fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/08/אופטימיות-כמנוף-להצלחה-גדול-scaled.jpg

מחקר קבע: אנשים אופטימיים מצליחים יותר בעבודה. איך זה יכול לסייע לך בימי הקורונה?

אתי נשיא, מאמנת אישית עסקית המתמחה בנשים המתמודדות עם גיל המעבר, מסבירה מהי אופטימיות, איך היא נבנית ואיך הופכים אותה למנוף להצלחה

מאת: אתי נשיא

1אופטימיות כמנוף להצלחה

Photo by Lucas Marconnet on Unsplash

תסתכלי על חצי הכוס המלאה, תמיד המליצו לי. ניסיתי, מנסה ואמשיך לנסות. האם אפשר באמת להסתכל על המלא ולמלא את החוסר כאשר אנו נמצאות במצב של חוסר ודאות, חוסר אונים, אנרגיה נמוכה, חרדה, תסכול, כעס? האם אופטימיות היא תכונה מולדת?

בימים אלה של קורונה, בתקופה שכל כך קל ליפול למקום נמוך, “קורבני” ומסכן, כי זה אפילו בסדר, כי הרוב ככה – האם שווה לנסות, לראות ולפעול אחרת? נכון, קשה היום למצוא עבודה. מסכימה, מבינה ומלאת אמפטיה. אז השאלה היא מה אנחנו עושות? נשארות עם האמונה שאין מה לעשות? מרימות ידיים? עושות “כאילו” מחפשות? ממשיכות לקבל חל”ת או אבטלה?

כמאמנת אישית ועסקית אינני רואה שום אופציה אחרת, חוץ מלפעול בכל הכוח ובנחישות למען מטרה. השבוע נזכרתי במחקרו של פרופ’ מרטין זליגמן מאוניברסיטת פנסילבניה בארצות-הברית, מומחה לפסיכולוגיה חיובית יישומית, שבו ניסה לקבוע ולנבא לגבי גיוס עובדים והצלחתם במקום עבודה, על פי מדד האופטימיות לעומת הפסימיות. הוא בנה מבדקים ייעודיים לגיוס עובדים, כאשר נבחנה בהם רמת האופטימיות בלבד.

המחקר נעשה בחברת הביטוח “מט-לייף” והתוצאות של המחקר העלו כי המכירות של עובדים שהמבחנים אבחנו כאופטימיים היו גבוהות ב־26% משל העובדים שעברו מבחני גיוס רגילים (מחציתם אובחנו כאופטימיים ומחציתם כפסימיים). יתרה מזאת: המכירות של העובדים האופטימיים ביותר, ה־10% העליונים, היו גבוהות ב־88% משל הפסימיים ביותר.

2אתי נשיא אופטימיות כמנוף להצלחה

אתי נשיא, מאמנת אישית עסקית המתמחה בנשים המתמודדות עם גיל המעבר: “יש לפעול בכל הכוח ובנחישות למען מטרה

אז מהי אופטימיות וכיצד היא נבנית?

אופטימיות כוללת רגשות, מחשבות והתנהגויות.

רגש – תחושה פנימית, סובייקטיבית, אשר מתרחשת באופן אוטומטי. רגשות הקשורים לאופטימיות הם שמחה, הנאה ואהבה לעומת רגשות פסימיים כמו דיכאון, עצב, וייאוש. רגשות אלו משפיעים על אופן הפעולה שלנו האם נפעל, נברח, או נשתתק.

מחשבות – מחשבה היא פעולה של התודעה העוסקת בקליטה ובעיבוד מידע המגיע מבחוץ. מחשבה מורכבת מרעיון, תמונות, מילים. לצורך העניין, אופטימיות היא חשיבה חיובית, למשל: “אני סומכת על עצמי כי תמיד ידעתי להציג את היכולות שלי לאנשים”.

התנהגות – כיצד אנו פועלות על סמך המחשבה והרגש גם כאשר המצב לא ברור, קשה ואפילו לא תלוי בנו. האם אנו נחפש, נמצא ונפעל לקדם מטרה או נוותר ולא נפעל.

לכל אחד ואחת מאיתנו יש צורך ליצור איזון בין הרגשות, המחשבות וההתנהגויות. ההתנהגויות אמורות להיות תואמות לרגשות אשר אמורות להיות תואמות למחשבות ולידע.

אופטימיות נבנית על פי הפרשנות הסובייקטיבית שלנו למציאות ותלויה בהיסטוריה האישית שלנו, בתפיסת העולם, בסולם הערכים, בהצלחות, בכישלונות, באמונות, בפרדיגמות (תבניות תודעה קולקטיביות שמשמשות בסיס לדפוסי פעולה משותפים) וכד’. היא קובעת לרוב אם האדם יהיה אופטימי או פסימי.

רבים ניסו לחקור את סדר הופעתם של הרגשות ושל המחשבות, ושאלו מה גורם למה, הסיבה לתוצאה או להיפך, כמו בשאלת “הביצה והתרנגולת”. השאלה אולי אינה פתורה אך בהסתכלות על אירוע בצורה מושכלת אכן תתכן פעולה אחרת מהאוטומט שבו אנו פועלות. לצורך הדגמה אציג בפניכן את מודל אפר”ת.

א – אירוע

פ – פרשנות

ר – רגש

ת – תגובה

הכל מתחיל מאירוע. באוטומט אנו מפרשות אותו על פי ניסיון העבר, ערכים, אמונות וכד’. כתוצאה מהפרשנות שלנו אנו מפעילות את הרגשות שלנו, שמחה, כעס, עצב, נקמה וכד’. הרגש מוביל אותנו לתגובה פעולה, בריחה, או שיתוק.

3אפרת - אופטימיות כמנוף להצלחה

מודל אפר”ת – אירוע, פרשנות, רגש ותגובה

נחזור לקורונה. ישנה מגיפה עולמית אשר משפיעה על התחום הבריאותי, הכלכלי והתעסוקתי. כתוצאה מאירוע זה פוטרתי או יצאתי לחל”ת, עד כאן זה האירוע – הוא נתון, זהו מצב אמיתי. מכאן אנו יכולות לפרש זאת בכל מיני אופנים. יש שיגידו “זה מצב עולמי, 20% אבטלה, התקשורת מדווחת על פיטורים, על חוסר תעסוקה ועל כך שאין סיכוי למצוא עבודה”. לעומת זאת, יש שיאמרו “הרי בכל זאת ישנם מקומות עבודה שמתפנים עקב נסיבות טבעיות, משרות חדשות שנפתחו בגלל המצב, אני יודעת שיש לי יכולות, ניסיון, ידע”.

לאחר מכן יגיע הרגש בעקבות המחשבה: “אין סיכוי שאמצא עבודה. אני עצובה, מדוכאת, חרדה, כועסת”, לעומת “יש סיכוי, אני אופטימית, נלהבת, נרגשת”. במקרה הראשון כנראה לא אשקיע מאמץ רב ואם כן באנרגיה נמוכה מאוד כי המחשבה והרגש משתקים ומונעים פועלה רחבה, לעומת האפשרות שיש לי סיכוי למצוא עבודה, אני בנחישות בתוך העשייה.

גם בתוך חדר האימון שלי אני עובדת על מודל אפר”ת , מנסה להטמיע אותו אצל המתאמנים, בכל המישורים, זוגיות, משפחה, קריירה וכד’. כדי שתהליך יצליח ובמיוחד בתהליך אימון יש ללמוד להישאר אופטימיים, להאמין שאפשר, ולפעול באנרגיות גבוהות ולהתעלם מרעשי הרקע. כל אחת היא אינדיבידואלית, לכל אחת יש את המקום שלה ביקום (קצת רוחניות ואמונה, לא תזיק).

החושב חיובי רואה את הבלתי נראה, מרגיש את הלא מוחשי ומשיג את בלתי אפשרי

לטיפים נוספים בקרו באתר שלי-https://en-circleoflife.com/

בתמֹנה למעלה: Photo by Antonino Visalli on Unsplash

;