fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2022/06/א.ב.-יהושע.jpg

נפרדים מא.ב. יהושע: נשיא המדינה, פוליטיקאים ועולם התרבות הישראלי סופדים לסופר המופלא

“היה לא רק סופר דגול אלא מצפן מוסרי שנאבק בעוולות הכיבוש ותמך בכל ליבו במאבק לשוויון ושלום”

1א.ב. יהושע

א.ב. יהושע. האיש שלקח חלק בעיצוב תרבותה של מדינת ישראל. צילום מסך: “כאן 11”

א.ב. יהושע, חתן פרס ישראל ואחד הסופרים החשובים שתולדות ישראל, נפטר אתמול בגיל 85 לאחר שנתיים של מאבק במחלת הסרטן. נשיא המדינה, ראש הממשלה, צמרת העולם הפוליטי ועולם התרבות הישראלי – כולם נפרדו אתמול בכאב מהאיש שהיה לא רק סופר דגול ומוערך אלא גם מצפן מוסרי שנאבק בעוולות הכיבוש ותמך בכל ליבו במאבק לשוויון ושלום.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: “כמה עצוב וכמה סמלי שא.ב. יהושע, מגדולי סופרי ישראל בכל הדורות, הלך לעולמו בשבוע הספר העברי. ‘בולי’ בפי מכריו ואוהביו, היה מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל; סופר ומחזאי עטור פרסים, שזיכה אותנו בפרס הגדול מכל – יצירתו הבלתי נשכחת שתמשיך ותלווה אותנו לדורות.

“רק בשנה האחרונה שוחחתי איתו כמה פעמים, כולל בחודש האחרון. ביקשתי לעודד אותו, לחזק אותו, לשקף לו עד כמה הוא חשוב לנשמת אומתנו. יצירותיו, ששאבו מדמות מולדתנו ומאוצרות עמנו, שיקפו לנו אותנו כבתמונת מראה מדויקת, חדה, אוהבת ולעתים גם כואבת. הוא העלה בנו פסיפס של רגשות עמוקים. ירושלים, חיפה, מדינת ישראל והעם היהודי היו מסת חייו. זכרו יכון בקרבנו לעד בכתיבתו ובהגותו. תנחומים למשפחתו ואוהביו. יהי זכרו ברוך”.

ראש הממשלה נפתלי בנט צייץ בטוויטר: “א.ב. יהושע הוא מעמודי התווך של הספרות הישראלית, אדם שרבים מאוד קראו את מילותיו. בלכתו הבוקר הותיר קהל של קוראים מלאי הערכה, לאיש שלקח חלק בעיצוב תרבותה של מדינת ישראל”.

שר החוץ יאיר לפיד: “איבדנו היום אדם נפלא וסופר מופלא. א.ב. יהושע זוכה פרס ישראל לספרות, היה קול ייחודי בין מזרח למערב, בין האינטימי ללאומי, בין אהבת אדם נדירה לצלילות מוחלטת לגבי החולשות האנושיות. הוא יחסר, כתיבתו תישאר עמנו”.

שר התקשורת יועז הנדל ספד בטוויטר: “עם הספר איבד את אחד מגדולי סופריו. א.ב. יהושע היה לא רק מר מאני והממונה על משאבי אנוש ועוד-ועוד, אלא בעיקר קול מעניין, בעברית משובחת, אם הסכמת איתו או התנגדת לרעיונותיו. מקווה שבני דור המסכים, יזכו לקרוא את ספריו”.

שר התרבות והספורט חילי טרופר: “א.ב יהושע היה מגדולי הסופרים העבריים וגם איש מיוחד מאוד. לפני מספר חודשים הוא הגיע לסינמטק ירושלים להקרנה של הסרט שנעשה עליו “הפרק האחרון של א.ב. יהושע”. טרם ההקרנה ישבנו לשוחח. הוא היה מפוכח, הבין את מצבו הרפואי וידע היטב לאן זה מוביל. הוא סיפר על געגועיו לאשתו, שהיתה קשורה בנפשו במשך עשרות שנים. ועדיין למרות הכאב והגעגוע, סיפר על התשוקה לחיות, על הרצון להספיק לכתוב עוד קצת וגם על המחויבות שלו לשנות את העולם.

“כשהוא דיבר על המצב החברתי והמדיני הוא פתאום נמלא עזוז ודיבר מעומק לבו על הצורך לשנות ולתקן. לא על הכל הסכמתי עימו, אבל הוקסמתי מהאדם שיושב איתי, שבתוך מחלה, אחרי אובדן אשתו ובגיל מתקדם, מרגיש מחויב כמו נער צעיר לשנות ולתקן את העולם. הוא אהב את הארץ הזו והיה לו כל כך אכפת ממה שמתרחש בה.

“כמה שמחנו שהוא הספיק עוד לראות את הסרט, לחייך במתיקות ולהעיר בציניות אל מול ההקרנה. וכן, כמה שמחנו שהוא הספיק לראות אולם מלא באנשים עומד לכבודו ומוחא כפיים. שהוא הספיק לחוות את הכרת התודה והבעת האהבה של ישראלים רבים, לאחד הסופרים המוכשרים, המוצלחים והטובים שידעה ישראל”.

ניצן הורוביץ, שר הבריאות ויו”ר מפלגת מרצ, שיהושע היה חבר בה, כתב בהספד בטוויטר: “איש השלום וזכויות האדם, א.ב. יהושע. בולי שלנו, היה מצפן מוסרי שנאבק בעוולות הכיבוש ותמך בכל ליבו במאבק לשוויון ושלום. הוא תמך וסייע למרצ, מתוך הבנה שזכויות אדם ושלום הם הבסיס המוסרי שעליו צריכה המדינה להתבסס. נמשיך ללכת בדרכך”.

שרת איכות הסביבה תמר זנדברג כתבה בטוויטר: “להתראות א.ב יהושע, סופר עברי דגול ופורץ דרך, שלקח על עצמו גם תפקיד מוסרי משמעותי להובלה לשלום ולצדק”.

בנו של עמוס עוז, הסופר והמשורר דניאל עוז כתב בעמוד הפייסבוק שלו: “בולי היה איש נדיר. ביקרתי אצלו בדיוק לפני שבוע, ב-7 ביוני. נתתי לו כתב יד לקרוא. הוא אמר לי: ביקרתי את אבא שלך שישה ימים לפני מותו, אני מקנא במהירות שבה הלך”.

הסופר ניר ברעם: “עוד הרבה שנים נקרא ונדבר ונזכר ונתגעגע אל א.ב. יהושע. לא רק בזכות גדולתו כסופר, שמשתקפת מכל אחת מיצירותיו, אלא גם בזכות האדם המופלא שהיה, ורבים כל כך אהבו. גם בזמנים אחרים כשישבנו בביתו בחיפה, והרבה לפני שצל המוות של איקה שאהב כל כך, ואחר כך שלו הקדיר את האופק – ידעתי שזכיתי להכיר אדם נדיר באמת”.

;