fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/05/רחלי-צור-גדול.jpg

צעירה לנצח: איך נוכל “להצעיר” את עצמנו, כך שהגיל הביולוגי יהיה נמוך מהגיל הכרונולוגי?

רחלי צור, מומחית לאורח חיים בריא, מסבירה איך להאריך את אנזים הטלומראז המאט את ההזדקנות התאית. כל זה – בלי דיאטה שלא מחזיקה מעמד לאורך זמן, בלי תסכולים, בלי להיות רעבה ובלי לספור קלוריות

1רחלי צור

רחלי צור, מומחית לאורח חיים בריא: “בזכות התזונה פחתו לי גם הקמטים על המצח

איך נוכל להאריך את חיינו? איך נוכל “להצעיר” את עצמנו, כך שהגיל הביולוגי יהיה נמוך באופן משמעותי מהגיל הכרונולוגי? רחלי צור, מומחית לאורח חיים בריא, שהשילה בעצמה 20 ק”ג ממשקלה, בלי דיאטה שלא מחזיקה מעמד לאורך זמן, בלי תסכולים, בלי להיות רעבה ובלי לספור קלוריות – עשתה את המהפך, שבזכותו פחתו לה גם הקמטים על המצח, רק בזכות מודעות לבריאות ולאכילת מזונות טעימים, בריאים ואיכותיים, המבוססות על מחקרה של פרופ’ אליזבת בלקרבן.

פרופ’ בלקרבן היא חוקרת דנ”א שגילתה את הדרך להאריך את שעון החול של התאים, ועל גילוי זה קיבלה את פרס נובל לרפואה בשנת 2009. בלקרבן, ביולוגית אמריקאית ילידת אוסטרליה, החוקרת באוניברסיטת קליפורניה בסן- פרנסיסקו, זכתה בפרס יחד עם קרול גריידר וג’ק שוסטק, בזכות המחקר על הטלומר, שהוא אזור הקצה של הכרומוזומים ביצורים איקריוטיים (יצורים תאיים בעלי גרעין ואברונים, המהווים את ממלכת-העל המגוונת ביותר במיון עולם הטבע).

רחלי צור מסבירה, כי בגוף שלנו יש כ-100 טריליון תאים שיוצרים רקמות ואיברים. הדנ”א שלנו נמצא בכל אחד מתאי הגוף, בתוך גרעין התא. בכל גרעין תא יש 46 גדילים של כרומוזומים. כל כרומוזום הוא מולקולה ענקית של דנ”א. לכל כרומוזום יש 2 קצוות. בקצוות הללו יש “מכסה” הנקרא טלומר (כמו חתיכת הפלסטיק הקטנה שמודבקת לקצוות של שרוכי הנעליים).

כשהתא מתחלק – כל החומר הגנטי (הדנ”א) – מועתק בשלמותו לתא החדש, אך הדבר בא על חשבון התקצרות הטלומרים. כך למעשה הטלומרים הם “שעון החול” של התאים. הטלומרים מתחילים להתקצר מהרגע שאנו נולדים ונעלמים ברגע שאנו נפרדים מהעולם.

2כך נראתה רחלי צור בעבר

כך נראתה רחלי צור בעבר

כאמור, החוקרת האגדית, פרופ’ בלקרבן גילתה, כי בגופנו קיים אנזים הקרוי -אנזים הטלומראז. אנזים זה אחראי להארכת הטלומרים. באופן הזה, אנזים הטלומראז מאט את ההזדקנות התאית (מאריך את הטלומרים) ומאפשר לתאים להתחלק פעמים רבות יותר. אנזים הטלומראז מומרץ בצורה משמעותית בלובסטרים ובצבי ענק – אשר ידועים בחיים ארוכים במיוחד.

אם המטרה היא להאריך את הטלומרים ולהאט את “שעון החול של התאים”, אז איך גם אנחנו יכולים להמריץ באופן משמעותי את אנזים הטלומראז? במחקר שמימן משרד ההגנה האמריקאי התגלה כי מזונות צמחיים מלאים ממריצים בצורה משמעותית את פעילות אנזים הטלומראז. המזונות הללו הם: ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים.

במשך חמש שנים התקיים מחקר מעקב. במחקר זה מדדו החוקרים את אורך הטלומרים של המשתתפים לפני ואחרי המחקר. החוקרים, חילקו את המשתתפים לשתי קבוצות. קבוצה א’ – המשיכה לאכול כרגיל תזונה מערבית טיפוסית. קבוצה ב’ – הקפידה על אכילת מזונות צמחיים מלאים. בתום חמש השנים, בדקו את אורך הטלומרים של כל המשתתפים. באופן צפוי וטבעי, הטלומרים של הקבוצה הראשונה – התקצרו. ואילו הטלומרים של המשתתפים בקבוצה השנייה – לא רק שלא התקצרו, אלא הם אפילו היו ארוכים יותר מהמדידות שבוצעו בתחילת המחקר.

המסקנה היא חד משמעית! אם אתם חפצים בחיים ארוכים יותר, הרבו באכילת מזונות צמחיים מלאים, שכוללת:

*ירקות מכל הסוגים: מבושלים וטריים.

*פירות מכל הסוגים: כולל פירות יער ופירות טרופיים.

*דגנים מלאים: לחם מקמח מלא/ כוסמין מלא/ שיפון מלא/ אורז מלא/ בר, קינואה, כוסמת בהירה לא קלויה, פסטה מחיטה מלאה/ כוסמין, תירס, פופקורן, שיבולת שועל.

*קטניות: שעועית (מכל הסוגים), עדשים (מכל הסוגים), חומוס, פול, סויה (פולי אדממה), אפונה (מכל הסוגים).

*אגוזים, זרעים וגרעינים: שומשום מלא (טחינה משומשום מלא), בוטנים, אגוזים מכל הסוגים, פיסטוקים, שקדים, זרעי צ’יה.

3כך נראית רחלי צור כיום, מינוס 20 קג

כך נראית רחלי צור כיום, מינוס 20 ק”ג

מנגנוני הגנה חיצוניים

היתרון המדהים של מזון זה (בנוסף להמרצת אנזים הטלומראז), הוא עושר נוגדי החמצון שהוא מכיל, האחראיים על מניעת נזק לדנ”א ושמירה על שלמות התאים ותפקודם התקין.

כל המזונות הצמחיים המלאים מכילים כמויות גדולות של נוגדי חמצון. עשבי תיבול ותבלינים מצטיינים בכמות אדירה של נוגדי החמצון. כך גם פירות היער ופירות ההדר. ככל שנרבה לאכול מזונות צמחיים מלאים ובעיקר פירות, ירקות, קטניות, אגוזים וזרעים, גופנו יהיה עמוס בנוגדי חמצון שיגנו עליו מהרדיקלים החופשיים וימנעו נזק בלתי הפיך לדנ”א ולתאים.

בנוסף, מסבירה רחלי צור, כי אכילת פחמימות מלאות במידה מוגזמת גורמת לעלייה במשקל. לכן, צריך להגביל את צריכת הפחמימות המורכבות, מאחר והכבד יכול לאפסן רק 125 גרם גלוקוז בצורת גליקוגן (מחסני הגלוקוז). כל גרם מעבר הופך לשומן. זאת בעצם הסיבה שפחמימות גורמות להשמנה, לכבד שומני, לטרשת עורקים ולסוכרת סוג 2. ההמלצה שלה היא לאכול עד 7 מנות פחמימה מורכבת ביום (לא כולל פירות) – עד 4 פרוסות לחם מלא ו-6 כפות אורז בסמטי מלא או קינואה או כוסמת בהירה לא קלויה וכדומה.

;