fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/03/נשים-ששינו-את-העולם.jpg

לרגל יום האשה הבינלאומי, קבלו את הנשים שחוללו שינוי אמיתי והשפיעו על דורות רבים של נשים

הנשים ששינו את העולם, כל אחת בתחומה, מרוזה פארקס, הדי לאמאר ועד אופרה ווינפרי ושריל סנדברג

1אופרה ווינפרי

אופרה ווינפרי. האפרו-אמריקאית העשירה ביותר. צילום יח”צ: OWN

אופרה ווינפרי: אשת התקשורת המשפיעה בעולם

לכל אחד יש מטרה בחיים, ולדברי אופרה ווינפרי, 67, “העבודה האמיתית שלך בחיים היא להבין בהקדם האפשרי מהי המטרה שלך, מי את אמורה להיות, ולהתחיל לחיות את החיים שלך בצורה הטובה ביותר”. ווינפרי, מי שהנחתה במשך 25 שנה את תוכנית האירוח המצליחה בעולם “המופע של אופרה ווינפרי”, מדורגת כאפרו-אמריקאית העשירה ביותר של המאה ה-20, כאפרו-אמריקאית הפילנתרופית ביותר בכל הזמנים, כמיליארדרית כהת העור היחידה במשך שלוש שנים ברציפות וכאחת הדמויות הציבוריות המשפיעות ביותר בעולם כיום. יש לה ערוץ טלוויזיה משלה (OWN), עיתון הנושא את שמה, רבי מכר שכתבה, ובשבוע שעבר ראיינה בערוץ שלה את הנסיך הארי ומייגן מרקל בראיון שפורסם אתמול ומעורר גלים בכל העולם. הראיון המדובר עלה לווינפרי 8 מיליון דולר, שאותם כיסתה בקלות עם הכנסות של למעלה מ-15 מיליון דולר מפרסומות. ווינפרי גם קיבלה את מדליית החירות מנשיא ארה”ב ותואר דוקטור של כבוד מהרווארד.

2שריל סנדברג בצילום מתוך סיפרה לפרוץ קדימה

שריל סנדברג בצילום מתוך סיפרה “לפרוץ קדימה“. סמנכ”לית התפעול של פייסבוק

שריל סנדברג: האשה החזקה ביותר בעולם הדיגיטלי

שריל סנדברג, 51, יהודייה-אמריקאית, היא השם הבולט בהיסטוריה המודרנית של העולם הדיגיטלי. היא סמנכ”לית התפעול של פייסבוק ולשעבר סגנית נשיא בגוגל לענייני מכירות בינלאומיות ותפעול. סנדברג, ששוויה לפי הערכות הוא כמיליארד דולר, הופיעה ברשימת 100 האנשים הכי משפיעים ב-2012 של המגזין “טיים”. ב-2013 יצא לאור ספרה “לפרוץ קדימה: נשים, קריירה והרצון להנהיג” (Lean In: Women, Work, and the Will to Lead), שבו מתוארות עמדותיה בנושא מעמד האשה בעולם העבודה, הטכנולוגיה והעסקים.

3פלורנס נייטינגייל

פלורנס נייטינגייל. על שמה נקראת שבועת נייטינגייל אותה נושאות אחיות חדשות

פלורנס נייטינגייל: הקימה את ביה”ס הראשון לאחיות

בימים אלה, כשכולנו מוקירים רופאים ואחיות, כדאי להיזכר בפלורנס נייטינגייל (1820-1910), אחות בריטית שהקימה את בית הספר החילוני הראשון בעולם לסיעוד ובכך למעשה ייסדה את מקצוע הסיעוד המודרני. נייטינגייל היתה אחות, סופרת וסטטיסטיקאית אנגלייה, חברה במסדר ההצטיינות ועוטרה בצלב האדום המלכותי. עבודתה פורצת הדרך בסיעוד בלטה במהלך מלחמת קרים, כאשר טיפלה בחיילים פצועים. היא כונתה “הגברת עם העששית” בשל מנהגה לערוך סבבים בקרב המטופלים בלילות. על שמה נקראת שבועת נייטינגייל אותה נושאות אחיות חדשות.

4אמיליה ארהרט ויקיפדיה

אמיליה ארהרט. נעלמה באופן מסתורי במהלך ניסיונה להקיף את העולם בטיסה ב-1937. צילום: ויקיפדיה

אמיליה ארהרט: הטייסת הראשונה שחצתה את האטלנטי

אמיליה ארהרט (1897-1937) היתה טייסת וסופרת אמריקאית שהתפרסמה כאשה הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד (1928), וקבעה שיאי טיסה רבים נוספים. היא חצתה את האטלנטי בדיוק שנה אחרי שעשה זאת לראשונה צ’ארלס לינדברג בטיסת יחיד ב-1927. בהמשך, כתבה ספרים רבים על חוויותיה שהפכו לרבי מכר. ארהרט נעלמה באופן מסתורי בזמן שטסה מעל האוקיאנוס השקט בסמוך לאי האולנד, במהלך ניסיונה להקיף את העולם בטיסה ב-1937.

5הדי לאמאר

הדי לאמאר. גל גדות עושה עליה בימים אלה סידרת טלוויזיה. צילום מתוך הסרט The Heavenly Body

הדי לאמאר: פיתחה טכנולוגיה ששינתה את העולם

היא היתה אחת השחקניות המצליחות והיפות בהוליווד, אך מעטים יודעים כי עמדה מאחורי המצאת פטנט טכנולוגי של הצפנת מידע לשימוש צבא בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, טכנולוגיה שהיוותה בסיס לפיתוחים כמו תקשורת סלולרית, בלוטות’, GPS ו-Wi-Fi, שבהם אנו משתמשים כיום. על לאמאר (1914-2000), ילידת אוסטריה ממוצא יהודי, כוכבת סרטים גדולה בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20, נאמר כי “יופייה היה עבורה קללה”. כבר בגיל 40 היתה מחלוצות הניתוחים הפלסטיים, שעיוותו את פניה ללא היכר והותירו אותה עם צלקות רבות. בימים אלה עובדת גל גדות על סידרת טלוויזיה, בהפקה משותפת עם בעלה, המבוססת על חייה של לאמאר, שאותה מגלמת גדות.

6קתרין ג'ונסון צילום נאסא

קתרין ג’ונסון. נפטרה לפני שנה בגיל 101. צילום: נאס”א

קתרין ג’ונסון: תרמה לתוכנית החלל של ארה”ב

35 שנה עבדה קתרין ג’ונסון (1918-2020), פיזיקאית, מתמטיקאית ומדענית חלל אפרו-אמריקאית בתוכנית החלל האמריקאית ונודעה בתרומתה לידע באווירונאוטיקה ולתוכנית החלל באמצעות יישום מוקדם של מחשבים אלקטרוניים דיגיטליים בנאס”א. ג’ונסון סיימה את לימודי התיכון כשהיתה בת 14, ובגיל 18 כבר היו לה שני תארים אוניברסיטאיים. ב-1938, בגיל 20, היתה האפרו-אמריקאית הראשונה ששברה את חוקי ההפרדה וקיבלה תואר שני באוניברסיטת מערב וירג’יניה שהיתה ללבנים בלבד. היא נודעה בחישוביה המדויקים של ניווט אסטרונומי, וחישבה את מסלולם של פרויקט מרקורי ושל טיסת אפולו 11 לירח ב-1969. ב-2015 הוענקה לה מדליית החירות הנשיאותית. היא נפטרה לפני שנה בגיל 101.

7המלכה אליזבת צילום ויקפדיה

המלכה אליזבת השנייה. מנהיגת המדינה הוותיקה ביותר בעולם. צילום: ויקיפדיה

אליזבת השנייה: המלכה עם השלטון הארוך בעולם

החל מספטמבר 2015, תקופת כהונתה של המלכה אליזבת השנייה היא הארוכה ביותר בהיסטוריה של המונרכיה הבריטית, ולפני כשלוש שנים הפכה גם למנהיגת המדינה הוותיקה ביותר בעולם. מאז הוכתרה ב-1952, היא  נחשבת עד היום לדמות מרכזית בחיי הבריטיים, ולאהודה ביותר בציבור. מה היו פריצות הדרך בחייה? הדבר החשוב ביותר שהמלכה עשתה לכל אורך שנותיה על הכיסא הוא היכולת שלה להמשיך להישאר דמות אהודה, שאליה מסתכלים נתיני הממלכה ברגעי משבר, בדיוק כפי שהיה אביה, המלך ג’ורג’ השישי, בתקופת מלחמת העולם השנייה. והיו לא מעט אתגרים ב-69 השנים האחרונות, כמו המלחמה הקרה, המאבקים החברתיים בתקופת תאצ’ר, הטרור בצפון אירלנד שגם פגע בלב בריטניה, הפיגועים בממלכה ואפילו האבל אחרי מותה של הנסיכה דיאנה.

8כריסטיאן לגארד

כריסטין לגארד. הראשונה שהיתה יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית

כריסטין לגארד: האשה הראשונה כנשיאת הבנק המרכזי האירופי

כריסטין לגארד, 65, שהוכתרה על ידי המגזין “פורבס” במקום החמישי ברשימת הנשים החזקות בעולם כבר ב-2014, משמשת נשיאת הבנק המרכזי האירופי מ-2019. לפני כן, כיהנה כיו”ר קרן המטבע הבינלאומית מ-2011. היתה בעבר שרת האוצר של צרפת, שרת החקלאות ושרת המסחר, וגם האשה הראשונה ששימשה יו”ר “בייקר אנד מקינזי”, פירמת עורכי דין בינלאומית ידועה ומכובדת. היא האשה הראשונה שנבחרה לשמש כנשיאת הבנק המרכזי האירופי, הראשונה שהיתה יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית והראשונה שכיהנה כשרת אוצר של מדינה ממדינות ה-G8.

9הלנה רובינשטיין ויקיפדיה

הלנה רובינשטיין. עסק היופי שלה הפך לאימפריה קוסמטית עולמית ואותה לאחת הנשים העשירות בעולם. צילום: ויקיפדיה

הלנה רובינשטיין: הכוהנת הראשונה של הקוסמטיקה

הלנה רובינשטיין (1872-1965), בת למשפחה יהודייה מקרקוב שבפולין, החלה את הקריירה שלה בתעשיית היופי כשגילתה ביקוש לקרם היופי שרקחה בעצמה. עד מהרה הקימה מכון יופי, יצרה מוצרי קוסמטיקה, פתחה סלונים בלונדון ובפריז, וכאשר החלה מלחמת העולם הראשונה עברה לאמריקה. היא פתחה סלוני יופי בלמעלה מ-10 ערים בארה”ב, חנכה ספא בשדרה החמישית בניו יורק שבה פעלה אף מסעדה, חדר התעמלות, ועל רצפותיה היו שטיחים של הצייר ז’ואן מירו. בהזמנתה עיצב הצייר סלבדור דאלי קופסת פודרה ואף יצר תמונת פורטרט של רובינשטיין. עסק היופי שלה הפך לאימפריה קוסמטית עולמית ואותה לאחת הנשים העשירות בעולם. ב-1953, הקימה את “קרן הלנה רובינשטיין” למימון ארגונים לבריאות ילדים.

קוקו שאנל: המעצבת הראשונה שהפכה את שמה למותג

היא נחשבת לגברת הראשונה של האופנה העולמית, האשה ששחררה נשים מאופנת המאה ה-19 על מחוכיה, מי שהמציאה את השמלה השחורה הקטנה וחליפות נשיות מטוויד ולימדה נשים ללבוש מכנסיים. היא הראשונה שהפכה את שמה למותג ובית האופנה היוקרתי שלה ממשיך לשמור על ערכי הליבה שלה גם כיום, 50 שנה לאחר מותה. קוקו שאנל (1883-1971) נולדה בעמק הלואר בצרפת למשפחה ענייה וחסרת השכלה. בגיל 12, לאחר מות אמה, נשלחה לבית יתומים, שם למדה לתפור. היתה לה קריירה קצרה כזמרת לפני שפתחה את חנות הבגדים הראשונה שלה ב-1910 בעזרת אהובה באותה תקופה. ב-1922 השיקה את הבושם הראשון שלה, “שאנל 5”, שמככב עד היום ברשימת 5 הבשמים הנמכרים ביותר בעולם. היא מעצבת האופנה היחידה המופיעה ברשימת “100 האישים המשפיעים של המאה ה-20” של המגזין “טיים”.

11אודרי הפבורן בסברינה

אודרי הפבורן בסרט “סברינה”. היתה אחת השחקניות האהובות בעולם ואייקון אופנה וסטייל

אודרי הפבורן: שגרירה מיוחדת של יוניצף

השחקנית ואייקון האופנה אודרי הפבורן (1929-1993) היתה אחת האהובות והמצליחות בהוליווד, ובשנים האחרונות לחייה היתה גם פעילה הומניטרית למען ילדים נזקקים בעולם. השחקנית, ילידת בלגיה, צברה בתחילת דרכה מוניטין גדול על במות ברודוויי ובהמשך, עברה למסך הגדול. סרטה ההוליוודי הראשון היה “חופשה ברומא” שהפך אותה לכוכבת, ועבורו זכתה ב-1953 באוסקר לשחקנית הטובה ביותר. ב-1961 כיכבה בסרט האייקוני “ארוחת בוקר בטיפאני”. ב-1978 מונתה הפבורן שגרירה מיוחדת של קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים (UNICEF). הפבורן החליטה להקדיש את חייה לשיפור את חייהם של ילדים בארצות עניות, וכך עשתה עד ליום מותה.

גולדה מאיר: האשה היחידה שכיהנה כראש ממשלה בישראל

גולדה מאיר (1898-1978) היתה האשה היחידה שכיהנה כראש ממשלה בישראל, והאשה השלישית בעולם כולו שנבחרה לראשות ממשלה (או לעמדת הנהגה מקבילה). היא כיהנה כראש ממשלת ישראל הרביעית, בין מרץ 1969 ליוני 1974. לפני כן שימשה כשרת העבודה וכשרת החוץ. כראש הממשלה, הנהיגה את ישראל בתקופת מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים. ציטוט שלה: “אין זה חשוב באמת להחליט בגיל צעיר מאוד, מה בדיוק אדם רוצה לעשות כאשר יגדל. חשוב הרבה יותר שתחליטו על דרך בה אתם רוצים לחיות. אם תהיו ישרים עם עצמכם וישרים עם חבריכם, אם תיקחו חלק במאבקים שטובים לאחרים, לא רק לעצמכם, הרי נדמה לי שזה מספיק. ואולי מה תהיו -זה כבר פחות חשוב”.

12רוזה פארקס ויקיפדיה

רוזה פארקס. סירבה לפנות מקום באוטובוס לאדם לבן. צילום: ויקיפדיה

רוזה פארקס: הגברת הראשונה של זכויות האזרח

רוזה פארקס (1913-2005) היתה אפרו-אמריקאית פעילה בתנועה האמריקאית לזכויות האזרח, תושבת העיר מונטוגומרי, בירת אלבמה. היא התפרסמה בשל סירובה ב-1955 לפנות את כיסאה באוטובוס לאדם לבן – סירוב שהוביל למעצרה ולהעמדתה לדין. הדבר הוביל, בעזרתו של מרטין לותר קינג, לחרם האוטובוסים של מונטגומרי, ולקביעת בית המשפט העליון של ארה”ב שחוקי ההפרדה הגזעית נוגדים את החוקה. בעקבות כך בוטל החוק המקומי שחייב הפרדה בין הגזעים בתחבורה הציבורית, ופארקס הפכה לאמא של התנועה לזכויות האזרח. כדי להוקיר אותה, קליפורניה ואוהיו מציינות את יום רוזה פארקס ב-4 בפברואר (יום הולדתה) וב-1 בדצמבר (היום שבו נעצרה).

מלאלה יוספזאי: הזוכה הצעירה ביותר בפרס נובל לשלום

היא לוחמת למען זכויות נערות ונשים מהעיר מינגורה ממחוז סוואט שפקיסטן,  שם אסרו לעיתים אנשי ארגון הטליבאן על נשים ללמוד בבתי ספר. היא רק בת 23, אך כבר בשנות העשרה שלה כתבה בלוג המפרט את חוויותיה, שמאוחר יותר פורסם ב”ניו יורק טיימס”. ב-9 באוקטובר 2012, נורתה מלאלה בעת שנסעה הביתה מבית הספר. היא שרדה והמשיכה לדבר על חשיבות החינוך לנשים. ב-2014, הפכה לאדם הצעיר ביותר שזכה בפרס נובל לשלום.

ג’יי קיי רולינג: האשה הראשונה שהפכה למיליארדרית ממכירת ספרים

ג’ואן רולינג, הידועה יותר בשם העט שלה ג’יי קיי רולינג, היא סופרת ופילנתרופית בריטית, שהתפרסמה בעולם בזכות כתיבת סידרת ספרי הפנטזיה “הארי פוטר”. רולינג זכתה בפרסים מרובים על הספרים, שנמכרו ביותר מ-500 מיליון עותקים והפכו לספרים הנמכרים ביותר בהיסטוריה. הספרים היוו בסיס לסידרת הסרטים הפופולרית שזכתה להצלחה עולמית. רולינג, שכתבה את הספר הראשון בסידרת “הארי פוטר” לאחר שפוטרה מעבודתה ונותרה חסרת כל, כותבת כיום גם בדיוני פשע בשם העט רוברט גלבריית’. על פי “פורבס”: היא האשה הראשונה שהפכה למיליארדרית ממכירת ספרים. רולינג ידועה גם בזכות עבודת הצדקה שלה בבריטניה.

;