fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/01/קמלה-האריס.jpg

ביוגרפיה חדשה לקמלה האריס – האשה הראשונה שתושבע מחר לתפקיד סגנית נשיא ארה”ב

המוטו שלה: “אולי תהיי הראשונה בדברים רבים, אבל את חייבת לוודא שלא תהיי האחרונה”

1קמלה האריס

קמלה האריס. את הקריירה שלה היא חייבת בעיקר לאמא שלה

“אם קמלה האריס הגיעה למקומה בהיסטוריה בזכות אדם כלשהו, היא עשתה זאת הודות לאשה בת ה-26, ילידת הודו, שהביאה אותה לאוויר העולם בבית החולים קייזר באוקלנד שבקליפורניה בסתיו 1964. אולי לא במקרה היא נולדה שבועיים בלבד לפני יום הבחירות בקליפורניה. השנה והמדינה האלה היו ערש הלידה המושלם לילדה שגדלה והוכיחה: התקדמות חברתית כרוכה בפוליטיקה תקיפה”.

כך נפתחת הביוגרפיה החדשה, “בדרך שלה”, על קמלה האריס, 56, האשה הראשונה בהיסטוריה שתהפוך מחר לסגנית נשיא ארה”ב. את הביוגרפיה המעמיקה הראשונה של מסעה היוצא מגדר הרגיל של האריס, כתב דן מוריין, עיתונאי המסקר את תחומי המדיניות, הפוליטיקה והמשפט בקליפורניה יותר מ-40 שנה, כולל 27 שנים ב”לוס-אנג’לס טיימס”.

אין עיתוי מתאים מזה – טקס ההשבעה לנשיאות ארה”ב מחר בוושינגטון -להוציא לאור בישראל את הביוגרפיה שנכתבה על הפוליטיקאית הכי מעניינת בימים אלה, שיצאה לאור בשבוע שעבר בארה”ב ועכשיו אפשר למצוא את התרגום שלה גם בארץ (הוצאת “ידיעות ספרים”). יש לציין, כי מאז יום הבחירות בארה”ב והניצחון הגדול של ג’ו ביידן, זינק הביקוש לספרים העוסקים בהאריס ומגוללים את סיפור חייה יוצא הדופן.

על חשיבותה של אמה בהצלחתה של האריס, כותב מוריין: “עמיתים קרובים לעבודה אומרים שכמעט מדי שבוע היא נזכרת בפניני חוכמה שהעבירה לה אמה, שימאלה גופלן-האריס, שמתה ב-2009. לעיתים קרובות היא חוזרת בפומבי על האימרה: ‘אולי תהיי הראשונה בדברים רבים, אבל את חייבת לוודא שלא תהיי האחרונה’. לפעמים, ברגעים גדולים בחייה, דמעות עולות בעיניה כשהיא נזכרת באמה, וניכר בה שהיתה רוצה שתהיה לצידה.

2עטיפת הספר בדרך שלה

עטיפת הביוגרפיה “בדרך שלה”. היא לא נרתעת מנטילת סיכונים וקיבלה החלטות נועזות

אז איך הצליחה בתם של שני מהגרים במדינת קליפורניה המופרדת גזעית לזכות בתפקיד סגנית הנשיא השחורה הראשונה של ארצות הברית? על פי מוריין, האריס, אסטרטגית וחריפה, לא חששה להיות קשוחה בפוליטיקה הדורסנית של קליפורניה, אבל גם היתה מסוגלת לרסן את מתקפותיה כשזה היה נחוץ.

מוריין מסביר כי, “היא לא נרתעת מנטילת סיכונים וקיבלה החלטות נועזות כמו להתמודד על מושב בסנאט של ארה”ב חמש שנים בלבד אחרי תחילת כהונתה כפרקליטת המדינה, או כמו לתמוך במועמדותו של ברק אובמה כשסיכוייו עוד נחשבו קלושים; והיא לא נותנת לכישלון לרפות את ידיה: אחרי שלא הצליחה לקבל את המינוי למועמדות לנשיאות בעצמה ניהלה קמפיין מבריק מאחורי הקלעים כדי להשיג את המועמדות לתפקיד סגנית הנשיא לצידו של ג’ו ביידן“.

אין כמעט פרט אחד שיגרתי לגבי קמלה האריס, ואף על פי כן, סיפורה האישי מייצג גם את הטוב ביותר שיש באמריקה. כבר בתחילת הספר מציין מוריין כי, “הילדה ההיא מקליפורניה צמחה להיות אשה קשוחה, שנונה, קפדנית, חרוצה, חכמה, רבת פנים ורב תרבותית. האריס לא מפספסת הרבה ושוכחת אפילו פחות. חלק מתומכיה הנאמנים היו חלק מהארגון הפוליטי שלה מההתחלה, והיא הרחיקה מעליה אנשים שהיו בעבר קרובים כבני משפחה”.

החיים על פי האריס

קמלה האריס היא אומנם בת למשפחת מהגרים, אך אביה כיהן כפרופסור בכיר לכלכלה באוניברסיטת סטנפורד ואמה היתה חוקרת סרטן השד שהיגרה מהודו לאמריקה בגיל 19 כדי לזכות בהשכלה טובה יותר. הוריה נפרדו כשקמלה היתה בת חמש, והאם גידלה אותה ואת אחותה הצעירה בכוחות עצמה. את תחושת הצדק החברתי שלה קיבלה קמלה משני הוריה, אולם מאמה ירשה מוסר עבודה, תשומת לב לפרטים ויותר מכל – כישרון לעקיפת דלתות נעולות.

על ההצלחה שלה, סיפרה בעבר בראיון: “אתן לא צריכות לבקש מאף אחד אף פעם רשות להוביל. לאורך הקריירה שלי אמרו לי יותר מדי פעמים: ‘זה לא הזמן שלך’, ‘זה לא התור שלך’. תנו לי להגיד לכם: אני אוכלת את המילה ‘לא’ לארוחת בוקר. שום דבר לא יעצור אותי”.

3קמלה האריס עם בעלה

קמלה האריס עם בעלה היהודי, עו”ד דאגלס אמהוף, האיש שתמיד תומך בה

האריס סיימה תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה ב-1986 באוניברסיטת הווארד שבוושינגטון. ב-1989 סיימה תואר במשפטים במכללת הייסטינגס למשפטים של אוניברסיטת קליפורניה. את הקריירה שלה כעורכת דין עשתה במשרדי התובע המחוזי במספר מחוזות עד לתפקידה כתובעת הכללית של קליפורניה.

ב-2015 פנתה לעולם הפוליטי ומ-2017 מכהנת כסנאטורית מטעם קליפורניה. לא מכבר העלתה האריס לאינסטגרם שלה תמונה מיומה הראשון כסטודנטית בהווארד, וכתבה: “יום לימודים ראשון שמח. את מגיעה לאוניברסיטה כמו מי שאת ויכולה לצאת משם כבן אדם שאת רוצה להיות”.

מילדותה הצנועה באוקלנד, דרך ימיה כאקטיביסטית באוניברסיטת הווארד, צמחה האריס להיות אשה קשוחה, חכמה, חרוצה ושנונה. בספר תפגשו את האריס התובעת המשפטית מטילת האימה שהתקדמה במהירות; הציגה דרכים חדשניות לנטרול כנופיות פשע ולהגנה על עובדות ועובדים בתעשיית המין כששימשה כתובעת מחוזית בסן-פרנסיסקו; ונהפכה לפרקליטת המדינה השחורה הראשונה בהיסטוריה של קליפורניה.

האריס נשואה לדאגלס אמהוף (היא קוראת לו “דאגי”), עורך דין יהודי-אמריקאי, והשניים מגדלים את שני ילדיו של אמהוף מנישואיו הראשונים. האריס: “דאגי הוא נסיך, האיש שתמיד תומך בי”. על המפגש הראשון שלהם, סיפרה: “בבוקר לאחר הדייט הראשון שלנו, דאגי שלח לי בדוא”ל רשימה של התאריכים הזמינים שלו לחודשיים הקרובים. הוא אמר, ‘אני רוצה לראות אם נוכל לגרום לזה לעבוד’. מאז אנחנו גורמים לזה לעבוד. לא יכולתי לדמיין מישהו אחר שאני מעדיפה להיות איתו במסע הזה”.

דן מוריין: “הרחק מהמצלמות האריס הפגינה אמפתיה וטוב לב כלפי אנשים שלא היה ביכולתם לעזור לה, ומצד שני, אנשים שמכירים אותה היטב רואים אותה כקרה ומחושבת. האריס אומנם חיה לעין הציבור האמריקאי כולו, אבל היא לא חושפת פרטים אישיים רבים על עצמה.

ופרט אישי שהוא מנדב בספר: “האריס היא אנינת טעם ונהנית לבשל ולאכול במסעדות משובחות ובמזללות נידחות. בפעם היחידה שאכלנו יחד צהריים היא בחרה מסעדה קריבית קטנה, בבעלות משפחתית, מול בניין הקפיטול בסקרמנטו; היא דיברה על שלל התבלינים ואכלה לאט, בניגוד אליי, כפי שהיא ציינה. יותר מכל, היא הבת של אמה”.

הספר “בדרך שלך” ניתן  לרכישה באתר “עברית” ובאתרי ספרים נבחרים נוספים.

;