fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/09/ספרים-גדול-2.jpg

קוראות את החג: חמישה ספרים מרתקים שבמרכזם עומדות נשים חזקות ומעוררות השראה

אין דרך טובה יותר להתחיל את השנה החדשה מאשר לקרוא ספר טוב. לפניכן, חמישה ספרים חדשים מרתקים שבמרכזן עומדות נשים חזקות ומעוררות השראה, ממסע חייהן המרתק של תרצה אתר ווירג’יניה וולף ועד שלוש גיבורות ספרותיות בלתי נשכחות. שנה טובה!

1תרצה אתר

מסע מרתק אל חייה של תרצה אתר

תרצה אתר, בתם של המשורר נתן אלתרמן והשחקנית רחל מרכוס, הלכה לעולמה בגיל 36 בנסיבות שאינן ברורות עד היום. הספר “בגלל הלילה” – שאותו כתב דר’ מוטי זעירא, חוקר תרבות והיסטוריון – מגולל את סיפור חייה המלא של תרצה אתר: מה משמעות הדבר לגדול בבית של משורר, שנחשב “המשורר הלאומי” של תקופתו, ושחקנית גדולה, שאף פעם אינם נמצאים בבית? מה מילא את עולמה בגיל הנעורים? מי היו הגברים בחייה? איזו אמא היא היתה? איך נראתה תל-אביב של ילדותה, נעוריה ובגרותה, וכיצד השתקפה בשיריה? אתר היתה אשה ברוכת כישרונות: משוררת, שחקנית, פזמונאית, מתרגמת, סופרת ילדים, מחזאית. היא שפעה אהבה וזכתה לאהבה; משכה אליה אנשים והיתה זקוקה להם, ובאותה מידה נזקקה לבדידות, לשקט, לצלילה אל נפשה פנימה; היא היתה אדם עשיר ומלא, מצחיקה, מעמיקה, כפייתית, יצירתית, חדת לשון, שברירית, עוצמתית. הספר מזמין אותנו למסע מרתק אל עולמה הלא מוכר.

“בגלל הלילה” – תרצה אתר. סיפור חיים”, מאת דר’ מוטי זעירא, הוצאת “כתר”.

2בגלל הלילה תרצה אתר

שובה של רוזי

“הכל בגלל רוזי” הוא הספר השלישי והאחרון בטרילוגיה המצליחה של גרהם סימסיון שמכרה מעל לחמישה מיליון עותקים בעולם וזכתה להצלחה מסחררת גם בישראל. לאחר שהצליח למצוא רעיה (“פרויקט רוזי”) והתמודד עם הריונה של אשתו (“אפקט רוזי”) – פרופ’ דון טילמן ניצב בפני עוד משימה גורלית: חינוכו של בנו הצעיר האדסון. כמו תמיד, לדון לא קל להבין מה רוצים ממנו, ורוזי עסוקה מכדי לעזור, בגלל משרה נחשקת שבה היא זוכה. האדסון בן ה-11 הוא תלמיד בבית ספר יסודי במלבורן. לא קל לו שם: כמו אביו, גם הוא מתקשה להשתלב בחברת אנשים (במקרה שלו, ילדים) וחווה השפלות. עתידה של המשפחה הקטנה – של רוזי, דון והאדסון – העוברת הסתבכויות ושערוריות, נעשה סבוך יותר ויותר, עד שהפתרון מגיע מכיוון מפתיע. רומן חכם, מצחיק ומעורר מחשבה על גידול ילדים בימינו, על האופן שבו נתפסת שוֹנוּת אישיותית, ועל התוויות שהחברה ממהרת להצמיד לאנשים שלא עומדים בנורמות המקובלות.

“הכל בגלל רוזי”, מאת גרהם סימסיון, הוצאת “אחוזת בית”.

3עטיפה_הכל בגלל רוזי

האשה שהציבה מראה בפני העולם השמרני

וירג’יניה וולף (1882-1941) היתה סופרת פורצת דרך וחדשנית. ברומן ביוגרפי זה מתוארת אישיותה רבת־הפנים של הילדה, הנערה והאשה המיוחדת הזאת, המשמשת גם כיום, עשרות שנים לאחר מותה, השראה לסופרים ולסופרות ולנשים יוצרות בכלל וממשיכה לסקרן קוראים וחוקרי ספרות וביוגרפים. וירג’יניה גדלה במשפחה משכילה בלב לונדון הוויקטוריאנית, ושלא כמו אחֶיה, לא זכתה להשכלה פורמלית. נפשה היתה עדינה ושברירית, ומגיל צעיר נמשכה למילים ושאפה להיות סופרת. וירג’יניה בראה צורות חדשות לרומן, כתבה מסות נפלאות והציבה מראה בפני העולם השמרני והמקובע, שהיתה בו חלוקה מגדרית ברורה. היא נישאה ליהודי בשם לנארד וולף. לשניים לא היו ילדים. הם גידלו כלבים. בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשיא ההפצצות על לונדון, היא שמה קץ לחייה. זהו ספרה הראשון של דבורה נגבי, עורכת בהוצאת עם עובד.

“וירג’יניה – רומן ביוגרפי”, מאת דבורה נגבי, הוצאת “עם עובד”.

4עטיפה וירג'יניה

לוקחת את ההגה לידיים

סוניה היא רווקה בת ארבעים ומשהו מקופנהגן, שלא יודעת להעביר הילוכים – לא במכונית ולא בחיים. למרות שהיא לומדת לנהוג כבר כמה חודשים, היא עדיין סופגת צעקות מהמורה שלה לנהיגה, שלא מאפשרת לה להעביר הילוכים בעצמה. בנוסף, מסיבה לא ברורה לסוניה, אחותה הקטנה מתחמקת מקשר איתה. משהו בחייה חייב להשתנות, וסוניה מרגישה שכאשר תדע סוף-סוף לנהוג במכונית, גם השינוי יגיע. עכשיו, כשההגה בידיים של סוניה, היא מקווה להתחיל לשלוט בחייה. אלא שהיעד שאליו היא מבקשת להגיע – תכלית חייה – לא מובן לסוניה עד לעמודים האחרונים בספר. ואז, ברגע אחד, היא עושה מהלך גורלי וזוכה לראשונה בתחושה של אושר. “שיעור נהיגה”, מאת הסופרת הדנית דוֹרתֶה נוֹרס, הוא רומן על התבגרות מאוחרת, שבמרכזו אשה רגישה ויוצאת דופן, חסרת כישורים מעשיים, שנאלצת להתמודד עם המציאות, ההזדקנות והבדידות. זהו רומן שובה לב ושובר לב, שנכלל ברשימת 100 הספרים הטובים ביותר של ה”ניו-יורק טיימס” לשנת 2018

“שיעור נהיגה”, מאת דורתה נורס, הוצאת “אחוזת בית”.

5עטיפה_שיעור נהיגה

שלוש נשים חזקות וסופר אחד גדול

“אִתי החיים משחֵק הרבה” של דויד גרוסמן, מרבי המכר הגדולים של השנה, הוא סיפורן של שלוש נשים חזקות, וֶרה בת התשעים, בתה נינה, ונכדתה גילי. פרשה מרה ומושתקת מרעילה את חייהן, קורעת אותן זו מזו ושבה ומטיחה אותן זו בזו במשך עשרות שנים. עד שאין להן ברירה, והן יוצאות – יחד עם רפאל, האוהב הנצחי של נינה, ואביה של גילי – למסע אל אי העונשין גוֹלי אוֹטוֹק, הנמצא מול חופי קרואטיה. במקום הקשוח והצחיח הזה, לפני עשרות שנים, החלו הדברים להשתבש. פה היתה וֶרה כלואה ומעונה בעבודות פרך, מפני שסירבה לבגוד בבעלה המת ולהכריז עליו ‘אויב העם’. פה הותכו יחד נאמנות מוחלטת ובגידה מייסרת. הארבעה נסחפים למסע של רגש חשוף אל האימה והאהבה והחסד, שרק משפחות יכולות להפיק מתוכן. זה סיפור על פצע שעובר מדור לדור, ועל כוחו הנורא של סוד, ועל אהבה שאינה דועכת גם שנים רבות לאחר שהאהוב כבר איננו בחיים. גרוסמן כתב ספר מרתק, המבוסס חלקית על אווה פָּאניץ’ נהיר – שבהשראתה נבראה דמותה של וֶרה – שהיתה ידידת־נפשו, והיא זו שסיפרה לו שוב ושוב, במשך עשרים שנה, את הסיפור הלא ייאמן על חייה ואהבתה.
“אִתי החיים משחֵק הרבה”, מאת דויד גרוסמן, הוצאת “הספרייה החדשה”.

6עטיפה אתי החיים משחק הרבה

;