fbpx
https://rootavor.com/wp-content/uploads/2021/05/מלינדה-גייטס.jpg

מלינדה גייטס: “העצמת נשים משנה את העולם. כשנשים ממריאות, האנושות כולה ממריאה”

האשה החזקה ביותר בעולם הפילנתרופיה אומנם מתגרשת, אך ממשיכה לפעול למען משפחות וילדות

1מלינדה וביל גייטס עם בתם הצעירה פיבי

מלינדה וביל גייטס עם בתם הצעירה פיבי. עם הולדת בתם הבכורה, החליטה מלינדה לפרוש מ”מיקרוסופט” כדי להתמקד בטיפול במשפחה ובפעילות פילנתרופית

בשבוע שעבר, אחרי 27 שנות נישואים, הודיעו ביל, 65, ומלינדה, 57, גייטס על כוונתם להתגרש. את ההודעה המשותפת, שהפתיעה רבים בעולם, בחרו השניים לפרסם בציוץ בטוויטר, וביקשו לשמור על פרטיותם ולאפשר להם להתרגל לחיים החדשים בנפרד.

הגייטסים נחשבים לאחד הזוגות העשירים בעולם, עם הון עתק של 146 מיליארד דולר, אותם הרוויח ביל בזכות היותו מייסד שותף של ענקית הטכנולוגיה “מיקרוסופט”, החברה שהביאה לעולם את תוכנת “ווינדוז”. מלינדה ידועה כ”האשה החזקה ביותר בעולם הפילנתרופיה” בהיותה יו”ר משותפת של “קרן ביל ומלינדה גייטס”, הקרן הפרטית הגדולה והעשירה בעולם שחילקה עד היום תרומות בשווי כ-50 מיליארד דולר.

בטוויטר כתבו השניים: “לאחר מחשבה רבה ועבודה קשה על מערכת היחסים שלנו, קיבלנו את ההחלטה לסיים את הנישואין שלנו. במהלך 27 השנים האחרונות גידלנו שלושה ילדים מדהימים ובנינו בסיס שפועל בכל רחבי העולם כדי לאפשר לכל האנשים לנהל חיים בריאים ופרודוקטיביים. אנו ממשיכים לחלוק אמונה במשימה זו ונמשיך בעבודתנו יחד בקרן, אך אנו כבר לא מאמינים שנוכל לצמוח יחד כזוג בשלב הבא של חיינו. אנו מבקשים מקום ופרטיות למשפחתנו כאשר אנו מתחילים לנווט בחיים החדשים הללו”.

2הכוח הנשי מלינדה עם אמה ושתי בנותיה

הכוח הנשי: מלינדה עם אמה ושתי בנותיה ג’ניפר ופיבי. חשוב לה לקדם נשים ומשפחות

מיד עם פרסום דבר הגירושים, התעסקה התקשורת בעולם בשאלה כיצד יחלקו השניים את ההון שלהם. האמת היא שלא צריך לדאוג לאף אחד מהם, כי השניים החליטו כבר לפני שנים רבות לתרום את רוב כספם דרך הקרן שלהם.  בעבר הצהיר גייטס: “אני אוריש לכל אחד מילדיי 10 מיליון דולר בלבד, כי איני רוצה להשאיר אותם להתמודד עם עושר עצום”. ואילו מלינדה הוסיפה: “אני חושבת שאנחנו עושים את הטוב ביותר שאנו יכולים כדי ששלושת ילדינו יגדלו בסביבה נורמלית”.

ביל ומלינדה גייטס הכירו ב-1987 במהלך העבודה המשותפת שלהם ב”מיקרוסופט”. היא בעלת תואר ראשון בכלכלה ובמדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים. השניים התאהבו ושבע שנים לאחר מכן נישאו. לאורך שנות עבודתה, תרמה מלינדה לפיתוחם של רבים ממוצרי המולטי-מדיה של החברה. ב-1996, עם הולדת בתם הראשונה, החליטה מלינדה לפרוש מ”מיקרוסופט” כדי להתמקד בטיפול במשפחה ובפעילות פילנתרופית.

מלינדה גידלה שלושת ילדים לתפארת – ג’ניפר בת ה-25, רורי בן ה-21, ופיבי בת ה-18. שנים שמרה עליהם הרחק מאור הזרקורים ואף רשמה אותם לבתי ספר תחת שם הנעורים שלה. במקביל, הקדישה את חייה לקידום תהליכים משנֵי חיים למען בריאות ושגשוג משפחות, קהילות וחברות ברחבי העולם. ליבת פעילותה היא העצמת נשים וילדות במטרה לעזור להן למצות במלואו את הפוטנציאל הגלום בהן.

כיאה לזוג פילנתרופים שכזה, נבחרו השניים ב-2005 לאנשי השנה של מגזין “טיים”. ב-2016 העניק לגייטסים נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, את מדליית החירות הנשיאותית, אחד משני עיטורי הכבוד האזרחיים הגבוהים ביותר במדינה. ב-2015 הקימה מלינדה את Pivotal Ventures, חברת השקעות וחממה יזמית שמטרתה קידום חברתי של נשים ומשפחות בארצות-הברית.

3משפחת גייטס עם שלושת ילדיהם בשנה שעברה

מלינדה וביל גייטס עם שלושת ילדיהם בשנה שעברה. מלינדה: “עשינו את הטוב ביותר שאנו יכולים כדי ששלושת ילדינו יגדלו בסביבה נורמלית”

לפני כתשע שנים, הצליחה מלינדה לחולל סערה בקרב הקתולים, כשהצהירה על כוונתה לפעול ליישום תוכנית שבמסגרתה יחולקו אמצעי מניעה בקרב 120 מיליון נשים ברחבי העולם, בעיקר באפריקה ובדרום-אסיה. “התקפה בוטה על המוסר המיני הקתולי”, קראו הביקורות, אבל מלינדה בשלה. “חלק ממה שאני עושה בקרן נובע מאותו צדק חברתי מדהים שגדלתי עליו ומהאמונה כי לכל חיים יש ערך שווה”, הסבירה. “העובדה שגדלתי כקתולית היתה תמיד כוח מניע מאחורי הפעילות שלי בקרן”.

למלינדה, להבדיל אולי מבעלה המופנם, אין שום בעיה לעמוד במרכז. עובדה זו, לצד ניסיונה הניהולי, הקנו לה גם מקום במועצות מנהלים של מוסדות שונים, ביניהם אוניברסיטת דיוק וה”וושינגטון פוסט”. באחת הפעמים, כשנשאלה על “הנוכחות החמה יותר מביל” שיש לה, השיבה: “זה אולי נכון, אבל הוא משתפר, לא? הוא אמר לי: ‘אני מתחיל להבין שלדבר עם אנשים על שחפת במסיבת קוקטייל זה לא כל כך מסתדר'”.

אין לה גם שום בעיה להבהיר מה היא חושבת על המתחרים, למשל “אפל”, כפי שעשתה כשהצהירה כי אין סיכוי שלבית שלה ייכנס אייפד. ומה לגבי העבודה המשותפת עם הבעל? “זה מאמץ משותף. כל אחד מאיתנו מגיע מזווית אחרת, אבל זה מה שהופך את זה לטבעי עבורנו לעבוד ביחד בקרן”, אמרה בעבר.

בספטמבר 2020 ראה אור ספרה של מלינדה גייטס, “רגע ההמראה – כיצד העצמת נשים משנה את העולם” (הוצאת “מטר”), שבו היא בוחנת כיצד נוכל ליצור את רגע ההמראה למין האנושי, ובמיוחד לנשים, כי “כשנשים ממריאות, האנושות כולה ממריאה”.

4עטיפת הספר של מלינדה

עטיפת הספר “רגע ההמראה – כיצד העצמת נשים משנה את העולם” מאת מלינדה גייטס. היא מראה בו את ההזדמנויות הרבות שקיימות היום לשנות את העולם

בספר, כשהיא מישירה מבט מפוכח אל מציאות חיים קשה וכשהיא מגובה בנתונים מטלטלים ובסיפורים מרתקים, מלינדה סוקרת שלבים מרכזיים וחשובים בחייהן של נשים ברחבי העולם ומגלה כיצד כל שלב הוא גם שלשלת הכובלת את האשה ומונעת ממנה להמריא: החל בהשכלה לא שוויונית במערכות החינוך, דרך נישואי ילדוֹת, היעדר אמצעי מניעה ותנאי לידה קשים במדינות עניות, ועד לאי-צדק מגדרי במקום העבודה.

לראשונה היא כותבת גם על חייה האישיים, על הדרך שלה לשוויון בזוגיות, ומראה לנו את ההזדמנויות הרבות שקיימות היום לשנות את העולם, ואת עצמנו. בכתיבה שמשלבת רגש, כנות וחן רב, מציגה לנו מלינדה גייטס נשים חזקות ומדהימות ומראה לנו את כוחו של החיבור ההדדי בינינו. “לכן כתבתי את הספר הזה,” כותבת מלינדה, “כדי לשתף בסיפוריהם של אנשים ונשים שהוסיפו מיקוד ומידה של דחיפוּת לחיי. אני רוצה שכולנו נמצא את הדרכים שבהן אנו יכולים לעזור זה לזה לשגשג ולפרוח.”

הטיפים של מלינדה גייטס להצלחה

*”אשה שמשמיעה את קולה – בהגדרה, היא אשה חזקה. אבל החיפוש אחר הקול הזה יכול להיות קשה מאוד ומורכב, בגלל שברוב האומות נשים מקבלות, באופן משמעותי, פחות חינוך מאשר גברים. כשאת לומדת להיות את עצמך וללכת בעקבות החלומות שלך, יכולים לצאת מזה דברים פנטסטיים”.

*”אל תשכחי מהיכן הגעת. אם את מצליחה, זה בגלל שאיפשהו, מתישהו, מישהו נתן לך חיים או רעיון שהנחה אותך לכיוון הנכון. תזכרי שאת אסירת תודה, עד אשר תעזרי למישהו עם פחות מזל, בדיוק כפי שעזרו לך”.

*”לפעמים צריך להוריד קצת לחץ ולהגיד לעצמך שאת עושה את הטוב ביותר שאת יכולה בכל יום נתון. החיים הם מרתון, לא ספרינט”.

5מלינדה גייטס חזקה גם באינסטגרם

מלינדה גייטס באינסטגרם: “אני רוצה שכולנו נמצא את הדרכים שבהן אנו יכולים לעזור זה לזה לשגשג ולפרוח”

צילומים: פייסבוק מלינדה גייטס

;