקרינולוגיה וסוכרת, מרכז DMC לטיפול בסוכרת

1סוכרת בגיל המעבר

צילום אילוסטרציה: Photo by Fredrik Ivansson on Unsplash

גיל המעבר הוא גיל משמעותי אצל נשים רבות. לפתע מתחילים שינויים הורמונליים, נשים מרגישות באופן שונה מבעבר ואפילו רמות הסוכר משתנות. אז מה הקשר בין גיל המעבר וסוכרת וכיצד מתמודדים?

תקופת גיל המעבר מתחילה בערך בגיל 50, לעיתים אף קודם לכן. נשים חוות את גיל המעבר כשנתיים עד חמש שנים לפני הפסקת המחזור החודשי לצמיתות. בתקופה זו, הגוף עובר שינויים רבים, בין היתר, בעקבות הפסקת ייצור של אסטרוגן.

לא רבים יודעים, אך תסמינים נוספים שכיחים של תקופת גיל המעבר הם עלייה במשקל, הצטברות של שומן בטני עמוק וכן עמידות לאינסולין – שינויים אלו יכולים לגרום לסוכרת גיל המעבר. הקפדה על אורח חיים בריא בתקופה זו, תזונה ופעילות גופנית סדירה יכולים להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת. ככל שתקופת המעבר מוקדמת יותר והווסת נגמרת, כך הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 הולך ועולה.

2דר' מאיה איש שלום

דר’ מאיה איש שלום: “מחקרים שונים חוזרים ומראים שאפילו הפחתה צנועה במשקל בשילוב עם פעילות גופנית מתונה מביאה לתוצאות דרמטיות באיזון הסוכרת”

תסמינים שניתן לשים לב אליהם בגיל המעבר:

1.עלייה ברמות הסוכר עם נטייה לפתח טרום סוכרת/סוכרת. עלייה קלה ברמות הסוכר לא תתבטא בתסמינים ולכן כדאי לבדוק המוגלובין מסוכרר שמהווה מדד לממוצע ערכי הסוכר ב-3 החודשים האחרונים וכן לבדוק רמות סוכר בצום.

2.עלייה במשקל. בתקופת גיל המעבר נשים רבות מעידות על שינויים במשקלן, וכן על הצטברות שומן בטני.

3.זיהומים בדרכי השתן. בגיל המעבר עולה הסיכון לזיהומים בדרכי השתן בעקבות אטרופיה של הנרתיק, שנוי הפלורה החיידקית עליה בPH-. טיפול הורמונלי תחליפי מקומי באסטרוגן נרתיקי יכול למנוע זיהומים חוזרים בדרכי השתן על ידי שיפור הפלורה והורדת הPH- בנרתיק.

4.בעיות שינה. נדודי שינה, קשיי הירדמות ויקיצות מרובות הם תסמינים שכיחים בגיל המעבר גם בלי קשר לגלי החום. שינה לא רציפה או קצרה מ-6 שעות יכולה לגרום לעלייה ברמות הסוכר וכן להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מה ניתן לעשות?

כדי למנוע עד כמה שניתן את הסיכוי לחלות בסוכרת או להתמודד בצורה מיטבית עם סוכרת המתפרצת בגיל המעבר, ישנן כמה פעולות פשוטות שניתן לעשות:

1.שמירה על אורח חיים בריא. הקפדה על אכילה נכונה ופעילות גופנית באופן קבוע הם הטיפול הטוב ביותר לסוכרת ולמניעה שלה. התמדה בשמירה על אורח חיים בריא תסייע לעבור את גיל המעבר בצורה חלקה יותר. במקרים של עודף משקל/ עלייה במשקל ותוצאה לא מספקת של שינוי הרגלי חיים ניתן להיעזר גם בתרופות יעודיות לירידה במשקל. יש לדעת, שאין דיאטה אחת שמתאימה לכולם.

2.לשקול טיפול הורמונלי תחליפי. מומלץ במקרה של מנופאוזה עם תסמינים שיכולים להיות רבים ומגוונים, החל מגלי חום, הפרעות שינה, ירידה בחשק מיני ועד הפרעות ריכוז, כאבי פרקים, ורטיגו, וירידה במצב רוח. בנוסף, הטיפול ההורמונלי התחליפי מפחית את הסיכוי לצבירת שומן בטני עמוק וכן מפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת. צריך לראות אם יש בו צורך ואם אין התוויית נגד למתן (סרטן שד פעיל/ היסטוריה של מאורע של קרשתיות יתר/ מחלת לב וכלי דם פעילה).

3.התאמת תרופות לטיפול בסוכרת. קיימות תרופות לסוכרת שגם מסייעות בהפחתת משקל ומגינות על הלב, כלי הדם והכליות. הן יכולות להתאים מאוד לנשים בגיל המעבר להפחית את הסיכוי לעלות במשקל ואף מסייעות בירידה במשקל. תרופות מקבוצת מעכבי SGLT2 ש”משתנות” את הסוכר עשויות לא להתאים למטופלות עם דלקות חוזרות בדרכי השתן שהינן שכיחות יותר בגיל המעבר.

4.כולסטרול. רמת הכולסטרול “הרע” עולה במנופאוזה. הכולסטרול מיוצר בעיקר על ידי הכבד ולכן לשינוי תזונתי יש השפעה קטנה על הפחתת רמתו. רמת כולסטרול רע (LDL) גבוהה מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.  הפחתת רמתו לרוב באמצעים תרופתיים מקטינה את הסיכוי למחלות לב וכלי הדם. רמה תקינה חשובה בפרט בנשים שסובלות מסוכרת כי הסיכון שלהם למחלות לב וכלי דם הוא גבוה יותר.

5.לחץ דם. בגיל המעבר עלולה להיות עלייה ברמות לחץ הדם. לחץ דם מוגבר הוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, דהיינו התקפי לב, שבץ מוחי, סתימות עורקים בגפיים וכן לאי ספיקה כלייתית. חשוב לעקוב אחר לחץ הדם ולטפל לפי הצורך. הקפדה על דיאטה שאינה עשירה במלח, עשירה בירקות טריים וכן פעילות  גופנית סדירה יכולים לסייע באיזון לחץ הדם.

לסיכום, הפעולה הנכונה ביותר לעשות כדי למנוע את סוכרת גיל המעבר או לפחות לדחות אותה בכמה שנים היא שמירה על אורח חיים בריא – הימנעות מעישון, אכילת מזון בריא וביצוע פעילות גופנית באופן שוטף.

בצמוד לגיל המעבר קיימים סיכויים גבוהים להתפרצות סוכרת ולכן, גם מי שעד כה לא שמרו על אורח חיים בריא צריכים להתחיל לעשות זאת כאשר גיל המעבר מתקרב. בקרב נשים שסובלות מסוכרת עוד טרם גיל המעבר העלייה במשקל ותנגודת לאינסולין יכולות להביא לעלייה נוספת ברמות הסוכר.

במקרה של עודף משקל/ עלייה במשקל ניתן להיעזר בתרופות לסוכרת שגם מסייעות בירידה במשקל מעבר להשפעתן על הורדת רמות הסוכר. תרופות אלו גם מגנות על הלב, כלי הדם והכליות. מחקרים שונים חוזרים ומראים שאפילו הפחתה צנועה במשקל בשילוב עם פעילות גופנית מתונה מביאה לתוצאות דרמטיות באיזון הסוכרת.

;