fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/06/איך-תזהו-אלימות-בגן-ילדים.jpg

בעקבות הילד שנקשר בחיתולים בגן בשדרות: איך תזהו שהילד שלכן עובר התעללות בגן?

מהם סימני האזהרה שצריכים להדליק נורה אדומה? ומדוע חשוב להיות קשובות לילד בשעות אחר הצהריים?

1התעללות ילדים בגן

צילום אילוסטרציה: Photo by Justaf Abduh on Unsplash

בסוף השבוע האחרון נחשף עוד מקרה מזעזע של התעללות בגן ילדים, והפעם בגן בשדרות שבו תועד פעוט בן שנה ושמונה חודשים כשהוא עטוף וקשור במיטתו בחיתולים. שלוש גננות המעון הובאו למעצר בחשד למעורבות בהתעללות בפעוט.

את המקרה חשפה סבתו של הפעוט. אביו סיפר כי “בשבועיים האחרונים אמא שלי היתה לוקחת את הבן למעון. בבקרים, כשהייתי מתקשר אליה, שאלתי אותה איך הילד היה בכניסה לגן. היא היתה עונה לי ‘איך שהוא רואה את הגן – הוא בוכה’. רק אחרי שאמא הלכה לגן בהפתעה, הבנתי למה הילד שלי בוכה כל בוקר בכניסה לגן”.

בפוסט שהעלתה הסבתא, בצירוף התמונה של הילד הקשור, היא נתנה ביטוי למראה הקשה שנגלה לעיניה: “קשרו את הילד כמו שאתם רואים, הוא בקושי נושם עם הרבה בכי ודחפו לו מוצץ. עשיתי ביקור פתע בגן והזדעזעתי מהמראה. הגננות ישבו בחצר, עישנו סיגריות והילד בחדר שוכב קשור ולא זז, מהמראה הזה איבדתי הכרה. הגננות אמרו שכל ילד שבוכה הם קושרים אותו ככה ומענישים אותם, הורים לשתף לשתף!!! כל זה יכול לקרות עם הילד שלכם”.

בשנים האחרונות אנחנו עדות לעלייה ניכרת במקרי ההתעללות הפיזית והנפשית של גננות וסייעות בגני ילדים בכלל ובגנים הפרטיים בפרט. כדי להקטין את הסיכויים להתעללות, הנה מה שאתן צריכות לדעת, לפני שאתן בוחרות גן או משפחתון לילדים.

שאלות חשובות שיש לשאול

מהן ההסמכות וההכשרות של הגננות? מהו הניסיון של הצוות והאם ניתן לראות תעודות יושר מהמשטרה? האם יש בגן מצלמות? מהי הגישה החינוכית? איך הם מטפלים באתגרים כמו מכות או נשיכות בגן? איך הם מרדימים את הילדים? בשיטה אחת או כל ילד כהרגלו? האם סדר היום מובנה בגן וכמה זמן מבלים בגן ובחצר? אילו חללים יש בגן ואילו אתגרים וגירויים יש בו? בכל מקרה, מומלץ מאוד לקבל חוות דעת על הגן מהורים שילדיהם בגן או שהיו בעבר בגן.

היו קשובים לילד בשעות אחר הצהריים

נסו להתבונן בילד שלכן בבית אחר הצהריים, בעיקר היו קשובים לדפוסים שלו. איך הוא חוזר הביתה מהגן? האם הוא מאוד שקט או שמח? האם נראה שהוא גדל בגן, התפתח, לומד, מכיר את השירים או יודע להחזיק עיפרון בצורה שמפתיעה אתכן. האם הוא למד לאכול טוב יותר בגן או לישון טוב? האם הוא מפנים את ההרגלים ומיישם אותם גם בבית? האם אתן מרגישות את האהבה של הצוות לילד שלכן ואת החיבה כשאתן באות בבוקר או אחר הצהריים? כל אלו יוכלו לסייע לכן להבין האם טוב לילד שלכן בגן.

סימני אזהרה שצריכים להדליק נורה אדומה

סימני אזהרה שידליקו לכן נורה אדומה הם חוסר שליטה של הגננות, עייפות של הצוות בכל פעם שאתן מגיעות לגן, תגובות דרמטיות של הצוות או לחילופין תשובות מאוד גנריות ש”הכל היה בסדר” בלי באמת יכולת לפרט.

בבית תוכלו לראות בגילאים הצעירים סימנים כחולים או אדומים בגוף, ובמיוחד באזור הישבן, דימומים בעיניים, נפיחויות, שברים וחוסר תזוזה בגפיים, פציעות וסימני לפיתה ביד שקורים לאורך זמן.

אצל ילדים שחווים אלימות בגן ניתן לזהות גם תגובות אלימות חוזרות ונשנות כלפי צעצועים או בובות, או להיפך דווקא תחושה של אפאטיות וחוסר רצון לשחק בבית אחרי הגן. כמו כן, רגרסיות פתאומיות, פחדים פתאומיים מרעשים חזקים או מדמויות לא מוכרות שלא חולפים אחרי זמן מה.

איך תזהו בוודאות שהילד שלכן חווה התעללות? דר’ ענת בן שבת, מרצה ומדריכה בתחום החינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך, מסבירה: “ההתעללות בילדים יכולה לבוא לידי ביטוי בשלושה היבטים: בהיבט המילולי – כינויי גנאי; בהיבט הפיזי – סימני חבלות; ובהיבט הרגשי – איומים ומילים פוגעניות.

“הביטוי של ההתעללות הזו יכול להיות מידי או מאוחר. הביטוי המידי הוא טראומה שהילד חווה, פגיעה שיש לה השלכות על התפקוד היומיומי שלו ונסיגה בתפקודים שכבר התפתחו, כמו קושי להירדם, חוסר תיאבון, שינוי בעשיית הצרכים, חוסר רצון להגיע לגן או היצמדות להורה. הביטוי המאוחר הוא מעין פוסט טראומה ויתבטא בתסמינים המופיעים בעקבות האירוע, כמו חרדות מקול גבוה, מאנשים מסוימים, ממקום פיזי, הרטבות בלילה, ועוד”.

2התמונה המזעזעת שחשפה הסבתא של הילד כשהוא קשור בחיתולים בגן בשדרות

התמונה המזעזעת שחשפה בסוף השבוע שעבר הסבתא של הילד כשהוא קשור בחיתולים בגן בשדרות

מה מומלץ לעשות?

“לא כל ילד שחווה התעללות מסוגל לדווח על כך להורים, לעיתים בשל גילו הצעיר ולפעמים בשל פחד או איומים שקיבל. אם תבחינו בסימן אחד או יותר מאלה שהזכרתי, כדאי: לעטוף את הילד בחום ואהבה; לשוחח עם הורים נוספים ולברר אם ילדיהם מביעים תגובות דומות.

מומלץ גם להציע לו לשחק יחד בגננת וילדים ולתת לו להיות בתפקיד הגננת. נקשיב לשפת הגוף שלו, האם היא מכבדת? האם טון הדיבור מאיים ומעניש? נתבונן על שפת הגוף שלו בעת אחיזת הבובות ונלמד מה היא משדרת; להפגיש את הילד עם מבוגרים משמעותיים, מכילים ורגישים בסביבתו, כדי להשיב לו את האמון; להקשיב לו ולהיות שם עבורו כדי לחזק אותו רגשית לקראת המפגש עם גננת חדשה”.

חוק הפיקוח על מעונות היום

חוק הפיקוח על מעונות היום נועד לא רק לצמצם את הסיכון למטפלות מתעללות, אלא גם להבטיח שהגן יהיה בטיחותי לילדים. איך תוודאו שהגן שבחרתם עומד בתנאי הבטיחות? בארגון “בטרם” הכינו את המדריך המלא”

אז מה חשוב לשאול לפני שרושמים את הילד למשפחתון או למעון? מיהם אנשי הצוות?; מהו מספר אנשי צוות – בכל מסגרת בה נמצאים שבעה ילדים ומעלה חייבים להיות לפחות שתי מטפלות; מהן הכשרות הצוות – מנהל/ת גן מחויב/ת לעבור הכשרה של התנהלות בטוחה ועזרה ראשונה, וכן הכשרה פדגוגית מתאימה.

מבנה הגן

מדרגות – במידה ויש מדרגות פנימיות, מוודאים שקיימים שערים עם סגירה אוטומטית בראש המדרגות ובתחתיתן.

דלתות – בכל הדלתות, הפנימיות והחיצוניות, חייב להיות אביזר למניעת טריקה כדי למנוע פגיעה באצבעות.

חלונות – לכל החלונות צריכים להיות סורגים או אמצעי להגבלת פתיחת חלון. אסור לתלות וילונות ארוכים שעלולים להיכרך סביב הילדים.

חשמל – שקעי חשמל שאינם בשימוש חייבים להיות מכוסים. אסור שיהיו חוטי חשמל חשופים או שקעים רופפים.

רהיטים – אסור למקם מתחת לחלון רהיטים שניתן לטפס עליהם כמו מיטה, שולחן, כיסא, שידה וכו’.

קיבוע – כל הרהיטים הגדולים (שידות, ארונות ומדפים) חייבים להיות מקובעים לקיר למניעת נפילתם.

משחקים – משחקים וצעצועים במרחב חייבים להתאים לילד הצעיר ביותר בגן, ללא שברים, חלקים מתפרקים או חלקים קטנים מדי.

מטבח – על המטבח להיות מופרד מאזור פעילות הילדים באמצעות שער או דלת. יש למנוע מהילדים נגישות לסירים חמים, קומקום, מיחם, תנור ושתייה חמה.

חומרי ניקוי – חומרי הניקוי חייבים להיות בארון נעול הרחק מהישג ידם של הילדים.

כיורים – בכל הברזים יש להתקין מגביל טמפרטורה ל-45 מעלות למניעת כוויות אצל הילדים.

חצר הגן

שער כניסה – צריך להיות סגור עם נעילה אוטומטית למניעת אפשרות של יציאת ילדים מהגן ללא השגחה.

חצר – המתקנים בחצר חייבים לעמוד בתקן, ולהיות יציבים מספיק לטיפוס הילדים עליהם. אין לערוך שינויים במבנה המקורי של המתקן. מכון התקנים מציע לגנים להצטרף למיזם “גן בטוח” ולקבל תעודה המאשרת שהמתקנים בגן ובחצר נבדקו ונמצאו תקינים.

ארוחות ושינה

האכלה מבקבוק – נעשית בידי מבוגר כשהילד במנח ערסול או חצי ישיבה, ולא באמצעות חיתול מגולגל או אמצעי אחר. יש לשמור על קשר עין בין התינוק למבוגר.

האכלת מוצקים – הילדים אוכלים בישיבה תחת השגחת מבוגר, ללא כל פעילות אחרת במקביל.

מזון – מתאימים את סוג המזון ואופן הגשתו לילד הצעיר ביותר במעון.

מיטה – ילדים מתחת לגיל שנתיים ישנים במיטה עם מעקב בטיחות.

מזרונים – אם אין מיטות או הילדים למעלה מגיל שנתיים, הילדים ישנים על מזרונים המונחים על הרצפה.

;