fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2020/12/‏‏חשק-מיני-בגיל-40-פלוס.jpg

סקס בהפרעה: 9 גורמים שקוטלים את החשק המיני שלך בגיל 40 פלוס

את לא לבד: מדריך לתופעות הנפוצות ביותר הפוגעות בתשוקה המינית ואיך תתמודדי איתן

1‏‏חשק מיני בגיל 40 פלוס

Photo by Damir Spanic on Unsplash

הבשורות הטובות הן שנשים מגיעות לשיא התפקוד המיני שלהן בסביבות גילאי 35-40. הבשורות הפחות טובות הן שהגברים מגיעים לשיא כושרם המיני בין גיל 17 ל-20. אבל אל דאגה. לרוב הגברים אין שום בעיה עם החשק הגובר שלכן, גם אם הם עברו את גיל השיא שלהם.

למה דווקא בגילאי 35-40 נשים מגיעות לשיא כושרן המיני? כי הן נמצאות כבר בזוגיות ומרגישות בשלות יותר. לרובן יש יותר ביטחון בקשר המיני, הן כבר מכירות היטב את הגוף שלהן ואת התגובות המיניות שלהן. אצל נשים יש הרבה יותר תהליך של למידה בכל הקשור למין, לעומת גברים. בנוסף, רוב הנשים בגילאים אלה כבר חוו לידות, שגורמות להתרחבות של כלי הדם באיברי המין והאגן, התרחבות שגורמת לתגובה מינית מהירה יותר.

בגילאי 40 פלוס אכן אנחנו בשיא הכושר, אבל יש לא מעט גורמים שיכולים לקטול את החשק המיני שלנו, כמו לחץ, תקשורת בעייתית עם בן הזוג, פחות מדי שעות שינה, נטילת תרופות, דימוי גוף שמתערער, השמנה, דיכאון, הפסקת המחזור החודשי ועוד. לפנייך, מדריך לתופעות הנפוצות הפוגעות בחשק המיני ואיך תתמודדי איתן.

1.לחץ בעבודה, בבית ובמערכת היחסים

יש אנשים שמפיקים את המקסימום כשהם לחוצים, אבל זה לא עובד בכל מה שקשור לסקס. לחץ בעבודה, בבית או במערכות יחסים  עלול לשבש את שיגרת החיים ולהשפיע על היכולת שלנו ליהנות בכלל, וליהנות ממין בפרט. הסיבה לכך היא שבמצבי סטרס החשק המיני מנוטרל, כי האנרגיה שלנו מופנית לבעיות אחרות.

מצד שני, ידוע כי אנשים המקיימים יחסי מין סדירים סובלים פחות מסימפטומים של לחץ וחרדה, כמו לחץ דם גבוה, כאבי ראש, כעסים, עצבים ואפילו תופעות קדם וסתיות. בהתאם לכך, ההמלצה הגורפת היא קיום סקס לצורך הפגת התופעות הללו.

טיפ: שתפו את בן זוגכן במה שעובר עליכן ומה מלחיץ אתכן. נצלו תקופות של לחץ לטיפוח הזוגיות, ומיצאו דברים אחרים שאתם יכולים לעשות במשותף, למשל טיול ברגל, משחקי חברה או פרויקטים משותפים בבית.

2.חוסר קירבה אל בן הזוג

כשגברים מחפשים סקס, הם לא רעים או טובים, הם פשוט הם עצמם. עבור נשים, תחושת קירבה היא חלק בלתי נפרד מהרצון לקיים יחסי מין. לכן עבור שני המינים, זה מסובך. מריבות, תקשורת לקויה, תחושה נבגדת או בעיות אמון אחרות – עלולות לגרום לירידה בתשוקה המינית שלך. אם זה מסובך לחזור למסלול, פנו ליועץ זוגי.

טיפ: סקס מבלי להרגיש קרוב יכול להרוג את החשק. אם חיי המין שלך שחוקים, נסי לבלות יותר זמן לא מיני ביחד עם בן זוגך, רק שניכם. לדבר, להתרפק, לעשות עיסוי זה לזו. מיצאו דרכים להביע אהבה מבלי לקיים יחסי מין. התקרבות יכולה לבנות מחדש את הדחף המיני שלך.

3.את ישנה מעט מדי

עייפה מדי בשביל סקס? את לא לבד. מחקרים מראים שעד 50% מהזוגות מוותרים או מדלגים על סקס בגלל עייפות. ימי העבודה הארוכים, שאר בני המשפחה שדורשים יחס, סדר יום עמוס ובני הזוג מוצאים את עצמם נופלים שדודים למיטה, מסתובבים והולכים לישון.

במקרים רבים חוסר הרצון לסקס נובע מתשישות (הפרעות שינה, הפסקות נשימה ליליות או קשיי הירדמות, בעיות בבלוטת התריס); מחוסר איזון הורמונלי (הליבידו, החשק המיני, נשלט בעיקרו על ידי הטסטוסטרון. לעיתים תרופה יכולה לסייע לאזן מחדש את הגוף); או מדיכאון (אם סקס הוא רק אחד הדברים שאין לך חשק אליהם). בכל אחד מהמקרים מומלץ לפנות לרופא המטפל.

טיפ: תשקיעי באינטימיות. מזמוזים, חיבוקים, התכרבלות יחדיו, כל אלו מבססים את הקשר האינטימי, הזוגי. כשהאינטימיות חזקה, הרבה פעמים הסקס לא מאחר לבוא.

4.דימוי הגוף שלך נמוך

מחקר שנערך בעבר גילה כי 52 אחוז מהנשים נמנעות מסקס כי הן חסרות ביטחון בכל הנוגע למשקל גופן. דימוי עצמי בעייתי הוא לא סיפור שזר לנו, אבל מפתיע לגלות שהשד הרע הזה הצליח לחדור גם לחדר המיטות, אפילו כשמדובר בפרטנר שאנחנו אוהבות.

אותו מחקר לימד שנשים רבות לא רק נמנעות מסקס, אלא גם מלהסתכל על עצמן. המסקנה: חשוב מאוד לאהוב את עצמך לפני שאת מחפשת אישורים מסביב. הדרך הראשונה להכרה היא באמצעות מראה. מומלץ בחום לכל אחת לעמוד ערומה מול ההשתקפות של עצמה, ולהתעמת עם מה שהיא רואה ולקבל את זה.

טיפ: ביטחון עצמי הוא סקסי הרבה יותר מחזה עומד. גברים יודעים להעריך אשה שיודעת מה היא רוצה ומה היא עושה במיטה. והטיפ הכי טוב: שחררי את המעצורים שלך והכל ייראה נכון יותר.

5.את נוטלת תרופות שדוחות תשוקה

יש תרופות שיכולות לדחות תשוקה, למשל תרופות נוגדות דיכאון, תרופות ללחץ דם, גלולות למניעת הריון (הגלולות יכולות לגרום לירידה ברמות הורמוני המין, כולל טסטוסטרון, ולכן עלולות גם לפגוע בחשק המיני), כימותרפיה, אנטי-היסטמינים (תרופות נגד אלרגיה), תרופות נגד HIV ועוד. החלפת תרופות או מינונים עשויה לעזור – שאלי את הרופא על כך ואל תפסיק ליטול תרופה לבד. גם ספרי לרופא אם הדחף המיני שלך נעצר זמן קצר לאחר שהתחלת ליטול תרופה חדשה.

טיפ: לגבי גלולות למניעת הריון, ניתן להשתמש באמצעי מניעה אחרים, שלא מכילים הורמונים, כמו התקן תוך רחמי או קונדומים. באשר לאנטי-היסטמינים, חלק גדול מחומרים אלו יוצא מהגוף בתוך שמונה עד עשר שעות, כך שאפשר לתזמן את נטילתן כך שלא תפגע בליבידו. חשוב לזכור שחומרים אנטי-היסטמינים נמצאים גם בתרופות רבות לטיפול בהצטננות או בשיעול.

6.את בדיכאון

עובדה ידועה היא שדיכאון פוגע בחשק ובאון המיני, אך מתברר שכך גם חלק מהתרופות נוגדות הדיכאון. ישנן תרופות מקבוצות מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין או נוגדי דיכאון טריציקליים (המשמשים גם להקלת כאב עצבי) שמשפרות את מצב הרוח על ידי העלאת רמות הסרוטונין, מה שעלול לפגוע בליבידו אצל גברים ונשים.

טיפ: באשר לתרופות נוגדות דיכאון, הרופא יכול להחליף את התרופה לכזו שאינה מורידה את החשק או להפחית את המינון. מומלץ גם לנסות פעילות גופנית, שהוכחה כמשפרת את המצב גם בחדר המיטות.

7.את אוהבת אלכוהול

נשים רבות שותות כדי להפחית עכבות וחרדות הנקשרות אצלן עם סקס. האלכוהול מסייע להן לחוש נוח יותר עם גופן, כמו גם עם גופו של אדם אחר, הן נרגעות ונהנות מהחוויה המינית, הביטחון העצמי שלהן מתגבר והן זוכות לחוויה חיובית.

יחד עם זאת, צריכה מוגברת של אלכוהול מביאה לחוויות הפוכות, והן מושפעות פיזית ונפשית. התשוקה המינית שלהן פוחתת, היכולת שלהן להיות מגורות במהלך המגע המיני מוקטנת, ונשים רבות מתקשות להגיע לאורגזמה. טיפ: אל תשתי יותר מדי אלכוהול כשאת מתכננת סקס.

8.המחזור החודשי שלך נפסק

עבור נשים רבות הדחף המיני מתעמעם סביב גיל המעבר, בגילאי 45-50, בעיקר בעקבות שינויים במצבי הרוח ווסת לא סדירה, עד להפסקתה. לדעת מומחים, חלק מהירידה בחשק לקראת ההגעה לגיל המעבר נובע בכלל מסיבות נפשיות.

אז איך את יכולה לדעת אם לא בא לך סקס כי את מדוכדכת או בגלל שינוי הורמונלי? אם המחזורים שלך סדירים, סימן שהמנגנון עובד והסיבה לירידה בחשק המיני היא כנראה נפשית. הרבה פעמים מדובר בתחושת שחיקה מחיי הנישואים, שיגרה, הפרידה מהילדים שגדלו ועזבו את הבית, ציפיות שלא מתממשות, שעמום ועוד. הטיפ: בסעיף הבא.

9.ירידה בהורומונים אסטרוגן וטסטוסטרון

עם הכניסה לגיל המעבר, חלה בגופה של האשה ירידה משמעותית בהורמונים כמו אסטרוגן וטסטוסטרון, שעוזרים לשמור על החשק המיני. כמו כן, כשלוש שנים לאחר הפסקת הווסת, סובלות לפחות 50% מהנשים מיובש בנרתיק. לצד אלה מופיעות תופעות כמו גלי חום, הפרעות שינה ואף עלייה במשקל, במיוחד באזור של הבטן, בעקבות הירידה שחלה ברמת הורמון האסטרוגן. ובהתחשב בכל אלה, מה הפלא שנשים הסובלות מתופעות קשות של גיל המעבר לא מתלהבות לעשות סקס.

טיפ: לקחת טיפול הורמונלי חליפי. ואם את או לא רוצה טיפול כזה, אז ניתן לטפל בסימפטומים. יש טיפולים לגלי חום, להפרעות שינה, למצבי הרוח ולדיכאונות. ניתן גם לתת טיפול מקומי אסטרוגני בנרתיק או להיעזר בשמנים מיוחדים, כדי להתגבר על בעיית היובש. וכמובן: אין ספק כי פעילות גופנית, המשחררת בגוף אנדורפינים, יכולה לסייע בהקלה על הסימפטומים של גיל המעבר.

בתמונה למעלה: Photo by Yohann LIBOT on Unsplash

;