fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/11/רחלי-גדול.jpg

רחלי בהרל, מחברת “פשוט משפחה בריאה”: “המחלה היא מתנה גדולה שקיבלתי לחיי” 

לפני 22 שנה, בגיל 27, שבוע לפני חתונתה, חלתה רחלי בהרל בטרשת נפוצה. במשך שנים ערכה מחקר מקיף על ריפוי טבעי של מחלות מכל הסוגים, וכך התוודעה ל”רפואה של סגנון חיים” (“לייף סטייל מדיסין”) המדברת על הורדת סטרס, שינה טובה, תזונה, פעילות גופנית ותחושת משמעות בחיים. באחרונה הוציאה ספר, “פשוט משפחה בריאה”, שבו היא מגלה הכל על התזונה הטבעית שהצילה אותה. כיום היא חיה בשלום עם המחלה וללא סימפטומים. הכוח של התזונה המרפאת, טור אישי

מאת: רחלי בהרל

1רחלי בהרל

רחלי בהרל: “התעוררתי בוקר אחד, פקחתי את עיניי וראיתי ש… אני לא רואה בעין אחת”

לפני כ-22 שנה, כשאני בת 27, מורה צעירה לתיאטרון, שבוע לפני חתונתי, התעוררתי בוקר אחד, פקחתי את עיניי וראיתי ש… אני לא רואה בעין אחת. בקול רועד ביטלתי את הגעתי לבית הספר ופניתי לרופאת המשפחה ששלחה אותי מיד למיון באיכילוב, והם בתורם שלחו אותי למחלקת עיניים. שלושה ימים שכבתי מחוברת לאינפוזיית סטרואידים. ההטבה היתה כמעט מידית. עם תום האשפוז פצחתי במסכת בדיקות והאבחנה לא איחרה לבוא –  כמה ימים אחרי החתונה – טרשת נפוצה.

ההלם היה גדול. מה זה? מאיפה זה? איך זה נחת עליי? הרפואה הקונבנציונלית הציעה לי טיפול ארוך טווח בזריקות או באינפוזיות. אך משהו בתוכי סירב להאמין שזהו גורלי מעתה. הייתי נשואה טרייה, מלאת מרץ לעבודה במקצוע שלי, בימוי והוראת תיאטרון, ופתאום הכל השתנה, עצר, או יותר נכון עבר להילוך איטי. הורדתי אחוזי משרה והייתי מבולבלת ומבוהלת.

מכיוון שההצעה של הרופאים הרתיעה אותי חיפשתי דרכים אחרות. גוגל לא היה בנמצא. שכרתי את שירותיה של סטודנטית מאוניברסיטת תל-אביב, שהציעה את שירותיה כמנוע חיפוש אנושי. אמרתי לה “תמצאי לי כל מה שאת יכולה על ריפוי טבעי מטרשת נפוצה”. היא עשתה זאת, ועולם חדש ומרתק נפתח בפניי.

2עטיפת הספר פשוט משפחה בריאה

עטיפת הספר “פשוט משפחה בריאה”

גיליתי שהרבה קורה בעולם, וגם בארץ, בתחום הריפוי הטבעי של מחלות מכל הסוגים. התוודעתי לרפואה שנקראת “רפואה של סגנון חיים” (“לייף סטייל מדיסין”) המדברת על הורדת סטרס, שינה טובה, תזונה, פעילות גופנית ותחושת משמעות בחיים. קראתי על הצורך במציאת הגורם האמיתי למחלה, ולא טיפול בסימפטומים. על כך שבעצם פעמים רבות תרופות מונעות ריפוי, הן רק מטפלות בתסמינים ומפריעות לגוף לחזור לבריאות האמיתית והטבעית שלו.

נדהמתי. למה אף אחד לא דיבר איתי על זה? בביקורי אצל הנוירולוגית העליתי בפניה את השאלה, ותשובתה המתפתלת היתה עבורי אור ירוק לפנות לדרך משלי. בשלב הזה אמרתי “לא” לתרופות ויצאתי למסע חיי. הדרך לא היתה פשוטה. חוויתי התקפים רבים, ביניהם בעיות ראייה, חוסר תחושה בגפיים, זרמים חשמליים בעמוד השדרה, סחרחורות קשות, ועוד תופעות שונות. פעמים רבות נעתי בין תקווה לייאוש, אבל גיליתי שאחרי הייאוש והפחד אני יכולה תמיד לחזור ולבחור בעשייה, ובזה אני טובה.

למדתי המון במסע על עצמי. פגשתי בו את הפרפקציוניזם שלי בגדול. אותה אנרגיה בלתי מתפשרת, שכוללת אי הקשבה למה שהגוף והנפש שלי צריכים, שהיא זו שעזרה לי ליצור את המחלה. וכן, אני אומרת שאני יצרתי אותה, לא בכוונה כמובן, מתוך חוסר מודעות, אבל ברור לי שזו לא היתה “מכה משמיים”. ההבנה הזו, עם כל הקושי לקבל אותה, היא גם זו שעזרה לי להירפא. “אם את מאמינה שאת יכולה לקלקל, תאמיני שאת יכולה לתקן” (רבי נחמן מברסלב).

הפרפקציוניזם שלי פגש אותי גם בחיפוש הבלתי מתפשר אחרי פתרון יחיד ומוחלט אחרי “נוסחת הבריאות המושלמת”. עם השנים הבנתי שבעצם אין מקום בו אוכל לקבל תשובה מתמטית לאיך להישאר בריאה, אלא מדובר בלקיחת אחריות מלאה מתוך הקשבה לעצמי. אני מתייחסת לגוף שלי בכבוד ובאהבה ושואפת לשמור על איזון ברבדים שונים: תזונה, מערכות יחסים, שינה ומנוחה, ניהול מתחים, פעילות גופנית, בריאות מחשבתית (וכתוצאה מזה רגשית) ותפישה רוחנית.

3רחלי בהרל במטבח

רחלי בהרל במטבח: “התוודעתי לרפואה שנקראת ‘רפואה של סגנון חיים’ המדברת על הורדת סטרס, שינה טובה, תזונה, פעילות גופנית ותחושת משמעות בחיים”

מהר מאוד הגעתי לנושא התזונה. קראתי מקורות רבים ועדויות מעוררות השראה על הכוח של תזונה מרפאת בהחזרת הגוף לאיזון ממנו הוא יצא. ניסיתי, אני חושבת את כל שיטות התזונה שנקרו בדרכי – מקרוביולוגיה, תזונה לפי הרפואה הסינית, ההודית, תזונה לפי סוג הדם, קטוגנית, טבעונות ובטח יש עוד. מרוב שיטות הלכתי לאיבוד.

בהדרגה הבנתי שאני חייבת להתחיל להקשיב לגוף שלי, ולעצמי. שאין באמת תשובה נחרצת בחוץ, כמו שלימדו אותי בבית ספר, ש”אחד ועוד אחד זה שתיים”. החיפוש בחוץ הפך להתבוננות פנימה. הבנתי גם שלמצב הנפשי שלי יש השפעה משמעותית על מצבי הגופני. התחלתי לתרגל סוגים שונים של התעמלות וכן הרפיות, מדיטציות ודמיון מודרך. גיליתי שגם אם הרבה אנשים אומרים לי “יוגה זה טוב”, עליי לבדוק זאת על עצמי.

התזונה הפכה להיות כלי מרכזי עבורי בטיפול בעצמי. המושג החשוב ביותר שגיליתי בהקשר התזונתי הוא “תזונה נוגדת דלקת”, לאור העובדה שדלקתיות בגוף, כך נמצא במחקרים, היא הגורם להופעת מחלות רבות. תזונה אנטי-דלקתית מבוססת בעיקר על מזון מהצומח. את התזונה שלי היום אני מכנה ‘טבעית’, והרעיון בה הוא לאכול אוכל בצורה הטבעית שלו וכמה שפחות ארוז, מעובד וקפוא.

כשנולדו הילדים שלי (כיום בני 19 ו-17) גיליתי את האתגר המורכב של להאכיל משפחה בתזונה בריאה, כשהאוכל בחוץ כל כך שונה. הבנתי שאני צריכה להיות אטרקטיבית. הייתי הרבה שעות במטבח בניסיון ליצור מאכלים טעימים ופשוטים, כדי שלא נרגיש חוסר או געגוע לטעמים התעשייתיים. לא הייתי בשלנית גדולה, גדלתי בקיבוץ ובילדות לא היתה לי נגישות למטבח ביתי, אבל כשהבנתי כמה זה חשוב, נוצרה המוטיבציה.

4רחלי בהרל

רחלי בהרל: “המושג החשוב ביותר שגיליתי בהקשר התזונתי הוא ‘תזונה נוגדת דלקת’, לאור העובדה שדלקתיות בגוף, כך נמצא במחקרים, היא הגורם להופעת מחלות רבות”

הרצון שלי להזין את משפחתי במה שאני חושבת שטוב להם, הוא המנוע שלי. כשהאתגר הוא שהאוכל הבריא יהיה גם מאוד טעים. זה אפשרי ובגדול. חיפשתי ספרים שיעזרו לי בכל השאלות שהיו לי בנוגע לניהול בית בריא, וכשלא מצאתי ספר כזה – החלטתי לכתוב אותו. הרגשתי שלידע שצברתי יש חשיבות ורציתי לעזור גם למשפחות אחרות.

כשראיתי שהספר שאני כותבת הופך מספר מתכונים לספר הדרכת תזונה למשפחה, חברתי לזהורית שייחי, תזונאית קלינית שהספרים הקודמים שלה כיכבו אצלי במטבח. שם הספר שלי הוא “פשוט משפחה בריאה” והוא יצא באחרונה בהוצאת “פוקוס”. הספר מכיל כל מה שמשפחה צריכה כדי לשפר את האכילה בבית.

הספר נותן מענה לשאלות רבות שהורים מתמודדים איתן, כמו איך מוסיפים ירקות ופירות לתזונת הילדים? מה זה נשנושים בריאים? מה מכיל ומה לא מזווה בריא? חגיגת יום הולדת בריאה, יש חיה כזו? איך עושים קניות מודעות? מה כדאי לשלוח עם הילד לבית הספר? מה נעשה עם אכלנים בררניים וילדים בעודף משקל? ועוד. באמת שפע אדיר. הספר מותאם למטבח הישראלי. יש בו מעל 100 מתכונים פשוטים מרכיבים הקיימים בכל בית. הם מתאימים לילדים ולכל המשפחה.

לסיכום, טרשת נפוצה היא רק מחלה אחת מני רבות המופיעות כאשר אנו סוטים מ”דרך הטבע”. מבחינתי אין זה משנה מהו שם המחלה, אם אנחנו חפצים בחיים של בריאות, חשוב לכלול את הפן התזונתי במשוואה. הגוף שלנו מדבר, ואם נקשיב ללחישות שלו, הוא לא יגיע למצב שהוא צריך לצעוק.

כיום, אני בת 49, ומרגישה שאני חיה עם הכותרת של המחלה בשלום, וללא סימפטומים (טפו טפו טפו), והתזונה הטבעית שאימצתי משחקת תפקיד מרכזי בשמירה על בריאותי. בשלב כלשהו הבנתי שהמחלה היא מתנה עבורי. מסע ההחלמה דייק אותי ומאפשר לי לחיות את מלוא הפוטנציאל שלי. הוא איפשר לי לשחרר הרבה מיתוסים חברתיים ותרבותיים, הרבה אמונות שאחזתי בהן ולא היו באמת שלי ולא היטיבו עימי. הוא קירב אותי לעצמי. אני הרבה יותר רגועה היום, ולמרות שאני מורה לדרמה, אני כבר לא עושה דרמה מכל דבר.

לינק לעמוד הספר בהוצאה: https://www.focus.co.il/product.asp?pid=239-625

;