fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/07/fezbot2000-smWTOhdPvJc-unsplash.jpg

גם המוח צריך ספורט: ראש צעיר בגוף ספורטיבי בגיל השלישי

בעולם שבו תוחלת החיים עולה, גם הצורך להמשיך ולתפקד פיזית ושכלית עולה ללא קשר לגיל הביולוגי. פעילות גופנית, כידוע, מעכבת את תהליך הזדקנות המוח. גלית פרי, סמנכ”לית ומנהלת הדרכה ב”סטודיו C” מסבירה

גם המוח צריך ספורט

Photo by Bogdan Glisik on Unsplash

המודעות שקיימת כיום בחברה לפעילות גופנית, בכל הגילאים, מאפשרת לשפר את איכות החיים גם בגיל מבוגר. פעילות גופנית חשובה בכל גיל, אולם ככל שמתקדמים בגיל הכרונולוגי חשיבותה רבה במיוחד בגלל שישנה ירידה הדרגתית בתפקודים היומיומיים.

התפקודים שנפגעים עם הגיל הם ירידה בחוזק השרירים ובמסת העצם, ירידה בתנועתיות ובגמישות המפרקים, ירידה ביכולות לבצע פעילות יומיומית, ירידה בתפקודים המשפיעים על יציבות ושיווי משקל, ירידה בסיבולת לב ריאה, שינויים הורמונליים וירידה בזריזות ומהירות התגובה. לכן, כדאי להשקיע בטיפוח אורח חיים בריא ולזכות בחיים ארוכים. וזיכרו: מה שחשוב הוא להשקיע.

הפעילות הגופנית מצעירה את הגוף וגם את הראש

עלייה בגיל מגדילה את הסיכונים לחלות במחלות הקשורות לגילאים המבוגרים, כמו יתר לחץ דם, סוכרת ובעיות מפרקים. אבל המחלה המביכה והקשה היא זו הקשורה להזדקנות תאי המוח.

המוח מזדקן באופן טבעי עם הזדקנות הגוף אבל ישנם גורמים פיזיולוגיים שמקורם במוח שמאיצים את הסימפטומים, כמו הפרעות בזיכרון, חוסר התמצאות במרחב וליקויים שכליים אחרים. אז נשאלת השאלה מה כן אפשר לעשות כדי להאט את התהליך של הזדקנות המוח?

על פי מחקרים, שכיחות התמותה נמוכה יותר בקרב העוסקים בספורט ואילו חוסר פעילות גופנית מהווה סיכון ממשי להשמנה ולעלייה בגורמי מחלות. מחקרים שנעשו בקנדה בדקו כיצד רמת האנרגיה שאנשים הוציאו בגיל השלישי השפיעו על רמת הפעילות הקוגניטיבית שלהם.

תוצאות המחקר הוכיחו שגם פעילויות ספורט לא מורכבות מבחינה פיזית, השפיעו על היכולת הקוגניטיבית בצורה משמעותית. לעומתם אנשים שחיו חיים פסיביים ללא כל פעילות גופנית פיזית, חלה אצלם ירידה משמעותית ביכולת החשיבה ובפעילות השכלית.

המחקר הציג תוצאות דומות בנשים ובגברים  ומצא שעיסוק בספורט מקטין את הסכנה לחלות בדמנציה וגם אם המחלה פורצת, זה קורה בגיל מבוגר יותר. נושא הדמנציה ומחלת האלצהיימר נחקרים בכל העולם ותוצאותיהם ממשיכות לחזק את הטענה, שפעילות גופנית משפיעה ומקטינה את הסכנה לפתח דמנציה.

הפעילות הגופנית מזרימה יותר חמצן למוח ומשפרת את הזיכרון

מחקר שפורסם כבר ב-2012 בירחון לנוירולוגיה, מצא שפעילות גופנית קבועה בגיל המבוגר מגינה מפני התנוונות המוח ועוזרת יותר מפעילות חברתית או פעילות חשיבה או מנטלית. הפעילות הגופנית מזרימה יותר חמצן למוח ומשפרת את הזיכרון, עוזרת בחיזוק כושר הארגון ובביצוע משימות מורכבות. כמו כן, זמן התגובה מהיר יותר לפעילות שקשורה לחשיבה.

בגלל העיסוק בפעילות גופנית, המוח נמצא בערנות ומחפש גירויים ואתגרים. הפעילות הגופנית מעודדת הפרשה של חומרים כימיים העוזרים להתפתחות ולצמיחה של תאי המוח, ובכך להאט את התקדמות ניוונם.

בשנים האחרונות מושקעים מאמצים לגלות סימנים הקשורים למחלות של המוח בשלבים מוקדמים. מאחר שתאי המוח מסוגלים להתחדש וליצור קשרים חדשים גם בגיל מבוגר, חשוב להפעיל את המוח בכל דרך אפשרית ובמגוון רחב של גירויים. בניגוד לאיברים רבים אחרים בגוף, ניתן להשביח את הרזרבה של תאי המוח ככל שמשתמשים בהם יותר.

פעילות גופנית מומלצת בכל גיל

התחלת פעילות גופנית, אפילו בגיל השלישי, חשובה ומומלצת ביותר. באמצעות פעילות גופנית מותאמת ניתן להפיק תגובות חיוביות התורמות להאטת תהליך ההזדקנות ולשיפור תפקודי הגוף והנפש.

לפעילות גופנית סדירה חשיבות עליונה בשמירה על אורח חיים בריא, ומחקרים רבים מוכיחים שהתעמלות יכולה להאריך ולשפר את איכות חיינו. פעילות גופנית חשובה בכל גיל ובכל שלב ויכולה להיחשב כפעילות בריאותית מונעת, התורמת רבות לחיים פעילים ועצמאיים יותר.

קיימות הוכחות רבות כי השתתפות בפעילות גופנית סדירה מפחיתה את הסיכון לחלות במיגוון רחב מאוד של מחלות המקושרות לגיל המבוגר. בין אותן מחלות ניתן לכלול את סוכרת מסוג 2, סרטן השד, סרטן המעי הגס, אוסטאופורוזיס ועוד.

לכל אותן השפעות מיטיבות חשיבות ניכרת בגיל המבוגר, בעיקר לאנשים שיש להם נטייה לאותן מחלות העלולות להגביל ולפגוע באיכות חיי היומיום. פעילות גופנית סדירה ומבוקרת בגיל המבוגר מסייעת גם לחיזוק מערכת השריר והשלד. הפעילות מאטה את תהליכי התנוונות השרירים, הגידים הרצועות, הפרקים והעצמות המתרחשים באופן טבעי .

הפעילות הגופנית תורמת לשיפור שיווי המשקל ולמניעת נפילות. הדבר משמעותי ביותר בשלב זה של החיים, כיוון שנפילה מהווה את אחד הגורמים העיקריים לשבר בצוואר הירך ולחבלות ראש. שני סוגי פגיעות עם השלכות קשות, בכל הנוגע לשיקום.

טיפים והמלצות לפעילות גופנית בגיל מבוגר:

בכל תוכנית אימונים לגיל המבוגר חשוב ומומלץ לשלב בין פעילויות אירוביות שישפרו את סיבולת הלב-ריאה, תרגילי כוח לחיזוק העצמות ותרגילי גמישות לשמירה ושיפור טווחי התנועה.

יש לעשות תרגילים המעמיסים על כל אותן עצמות הנוטות להישבר כאשר הן נעשות אוסטאופורוטיות, כאשר האזורים היותר רגישים הם: עצם הירך, עצמות  האמה וחוליות עמוד השדרה.

את הפעילות האירובית  ניתן לבצע גם בפעילות מתונה בלבד. פעילות גופנית כמו הליכה, של לפחות 30 דקות כל פעם, שלוש פעמים בשבוע, הינה מספקת כדי לפתח סיבולת לב-ריאה.

יש לעבוד מתוך הקשבה לגוף, שכן הפעילות נועדה להנאה ולשיפור ההרגשה. אם חשים כאב בשרירים או במפרקים, קוצר נשימה או לחץ בחזה יש להוריד את דרגת הקושי של התרגילים.

יש לעבוד על תרגילים המשפרים את שיווי המשקל.

חשוב להקפיד על ביצוע תנועה בטווח שלא גורם לכאבים במפרקים.

יש לבצע תרגילים המשפרים את התנועתיות הנדרשת ליומיום.

אז זיכרו: פעילות גופנית מתמשכת תשמור את מוחנו צלול וצעיר. אם אתם עוסקים בספורט אל תפסיקו ואם לא התחלתם אז הגיע הזמן, כי גם המוח צריך ספורט!

;