fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/06/שיזוף-נכון-גדול.jpg

דר’ מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור: “שיזוף במכוני שיזוף מזיק בדיוק כמו שיזוף על שפת הים!”

רגע לפני שפושטים את הבגדים וחושפים את עורנו לקרני השמש היוקדות, מה חשוב לדעת וממה יש להיזהר? חשיפה לקרינת השמש – הטוב, הרע והמכוער!

1שיזוף נכון

צילום יח”צ

כמה השמש היתה חסרה לנו בימי ההסגר של הקורונה. כמה מתחשק דווקא עכשיו לספוג אותה בכל תא בגוף. אז רגע לפני שפושטים את הבגדים וחושפים את עורנו לקרני השמש היוקדות, מה חשוב לדעת וממה יש להיזהר?

את התשובות, באדיבות מותג הדרמו-קוסמטיקה “לה רוש פוזה”, מעניקה לנו דר’ מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור, ששימשה בעבר כנשיאת החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית. דר’ לנדאו עוסקת ומתמחה ברפואת עור אסתטית וקוסמטית עם דגש מיוחד על טיפולים לא חודרניים בהזדקנות העור.

דר’ לנדאו, מה טוב בחשיפה לקרני השמש?

“חשיפה לקרינת שמש נדרשת כדי לתפעל את ויטמין D, שהוא ויטמין חשוב לבריאות העצם. כמה חשיפה נדרשת לשם פעולה זו? כנראה שאם רמות ויטמין D אינן תקינות לאחר חשיפה של עור הזרועות למשך 30 דקות ביום לשמש, הרי שגם חשיפה ממושכת יותר לא תועיל וכדאי לשקול לקחת תוסף של ויטמין D בטיפות.

“חשוב לדעת, כי חשיפה לשמש גורמת לעלייה בהפרשה של אנדורפין, שהוא ‘הורמון האושר’, וזו כנראה הסיבה שבגללה אנשים ‘מתמכרים’ לשיזוף בשמש. אבל יש דרכים יותר בריאות לעלות את הפרשת האנדורפינים, למשל על ידי פעילות ספורטיבית”.

מה רע בחשיפה לקרני השמש?

“חשיפה לשמש, במיוחד לקרניים אולטרא סגולות, מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן העור מכל הסוגים. במיוחד אם ניחנתם בעור בהיר שנצרב מיד עם חשיפה לשמש ובמיוחד אם במשפחתכם יש היסטוריה של סרטן העור. גם אם יש לכם הרבה נקודות חן, אתם נמצאים בקבוצת סיכון. הגידולים הסרטניים מופיעים שנים ארוכות לאחר החשיפה בפועל, אז כדאי לסגל התנהגות נכונה כבר בגיל צעיר”.

ומה מכוער?

“חשיפה לקרינת השמש גורמת לעור גם ל’מפגעים’ אסתטיים, כמו פיגמנטציה, כתמים (חומים ולבנים) וקמטים. כן, כן חלק גדול מהקמטים אינם גזירה של גיל, אלא תוצר של התנהגות לא נבונה”.

אז מה עושים?

“על חוסר בוויטמין D ניתן לפצות על ידי נטילה של תוסף ויטמין D ואת רמת האושר נעלה בדרכים אחרות ולא על ידי צריבת עורנו. אם אתם מעדיפים צבע שזוף, על עור לבן וחלק, ניתן לשנות את גוון העור על ידי משזפים מלאכותיים המכילים דיהידרוקסיאצטון (החומר הפעיל בכל תכשירי השיזוף ללא שמש), אשר למעשה צובעים את העור בלי לגרום לשינויים מזיקים בו.

“כמו כן, כדאי לסגל הרגלים בריאים, למשל ללכת לים או לבריכה מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים המאוחרות, להישאר בחולצה טריקו, לשבת בצל, לחבוש כובע רחב שוליים ומשקפי שמש וכמובן למרוח קרם הגנה. דרך אגב, שיזוף במכוני שיזוף מזיק בדיוק באותה מידה כמו שיזוף על שפת הים!”.

ישנם כל כך הרבה מסנני קרינה, אז איך בוחרים?

“המלצתי היא לקנות תכשיר הגנה של חברה ידועה. מדוע? כך, נהיה בטוחים שמה שכתוב על האריזה אכן נמצא בפנים. ומה כתוב על האריזה?  SPF- מקדם הגנה כנגד קרניים אולטרא סגולות קצרות (UVB). ככל שהמספר גבוה יותר, כך ההגנה טובה יותר. המספר הגבוה ביותר הוא 50 פלוס. כתוב גם ‘הגנה רחבת טווח’ – זאת אומרת שהתכשיר מגן גם מפני קרניים אולטרא סגולות ארוכות (UVA). יש תכשירים קרמיים, נוזליים, תכשירים בצורת ספריי, תכשירים עם גוון של מייק-אפ. המבחר כל כך רחב, שכל אחד יכול למצוא את התכשיר המתאים להעדפותיו האישיות”.

על שיזוף “זברה” שמעתם?

איך מורחים וכמה?

“הסוד הוא למרוח בנדיבות. צריך בערך נפח של כפית כדי לכסות את עור הפנים בלבד. אם מרחנו לא מספיק, יעילות התכשיר יורדת באופן משמעותי. בנוסף, יש להקפיד על מריחה אחידה כדי לא להשאיר אזורים לא מוגנים, אחרת נוצר “שיזוף זברה” – פס עור מוגן, פס עור שזוף. לא מראה אטרקטיבי במיוחד”.

ואיך נדע שתכשיר ההגנה אכן עבד?

“המבחן הוא פשוט ביותר. צבע העור נשאר ללא שינוי – לא אדום, לא חום, לא כואב, לא צורב. ככה נדע שמנענו את ‘הרע והמכוער'”.

;