fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2019/12/דורון-גדול.jpg

תעודת זהות של הנשמה: האיש שמאבחן ומייעץ באמצעות מעגל הצבעים האינדיאני וקלפי טוטם

דורון אורסיאנו-ויטנר עוסק מזה שני עשורים בהכנת “תעודות זהות של הנשמה”, מאבחן ומייעץ באמצעות מעגל הצבעים האינדיאני וקריאה בקלפי טוטם בעלי החיים של ארץ ישראל על פי הפילוסופיה האינדיאנית. הכל מתחיל אצלו סביב המודל של האשה, משהו שאתן חייבות לקרוא

מאת: דורון אורסיאנו-ויטנר

1דורון אורסיאנו-ויטנר צילום ליאור שטרן

דורון אורסיאנו-ויטנר. “בעזרת מעגל הצבעים וטוטם בעלי החיים ניתן לקבל תשובות מהותיות לנפש ולנתב את דרכנו לאיזון ולהרמוניה”. צילום: ליאור שטרן

התרבות האינדיאנית בנתה את עצמה סביב המודל של האשה. רק נשים מקבלות אדמה בשבט, והן אחראיות לה ומעבירות אותה לדורות הבאים. לאורך כל דרכי הרוחנית והמקצועית ליוו אותי נשים חכמות, וזו גם הסיבה שמאוד משכה אותי הפילוסופיה של האינדיאנים מגיל יחסית צעיר (24), כי הרגשתי שבהשוואה לתרבויות אחרות, מעניקה התרבות האינדיאנית כבוד לאשה ולאדמה.

אבחון באמצעות הפילוסופיה האינדיאנית

כשהגעתי בגיל 24 (כיום בן 46) למורה הראשונה שחשפה בפניי את הפילוסופיה האינדיאנית ואת החוכמה של הילידים, זה הרגיש לי כמו לחזור הביתה. לראשונה בחיי הרגשתי שהגעתי למקום שבו יש עבורי תשובות לשאלות קיומיות שעד אז לא הצלחתי להבין.

בפגישה הראשונה עם מורתי היא עשתה עבורי אבחון באמצעות מעגל הצבעים האינדיאני של שבט הסנקה ובמפגש השני היא עשתה לי אבחון באמצעות קלפי טוטם בעלי החיים. אז עוד לא תיארתי לעצמי איזו השפעה עצומה תהיה לאבחונים האלה על חיי האישיים והמקצועיים.

גם מעגל הצבעים וגם טוטם בעלי החיים הם תעודות זהות עבור האינדיאנים שבאמצעותן ניתן לקבל תשובות מהותיות לנפש ולנתב את דרכנו לאיזון ולהרמוניה. גם את מעגל הצבעים וגם את טוטם בעלי החיים מאבחנים רק פעם אחת בחיים, לכל החיים, ושומרים את המפות האלה וממשיכים לעבוד איתן ומומלץ לחזור אליהן מפעם לפעם כאשר אנחנו מרגישים שקצת איבדנו כיוון או את דרכנו.

2מעגל הצבעים האינדיאני

מעגל הצבעים האינדיאני: “מאבחנים איתו רק פעם אחת בחיים, לכל החיים, ושומרים את המפות האלה וממשיכים לעבוד איתן”. צילום: דורון אורסיאנו-ויטנר

למדתי את המאפיינים של מפת הטוטם ומפת הצבעים שלי וחקרתי אותם.  כאשר מורתי אבחנה את טוטם הלידה שלי, היא פרסה בפני מפה עם תשעה בתים שבתוכם ישבו בעלי חיים. עם כולם הסתדרתי איכשהו מלבד הנחש, אבל למדתי להתיידד איתו ולאפשר לו להעביר אותי טרנספורמציה ושינויים. החשיפה לחוכמה הזו, שמקורה בשבט הסנקה, מילאה אותי הודיה והתרגשות עצומה וגרמה לי להמשיך לחקור, לחפש וללמוד לעומק את שיטת האבחון של המפות העתיקות האלה.

לאורך השנים ישבתי ושברתי את הראש עד שמצאתי תשובות לשאלות שהיו לי. וחומרים אותנטיים הגיעו לידיי, מה שאיפשר לי ללמוד עוד ועוד. במשך 20 השנים האחרונות אני עובד עם המפות ואף פיתחתי מפות נוספות לאבחון של טוטמים ומעגלים שמאפשרים להבין בזמן הווה את האתגרים והמתנות שאנו עוברים דרכם בצורה מדויקת להפליא. ברמה האישית עזרו לי הצבעים ובעלי החיים להשיג איזון חדש בחיי ואף לתמוך באנשים שהגיעו אליי.

חיפוש ביהדות ובשושלת האישית

כיוון שלא נולדתי בשבט אינדיאני, חיפשתי לשלב את החוכמה שמצאתי אצל הילידים יחד עם אמיתות רוחניות שמגיעות גם מהיהדות ומהמקורות שלי. התהליך שעברתי לקח אותי לחקור את ההיסטוריה המשפחתית האישית שלי ולגילוי הייחוס שלי לאבות אבותיי. אני מאמין שהבנת השושלת שלנו משמעותית מאוד לאיזון שלנו וזה משהו שלמדתי באמצעות החוכמה העתיקה של שבט הסנקה.

סבא שלי, אפרים טובנהויז, שהיה סופר, כתב ספרים על משפחתו וייחוסו והוא מספר בספרו “בנתיב יחיד” על אנשי אלוהים ממש ועל צדיקים כאלו ואחרים. בעולם היהודי בדורות הקודמים לא כל כך הבליטו את הנשים וזה כאב לי ובכל זאת מצאתי משהו שריגש אותי בספרו.

סבי מספר על מפגש בחצר ביתה של אשה צדיקה, האדמו”רית חנה רחל מלודמיר, “אשה נמוכה היתה ופניה הפיקו הדרת קודש ובשבת אחר הצהרים היתה יושבת בראש השולחן וכולם נהרו אל דירתה ברגל מחברון, צפת וטבריה רק כדי לזכות בברכתה. בכל ראש חודש, היתה נוהגת הבתולה מלודמיר להוביל את מעריציה לקבר רחל ולערוך שם תפילה מפוארת עם טקסים רבי רושם. על קברה של רחל אמנו, היתה הבתולה מלודמיר שוטחת את כל הבקשות שנצטברו אצלה”.

מתברר שהאדמו”רית הצליחה לאסוף בשכונת מאה שערים עדה גדולה של חסידים ולהקים חצר של ממש, כחצרות של רבנים בערי הגולה. כל מי שהיתה מברכת העיד על ניסים גלויים וצריך להבין שהיא חייתה ב-1805, בזמן שלא היה דבר כזה “חצר” לאשה. הסיפור של אשה זו ריגש אותי אבל גם הוכיח לי שהיהדות עשתה עוול לנשים רבות ומוכשרות ששמן לא ידוע והן חיו ופעלו למען הקהילה בכל מקום שבו היו.

3דורון אורסיאנו ויטנר ומעגל הצבעים האינדיאני

דורון אורסיאנו ויטנר ומעגל הצבעים האינדיאני: “היהדות עשתה לאורך השנים עוול לנשים רבות ומוכשרות ששמן לא ידוע והן חיו ופעלו למען הקהילה בכל מקום שבו היו”. צילום: גדי ויטנר

חברה שמנוהלת על ידי נשים

שלא כמו ביהדות, החברה האינדיאנית היתה מנוהלת על ידי נשים כי הנשים מקורקעות ומבינות את האדמה, שהיא התשתית לכל הדברים שעוברים דרכה, וכמו האדמה, יודעת האשה לקבל את הזרע, היא מגדלת את הזרע ונותנת חיים, ממש כמו שהאדמה עושה. בשבט אינדיאני מי שבוחר את הצ’יפים אלה הן הזקנות. הן נקראות גם שומרות החוכמה וניתן לקרוא עליהן בספרה של ג’יימי סאמס “13 האמהות הקדומות של השבט”. הזקנות האלה קיבלו כבוד רב והפכו להשראה גדולה עבור נשים רבות בכל העולם.

הצבע האפור שמייצג גם את שיער השיבה מעיד שסבתא מספרת סיפורים משבט הסנקה ידעה לקרוא את הסיפורים החרוטים על אבנים ותפקידה, בין היתר, היה להעביר את המידע בדיוק רב הלאה אל הצעירים בשבט כי האבנים מכילות לקחי חיים בעלי עוצמה. האחריות לשמר את הטוהר של אותה היסטוריה ואותן אגדות נופלת על מספרי הסיפורים שזוכים בזכות להעביר את החוכמה לדורות הבאים.

אני מרגיש שאנו חיים בזמן שבו התרחקנו מאוד מהטבע, איבדנו את הקשר לאדמה, להזנה ולכן כל מיני יכולות וחושים טבעיים שפעם היו לנו למעשה התנוונו. אני מאמין שהמפות איתן אני עובד ובאמצעותן מאבחן מחזירות אלינו את כוחנו ומבהירות לנו מי למעשה נועדנו להיות אילו היינו גדלים עם חיבור לטבע הבסיסי ביותר.

הפילוסופיה האינדיאנית שקושרת את עצמה לחוכמת הגלגל מבטלת את ההיררכיה שלתוכה נולדנו ומחזירה אותנו להיות קרובי משפחה אחד של השני. בטבע בעלי החיים, האבנים, העצים והאנשים, כולם הם קרובי משפחה כי במעגל כולם שווים. המעגל (שהוא צורה שמבטאת הרמוניה) קשור מאוד לאנרגיה של האשה ובזמנים שבהם אנו חיים יש לאפשר לחלק הנשי שבתוכנו לעלות למעלה ולהתאזן כך שהאנרגיה הזכרית באמת תהיה שווה לזו הנשית והם יוכלו להתמזג בתוכנו בהרמוניה במקום להמשיך לריב.

הרגשתי צורך לנחם נשים

לאורך השנים פגשתי במסגרת עבודתי כיועץ ומאבחן הרבה מאוד נשים שלא האמינו בכוחות הקסומים הגלומים בהן ושלא ראו כמה הן יפות. המפגשים האלה השפיעו עלי והרגשתי צורך לנחם אותן ולכן כתבתי שיר. השיר “את יפה” הוקלט וצולם גם בקליפ בצפון היפה, ליד ביתי שבראש פינה.

4טוטם בעלי החיים של ארץ ישראל.

הספר ומארז הקלפים “טוטם בעלי החיים של ארץ ישראל”. ציור ועיצוב: משה דפרין

במקביל ליציאת השיר שלי לכל תחנות הרדיו יצא גם מארז של ספר+קלפים “טוטם בעלי החיים של ארץ ישראל”, שעליו עבדתי בארבע השנים האחרונות. למעשה, אחרי שנים שבהן פתחתי מפות טוטם באמצעות “קלפי סגולה” (שיצאו בקנדה ושמכילים בעלי חיים משם), הרגשתי שיהיה מדויק יותר לעשות מפות לידה עם בעלי חיים שגרים בארץ ישראל עבור אנשים ישראלים.

הרגשתי היתה נכונה ומאז שאני משתמש בקלפים שיצרתי המפות מדויקות אפילו יותר לאלו שאני פותח להם ואשר גרים כאן בישראל. את האנרגיה הנשית מייצג במפת הטוטם יסוד המים שנמצא גם במערב במקום שיש בו ים גדול ופתוח. בעלי חיים שגרים במים תמיד מייצגים את האנרגיה הנשית לדוגמה: לוטרה, נוטריה, דולפין, קרפיון, צב ים חום ועוד.

כשאנחנו מפחדים מבעל חיים מסוים או לא מתחברים לצבע כזה או אחר, יש לזה חשיבות עצומה אם נבין שאותו צבע או אותו בעל חיים מייצג משהו בתוכנו שאיננו אוהבים. תעודת הזהות הזו, לה אני קורא טוטם בעלי החיים, מאפשרת לזהות קונפליקטים שמתקיימים בתוכנו. כאשר אני מאבחן את הקונפליקט ומזהה אותו זה מאפשר ללמוד על המורכבות שבתוכנו והפילוסופיה הזו מעניקה כלים פשוטים ויעילים כיצד לקבל ולחיות בהרמוניה לצד הקונפליקט שהתגלה ושקיים. אני התאהבתי בפילוסופיה הזו ובדיוק שלה וכך יקרה גם לכם אם תירצו.

www.israeltotem.com

https://www.youtube.com/watch?v=6xpnEMNOSSM

;