fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/גדול.jpg

רצונך, כבודך!: אדם יכול כיום לערוך ייפוי כוח מתמשך ולצוות בעודו צלול מי ידאג לו בעתיד

בישראל נעשתה מהפכה: לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות נוסף פרק שלם שמטרתו לעזור לכל אדם להחליט מה הוא רוצה שיקרה במצב שבו אינו מסוגל עוד לדאוג לענייניו. למעשה, אדם יכול כיום לערוך ייפוי כוח מתמשך ולצוות בעודו כשיר וצלול מי ידאג לענייניו כאשר יאבד את היכולת “להבין בענייניו”. עורכת הדין שלנו מסבירה

מאת: ענבל דקל, עורכת דין לענייני משפחה וירושה

עוד ענבל דקל צלם ענבל מרמרי 7

עו”ד ענבל דקל. צילום: ענבל מרמרי

זה אומנם נראה לנו מובן מאליו שרצוננו הוא כבודנו ולמעשה כל רצונותינו ימומשו במלואם, גם אם לא נהיה כשירים או צלולים, אך לא כך באמת הדבר.

עד לפני כשנתיים, אדם שידע כי הוא עלול לאבד בעתיד הרחוק או הקרוב את כשירותו, הפיזית או המנטלית, יכול היה רק לעמוד מנגד ולתת לזמן לחלוף עד שהרגע הארור יגיע ובית משפט ימנה עבורו אפוטרופוס – בדרך כלל הבחירה הטבעית תהיה בני משפחה קרובים.

אך במידה ויש מחלוקת, בית המשפט יכול, לפי ראות עיניו ושיקול דעתו, למנות גורם חיצוני נייטרלי. הגורם החיצוני הוא למעשה אדם (בדרך כלל עו״ד) או חברה, שאין להם כל היכרות מוקדמת איתך, שינהלו את ענייניך הכספיים ו/או הרפואיים על פי הצורך וצו המינוי של בית המשפט.

מינוי אפוטרופוס הוא הליך קשה, ולרוב אינו משקף את רצון האדם או את דעתו, וישנם אף מקרים שמינוי האפוטרופוס יוצר מריבות תוך משפחתיות עד שבית משפט נאלץ, כאמור, למנות אפוטרופוס חיצוני נייטרלי, שהוא ודאי אינו מכיר את החסוי ואין לו כל מידע לגבי רצונותיו ושאיפותיו.

בישראל נעשתה מהפכה שלמעשה שמה את רצונו של האדם במרכז. לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות נוסף פרק שלם שמטרתו לעזור לכל אדם להחליט מה הוא רוצה שיקרה במצב בו אינו מסוגל עוד לדאוג לענייניו. למעשה, אדם יכול כיום לערוך ייפוי כוח מתמשך ולצוות בעודו כשיר וצלול מי ידאג לענייניו כאשר יאבד את היכולת “להבין בענייניו”.

כל אדם יכול לערוך כיום ייפוי כוח מתמשך שבו ייתן הוראות מדויקות מה יעלה בגורלו ובגורל רכושו בעודו בחיים אך במצב שבו אין לו שליטה על כך. האדם הוא שמגדיר את “הרגע הקובע” והוא גם יכול לשנות זאת בתנאים שהוא מגדיר מראש.

בייפוי כוח מתמשך, הממונים (מיופיי הכוח) נותנים את הסכמתם מראש לשמש כמוציאים לפועל את רצון הממנה ולקבל על עצמם את התפקיד. מיופיי הכוח מגיעים לחתום על ייפוי הכוח יחד עם הממנה ובכך מביעים את הסכמתם. גם בעניין זה יש הבדל מהליך של מינוי אפוטרופוס, שם בדרך כלל המינוי הוא דחוף והתפקיד מוטל על כתפי האפוטרופוסים בלית ברירה ומבלי שהיו מוכנים לכך מראש.

למה צריך את זה בכלל?

שאלה זהה נשאלת גם לגבי צוואה. כך, למשל, הרבה טועים לחשוב שבגלל שחוק הירושה מחלק בחלקים שווים את הרכוש בין הילדים אז אין צורך בצוואה. אך כמו שכל הורה יודע – לא כל ילד יכול לנהל היטב את ירושתו. בצוואות רבות אנו רואים הורים שנותנים הוראות מגבילות שתפקידן לעזור ליורש לשמר את הירושה שלו. בנוסף, אנחנו לא בהכרח מחלקים הכל בחלקים שווים, שכן יש יורשים שקיבלו עזרה מהמוריש בעודו בחיים ולכן לעיתים זה נכון ואף ראוי לערוך חלוקה שונה בצוואה.

בייפוי כוח מתמשך ניתן גם לתת הוראות ספציפיות לגבי חלוקת הנטל ובכך לעזור למיופיי הכוח לפעול בצורה מבוקרת ואחראית יותר. לדוגמה, אדם הממנה את שני ילדיו יכול לקבוע כי אחד יהיה אחראי על כספים וחשבונות והשני יהיה אחראי על החלטות רפואיות. בכך גם ניתן לחלק את הנטל ברגעים אלו ובנוסף לקבוע כי כל אחד יהיה אחראי על תחום בו הוא יותר מעורב או בעל הבנה ספציפית.

בנוסף לכך, ניתן לראות בשנים האחרונות את המגמה שבה אנשים לוקחים אחריות לתת הוראות עתידיות לגבי ניהול של רכושם, שאנשים מעוניינים להסדיר מראש את ענייניהם, הן משיקולים משפחתיים והן בכדי להפיג את חרדתם בכל הנוגע ללא נודע ולחוסר השליטה שתהיה להם בעתיד.

כך, למשל, אדם אשר מאובחן במחלה כלשהי, אשר יהיה בה לפגום בצלילות דעתו, בכושר השיפוט שלו ובמערך קבלת החלטותיו – יכול לפעול מיד עם גילוי המחלה וליצור ייפוי כוח מתמשך אשר במסגרתו למעשה קובע אותו אדם מה יעלה בגורלו שלו ובגורל רכושו. בייפוי הכוח המתמשך הממנה (אותו אדם שעורך את ייפוי הכוח) יכול להורות, למשל, כי אינו מעוניין לעבור לבית אבות אלא להזדקן בביתו בעזרת מטפלת סיעודית.

אז מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך למינוי של אפוטרופוס?

מינוי אפוטרופוס נעשה לאחר המועד שבו אדם אינו כשיר עוד מבחינה גוף או ניהול רכושו. הבחירה תיעשה בדרך כלל על פי סדר עדיפויות לפי הקירבה לאדם שצריך שימנו לו אפוטרופוס אך אין לו כל שליטה או בחירה.

בייפוי כוח מתמשך אתם בוחרים. אתם יכולים לבחור אדם אחד או שניים ואפילו שלושה. להגדיר מראש מה ינוהל יחד בצוותא ומה בנפרד. למשל חשבונות וכספים לעומת מצב רפואי. אתם קובעים את חלוקת הנטל בין מיופיי הכוח מראש. ניתן למנות בני משפחה או חברים קרובים ולקבוע כי עבודתם זו תבוצע בשכר או ללא שכר.

גם אם בסופו של דבר תהיה איזושהי מחלוקת, בית המשפט שיבחן את המצב יקבל מושג מה היה רצונך והוא יעשה כמיטב יכולתו לכבד את אותו רצון וייתן הוראות לפעול על פיו. למעשה, אתם מנהלים את עתידכם ובוחרים מי ייכנס לנעליכם ויבצע את המיטב והמירב בשבילכם מבלי להשאיר את ההחלטה בידי אחרים.

;