שרליז ת’רון, 44, ממשיכה להפתיע ביכולות המשחק שלה ובימים אלה מככבת בסרט “פצצה”, המבוסס על שערורייה אמיתית, שבו היא מגלמת את דמותה של מיגן קלי, מגישת “פוקס ניוז”, שהביאה לנפילתו של מייסד ומנכ”ל הערוץ, רוג’ר איילס, שהואשם בהטרדות מיניות. בהוליווד כבר מהמרים שהיא תיקח את האוסקר וגלובוס הזהב
שרליז ת’רון (משמאל) בסרט “פצצה”
הסרט “פצצה”, שיצא אל האקרנים בסוף השבוע האחרון, מבוסס על שערורייה אמיתית ומאפשר הצצה נדירה וחושפנית אל אימפריית המדיה הכי חזקה ושנויה במחלוקת בכל הזמנים – רשת “פוקס ניוז”, הנחשבת לחזקה ביותר בארצות-הברית, ואל הסיפור הנפיץ של המגישות בערוץ שהביאו למפלתו של האיש הידוע לשמצה אשר בנה אותה. הסרט הוא בכיכובם של זוכות האוסקר שרליז ת’רון וניקול קידמן והמועמדים לפרס האוסקר ג’ון לית’גו ומרגו רובי.
כזכור, פרשת ההטרדות המיניות ב”פוקס ניוז” התפוצצה ב-2016, כשהמייסד והמנכ”ל רוג’ר איילס, נאלץ לפרוש מתפקידו לאחר שגרטשן קרלסון (המגולמת בסרט על ידי ניקול קידמן), מגישת תוכניות חדשות ברשת, הגישה נגדו תביעה שבה טענה כי הטריד אותה מינית. איילס פיטר אותה וטען שהתביעה היא נקמה על החלטת הרשת שלא לחדש עימה את החוזה. בעקבותיה החלו להתברר גם האשמותיה של המגישה מיגן קלי (שרליז ת’רון) בדבר הטרדות מיניות מצד איילס. זמן קצר לאחר מכן הוא אולץ להתפטר על-ידי הבעלים של הרשת, רופרט מרדוק (מלקולם מקדואל). איילס הלך לעולמו עשרה חודשים לאחר מכן, בגיל 77.
על הפקת “פצצה”, בהפקתה של שרליז ת’רון ובבימויו של ג’יי רואץ’, החלו לעבוד שנה לפני שתנועת ה-#MeToo יצאה לדרך, אך המחאה שלה בהחלט מהדהדת בסרט. את הסרט מובילות שלוש נשים חזקות: שרליז ת’רון בתפקיד מגין קלי, ניקול קידמן בתפקיד גרטשן קרלסון, ומרגו רובי, שמגלמת דמות פיקטיבית שהיא למעשה צירוף של עדויות מנשים צעירות שהוטרדו ב”פוקס ניוז”. את איילס מגלם השחקן הוותיק ג’ון לית’גו. ת’רון מועמדות לפרס השחקנית הטובה ביותר בדרמה ורובי מועמדת לשחקנית המשנה הטובה ביותר בטקס גלובוס הזהב ה-77, שייערך בחודש הבא.
שרליז ת’רון בתפקיד מיגן קלי וג’ון לית’גו בתפקיד רוג’ר איילס ב”פצצה”
ת’רון היא מישהי שצוללת לדמויות שהיא מגלמת עם כל מה שיש לה – בין אם מדובר ברוצחת סדרתית נשית ידועה לשמצה (בסרט “מונסטר”) ובין אם מדובר במגישת עוגן מבריקה. לעומת זאת, עבודתה על דמותה של מיגן קלי הציבה בפניה אתגר לא קטן. “לא היה לי קל להיכנס לדמותה של קלי, שעבדה בערוץ ימני וסקסיסטי”, הודתה ת’רון. “במבט מרחוק זה נראה כאילו אין לנו שום דבר משותף. ברור, אני ליברלית והרבה מהנשים בערוץ אמרו דברים שמצערים אותי מאוד. אבל יחד עם זאת, כאשה, יכולתי להבין מה עבר על כל אחת מהן. נושא ההטרדות המיניות חשוב וצריך להילחם בו ללא הרף”.
הרבה עבודה הושקעה באיפור של ת’רון בסרט, שמדמה אותה לקלי במידה כזו שהיא כמעט בלתי מזוהה. המאפרים ויוויאן בייקר וקאזו הירו ודאי יזכו באוסקר, ות’רון מצוינת כרגיל, אבל דמותה של המנחה הפופולרית נותרת מעט מרוחקת ולא פתורה, וזאת למרות שאנחנו פוגשים גם את בעלה המקסים והתומך (מארק דופלאס). התסריט מתמודד בהצלחה חלקית בלבד עם העובדה שגיבורותיו מקדמות בטלוויזיה דעות ימניות שמרניות ועם זאת שהן מעזות לחולל מהפכה. כנראה בשל הקונפליקט הזה, הוא מתחיל דווקא עם ההתקפה המפורסמת של טראמפ על קלי כשזו העזה לאתגר אותו בעימות שלפני הבחירות עם שאלה לא נוחה על יחסו הדוחה לנשים.
מה, לדעתך, האמת הגדולה יותר של הסיפור הזה?
ת’רון: “הסיפור עצמו היה מוכר מאוד, ובשנים האחרונות הקשבנו כל כך הרבה לתנועות כמו #MeToo ו-Time’s Up. ההיסטוריה רק חוזרת על עצמה כשמדובר בנשים ובמאבקן למען שוויון זכויות, בין אם זה פער השכר, ובין אם מדובר בהטרדות מיניות ובאיום בפיטורים. אנחנו בעיצוצו של המאבק”.
ניקול קידמן בסצינה מתוך “פצצה”
שרליז ת’רון החלה את דרכה כדוגמנית בגיל 16, והידסה על המסלולים במילאנו. את קריירת המשחק שלה החלה בגיל 20, לאחר שחלומה להפוך לרקדנית מקצועית בניו-יורק נגדע בשל פציעה. תפקידה המשמעותי הראשון היה בסרט “מלכודת לפרקליט”, שבו שיחקה לצידם של קיאנו ריבס ואל פאצ’ינו. אחריו המשיכה להשתתף בסרטים שונים על תקן היפה, עד שהגיע ב-2003 הסרט “מונסטר”, שבו גילמה את דמותה האמיתית של זונה לסבית בשם איילין וורנוס, שהפכה לרוצחת סידרתית. לצורך התפקיד התובעני ת’רון כיערה את עצמה בכוונה והעלתה במשקל עד שלא ניתן היה לזהות אותה. זה השתלם לה: מבקר הקולנוע הנחשב רוג’ר אברט הגדיר את הופעתה בסרט כ”אחת מתצוגות המשחק הטובות ביותר בהיסטוריה של הקולנוע”, היא זכתה על התפקיד בפרס האוסקר, ושנה לאחר-מכן היתה מועמדת בשנית לפרס על הסרט “ארץ קרה”.
גילמת הרבה דמויות מורכבות ומלאות פגמים. מה משך אותך לדמויות האלה? האם גם לך יש פגמים?
לכולנו יש המון פגמים. זה חלק מהעניין של להיות אנושי, של לקחת את החיים וללמוד מהם. בשביל שחקנים זה הרבה יותר מאתגר ומרתק לקחת דמות שבעשר הדקות הראשונות של הסרט עושה משהו כמעט בלתי נסלח, ואז לנסות ולהבין את הדמות הזאת. לפרק אותה ולהבין את המניעים שלה ואז לספר את הסיפור שלה בצורה הכי אמינה שיש. אני תמיד מכוונת מראש לאמפטיה, אבל לעולם לא לסימפטיה, כי כשאתה לוקח על עצמך תפקיד רק במטרה לגרום לאנשים להתאהב בדמות בסופו של דבר, זה הופך את הכל ללא אמין. אני רק רוצה להציג צד אחר של הסיפור. החברה שלנו שופטת אנשים מאוד מהר: זה טוב, זה רע, זה משוגע. אנחנו נהיה חברה טובה בהרבה אם נעצור לרגע וננסה להבין באמת את המניעים שהביאו מישהו לכך שעשה משהו בלתי נסלח.
מרגו רובי וקייט מקינון בסצינה מתוך “פצצה”
כשאת בוחרת תפקידים המבוססים על אנשים אמיתיים, את מצליחה לגשת לדמות בלי להתנשא עליה?
אני אפילו לא מסוגלת לחשוב על זה בצורה כזאת. מבחינתי הדבר הכי חשוב זה שהסיפור עצמו יהיה כמה שיותר קרוב לאמת, ויזואלית ורגשית. אתה לא יכול לקחת תפקיד שמבוסס על מישהו אחר ולשים את הצרכים שלך ואת הצורך שלך לבטא את היכולות שלך כשחקן קודם. כשניגשים לתפקידים כאלה חייבים להגיע עם דף נקי, כדי שהבמאי יוכל לעבוד איתך ולהגיע איתך לאן שהוא רוצה וצריך.
ת’רון נולדה וגדלה בדרום-אפריקה, בחווה ליד יוהנסבורג. כבר בגיל שש נשלחה על-ידי אמה לשיעורי מחול, ובגיל 12 החלה ללמוד ריקוד בצורה מקצועית. כשהיתה בת 16 היא חוותה טרגדיה קשה במשפחה כשאמה, כאקט של הגנה עצמית, ירתה למוות בבעלה כהה העור, אביה של ת’רון, שהיה אלכוהוליסט ונהג להכותה באופן קבוע. האם מעולם לא הועמדה לדין, ות’רון, בת יחידה, רק התקרבה יותר לאמה. לת’רון, שמעולם לא נישאה, יש שני ילדים מאומצים, ג’קסון ואוגוסט.
את קרובה מאוד לאמא שלך. איזו תכונה את מעריכה במיוחד אצלה?
האינדיבידואליות שלה והדרך שבה היא עודדה אותי לפתח פילוסופיית חיים משלי. היא מעולם לא ניסתה לגרום לי לחשוב כמוה בנושאים כמו פוליטיקה, דת וכדומה. זה הדבר הכי חשוב שהיא העניקה לי: יכולת החשיבה העצמאית. אני לא יודעת עד כמה היא התכוונה לעשות את זה מראש, אבל הדרך שבה היא חיה את חייה נתנה לי המון השראה. היא היתה אמא מדהימה, אבל באותה מידה היא גם שמרה על האני העצמי שלה וניהלה עסק. אני תמיד אומרת לחברות שלי שיש להן ילדים והן נקרעות בין הגידול שלהם לרצון לקריירה משל עצמן, שהילדים שלהן יודו להן יום אחד. אני זוכרת כמה הייתי גאה באמא שלי, שהיתה קמה בבוקר והולכת לישיבות שבהן היא היתה האשה היחידה בין עשרה גברים. זה מעורר השראה.
למען אילו מטרות את נלחמת?
אני תמיד נלחמת למען זכויות האדם ומאוד פעילה למען זכויות ההומואים והלסביות. לפני שנים הרצתי קמפיין נגד אלימות מינית בדרום-אפריקה ולפני כעשור הקמתי שם ארגון סיוע על שמי.
מה היית רוצה שישתנה בעולם?
הייתי רוצה שזכויות האזרח והאדם יישמרו ויהיו בתוקף כלפי כל אחד בעולם. אני מגיעה ממדינה שקיפחה ופגעה באוכלוסייה שלמה בשל צבע עורה ומרגישה שאנחנו עושים את אותו הדבר בארצות-הברית בכל הנוגע להומואים ולסביות. אולי אני יותר רגישה לנושא מאחרים כי אני באמת רוצה לחיות בעולם שבו כולם זוכים ליחס שווה.
מהי התפיסה הכי מוטעית לגבייך?
חושבים שאני קודרת ורצינית מאוד. אני מניחה שזה קורה בגלל שבקריירת המשחק שלי אני נוטה יותר לעסוק בחומרים אפלים. כשאנשים פוגשים אותי במציאות ורואים שאני לא כזאת, הם מופתעים.
מהם הדברים שאת הכי אוהבת אצלך?
אני לא חושבת על זה יותר מדי. אני אדם מאוד מעשי. אוהבת את זה שמבחינה גנטית אני אדם בריא, את זה שיש לי מערכת חיסונית חזקה כמו של סוס ואת העובדה שאני לא נשברת בקלות.
מהי התכונה הכי מובהקת שלך?
יש לי חוש הומור מעוות. לא אוהבת לקחת דברים ברצינות רבה מדי או להיות בקרבת אנשים שלוקחים את עצמם ברצינות רבה מדי. למדתי כבר בגיל מוקדם שהומור הוא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הצדדים הנבזיים והקשים יותר בחיים.
מהן התכונות הכי טובות שלך?
אני נאמנה מאוד, חברה טובה ונדיבה.
האם יש דברים שאת לא אוהבת לעשות, אבל עושה בכל זאת?
המון. כמו כל בן אדם. למשל, לשקר שקרים לבנים או להגיד דברים מגעילים ומרושעים לפעמים.
מהן התכונות שאת הכי אוהבת אצל אנשים אחרים?
אוהבת אנשים אדיבים ולא שיפוטיים, שנותנים לאחרים את ההזדמנות ליהנות מהספק.
ומה את הכי לא אוהבת?
אנשים שיפוטיים ומלאי שנאה.
שרליז ת’רון עם אמה, גרדה ג’ייקובה אלטה
10 דברים שלא ידעתן על שרליז ת’רון
- ב-1999 היא הופיעה במגזין “פלייבוי”.
- היא נעזרה בהיפנוזה כדי להיגמל מעישון.
- לצורך התפקיד שלה ב”מונסטר” היא העלתה 15 ק”ג.
- הסוכן שלה גילה אותה כשצפה בה צועקת על פקיד בבנק בהוליווד.
- לאחר שזכתה באוסקר היא נפגשה עם נלסון מנדלה, ופרצה בבכי מרוב התרגשות.
- השחקן האהוב עליה הוא טום הנקס, שבו “התאהבה” לאחר שצפתה בסרט “ספלאש”.
- היא חובבת כדורגל מושבעת.
- בנוסף לאנגלית, היא דוברת אפריקאית ויכולה לפצוח בסמולטוק בשפת הזולו.
- היא אומנם לא חובבת מותרות מושבעת, אבל אם כבר היא תבזבז בלי חשבון זה יהיה על תיק יד של מעצב ידוע או טיסה במחלקה הראשונה למדינה שבה תטייל בכיף.
- במכירה פומבית שכל הכנסותיה קודש לצדקה למען האכלת נזקקים היא התנשקה צרפתית במשך כ-25 שניות עם אשה זרה, ששילמה תמורת התענוג כ-140 אלף דולר.